BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

High-tech a határszélen

Az idén tizedével több szentgotthárdi motor készül

Szinte a huszadik születésnapjára kapta az Opel Szentgotthárd Kft. a nemrégiben kezdődött gyárbővítést. Az anyacég a racionalizálási tervek bejelentésekor mindvégig hangsúlyozta, nem lesznek leépítések Szentgotthárdon, sőt, jelentős létszámbővítés szerepel a tervekben.

Négy év alatt 800 új munkahelyet teremt a ma 600 fős vállalat. Már folyik is az ez évre tervezett létszámbővítés: több mint száz, elsősorban felsőfokú végzettségű műszakit – mérnököket és technikusokat – vesznek föl az új gyártástechnológia telepítéséhez.

Tulajdonképpen januárban vette kezdetét a tavaly szeptemberben bejelentett 500 millió eurós beruházássorozat, amely révén a világ egyik vezető motorgyára lesz a jelenleg 60 ezer négyzetméteres üzem – mondta lapunknak Solt Tamás, a társaság ügyvezető igazgatója. A fejlesztés nagyságrendjét jelzi, 1990-től 2010 végéig összesen 753 millió euró értékű beruházás színtere volt Szentgotthárd.

A vállalatnál különleges gyártástechnológiát honosít meg az Opel: az úgynevezett „flex” rendszer azt jelenti, hogy a szerelősor rugalmasan alkalmazkodhat a rendelésállományhoz, és ugyanazon a soron készülhetnek például a dízel- és a különféle benzinmotorok alkatrészei, illetve a motorok összeszerlő sora is alkalmas lesz erre a rugalmas gyártási módra. Így a piaci igények változásaihoz igen jól tud majd alkalmazkodni a gyár.

Szeptemberre szerkezetkész lesz az a 30 ezer négyzetméteres új üzem, ahol a jövő év végétől – ma még fejlesztés alatt álló – középkategóriás benzin- és dízelmotorok készülnek az Opel számára, egy évvel később pedig egy kis benzinmotorcsalád sorozatgyártása kezdődik meg.

A válság hatását persze Szentgotthárdon is megérezték. Tavaly mélypontra esett a termelés: a 215 ezer motor és a 246 ezer hengerfej szinte pontosan fele az Opel-gyárak számára 2007-ben készült mennyiségnek. Az idén némileg bővül a motorgyártás, így hozzávetőleg 10 százalékos emelkedés várható a múlt évhez képest.

A cégvezető ugyanakkor az elmúlt évet sem temeti, hiszen a korábbinál nagyobb mennyiségű megmunkált alkatrészt, öszszesen 532 ezer motorblokkot, hengerfejet, főtengelyt (csak hengerfejből több mint 100 ezret) szállítottak a kínai, dél-koreai és mexikói General Motors-gyáraknak.

Ebben az évben is a megmunkált alkatrészek kiszállításainak köszönheti a társaság, hogy fenntarthatta a foglalkoztatási szintjét: az első fél évben 262 ezer megmunkált hengerfejet küldtek a GM ázsiai gyáraiba, és ugyancsak számottevő volt a motorblokk-, valamint a hajtórúd-kiszállítás is. Emellett a sebességváltó-felújítás is immár három műszakban jelent biztos munkát az alkalmazottaknak: a felújított darabokat az Opel európai márkaszerviz-hálózatában használják fel.

Az elmúlt húsz évben több mint 6,5 millió motor és 5 millió hengerfej, valamint 85 ezer Opel Astra személygépkocsi készült a gyártósorokon. A beruházások révén az üzem évente félmillió motor kiszállítására lesz képes. n VG

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.