– Az első fél évben az Opel megszerezte az első helyet a személyautók stagnáló piacán, mégpedig úgy, hogy jelentősen növelte az eladásait. Mindezt annak ellenére, hogy az elmúlt években az Opel-kereskedők száma is csökkent.
– Az Opel 29 százalékkal bővítette eladásait az első fél évben, és 2 százalékpontos növekedéssel, 11,6 százalékos piaci részesedést ért el – elsősorban az Astra és az Insignia révén. Az új generációs modelleket jól fogadta a piac. A márka szerződéses kereskedőinek száma az országos trendnek megfelelően három év alatt ugyan 30 százalékkal, 38-ra csökkent, de ez a 38 vállalkozás 52 értékesítési pontot működtet. A mai forgalom mellett nehéz márkakereskedőként megélni, ezért a válság kezdete óta igyekszünk támogatni a partnereinket. Amit lehet, megteszünk, hogy csökkentsük a krízis hatását.

– A gazdaság hőmérője az autópiac. A márkakereskedők nem látszanak bizakodónak, különösen azért nem, mert a magánvásárlók aránya továbbra sem éri el a 30 százalékot.
– A makrogazdasági adatok alapján úgy látjuk, ha kismértékben is, de növekedni fog a tartós fogyasztási cikkek forgalma, és az idén – ha az MGE csökkentette is az autóeladásokra vonatkozó prognózist – a személykocsi-értékesítés már bővül az elmúlt évhez képest. Még akkor is, ha az autóeladások növekedési tendenciája márciusban érte el a csúcsát, és a havi darabszám azóta sem érte el a harmadik havit.

– Tegyük hozzá ugyanakkor, hogy egyre nő a hárommilliós személykocsi-állomány kora és romlik az állapota. Mit lehetne tenni ebben a helyzetben?
– A PSZÁF és a kormány a válság kezdetén a kockázatosnak tartott hitelezési konstrukciókkal szemben – többségében indokoltan – szigorú intézkedéseket hozott. Most már azt gondolom, könnyíteni kellene a hitelezés feltételrendszerén. Ugyanakkor jó lenne, ha erősödne a bizalom a hitelfelvétel iránt, hogy a lakosság újra merjen kölcsönt felvenni, de természetesen a válság előttieknél jóval racionálisabb feltételekkel.

– Milyen piaci tendenciára számít a második fél évben?
– Most már lassú, de folyamatos növekedést várok. A személygépkocsi- és kishaszonjármű-értékesítésben két-három éven belül átlépjük a 100 ezres határt, de középtávon a 140 ezres együttes darabszám sem tűnik lehetetlennek.Nem hiszem ugyanakkor, hogy a kereskedések száma növekedésnek indulhat, amíg el nem érjük a 140 ezres értékesítési szintet, bár az alkalmazotti létszám bővülése hamarabb is megkezdődhet.