Cégvilág

Köszönik az EU-nak: Árprésben az amerikai légitársaságok

Miközben az Egyesült Államokban a fapados légitársaságokról elsősorban a furcsa bevételszerzési ötletek kapcsán hallani, az átlag amerikai utazó hamar megfeledkezik ezekrőlk a hírekről, mihelyt összehasonlítja a kontinens jegyárait az európaiakkal.

Jelen pillanatban az európai utasok több mint egyharmadát szállítják az egymással versengő, egyre csökkenő árakat kínáló fapados cégek járatai, ezzel alacsonyabb viteldíjak kiszabására kényszerítve az Air France –hoz hasonló „nagyokat” is.

Bár Amerikán belül is vannak az európai fapados társaságokéhoz hasonló kezdeményezések - főként a Southwest Airlines részéről érkező nyomás nagy - a jegyárak még mindig jóval drágábbak, mint az Európán belüli légiközlekedés árai hasonló távon. Az Egyesült Államokban más a helyzet, mint Európában, hiszen a Southwesthez hasonló légitársaságoknak harcolniuk kell a New-Yorkhoz hasonló nagyvárosok zsúfolt repterein a le-és felszállási engedélyekért - írja a The New York Times.

Mark Milke, a kanadai Fraser Intézet igazgatójának tavaly publikált tanulmánya szerint Európa egy országán belül utazók illetékekkel együtt nagyjából 11 eurocentet fizetnek egy mérföldért, míg ez Európa két országa között 14 centre emelkedik. Ezzel szemben az Egyesült Álmokban az utasok 23 centet fizetnek egy levegőben megtett mérföldért. Ezek az adatok csupán néhány esettanulmányt vesznek alapul, szélesebb körben vizsgálva az adatok eltérő eredményekhez vezethetnek – hangsúlyozza Milke, aki szerint a szabályozás megakadályozza külföldi légitársaságokat jegyáraik magasan tartásában.

Az európai légitársaságok nem csak a levegőben találtak vetélytársra, hiszen nagy ellenfélnek számít az erősödő európai vasúti közlekedés is. A versenyt befolyásoló másik tényező az európai városok közötti viszonylag rövid távolságok – mondja a Nemzetközi Légiszállítási Szövetség szóvivője, Steve Lott – hiszen ez azt is jelenti, hogy sokan a vezetés mellett voksolnak, mivel a határellenőrzés sem jelent már akadályt az Európai Unión belül, így az autózás is versenytárssá vált. A verseny valószínűsíthetően fokozódni fog a következő években az EU nemrég bejelentett kezdeményezésének köszönhetően, mely szerint a tagállamoknak szabványosítaniuk kell a vasúti közlekedés árait és összehangolni a menetrendeket a tagországok közötti vonalakon, megkönnyítve ezzel az utasok választását a légi-és vasúti közlekedés között.

jegyár repülőjegyár légitársaság légiszállítás európai amerikai
Kapcsolódó cikkek