A háztartási berendezések piaca értékalapon és éves összevetésben 0,8 százalékkal csökkent, ez lényegében stagnálásnak is felfogható. Az egyedüli szegmens, amely érzékelhető élénkülést mutat, a háztartási kisgépek piaca. Az idei év első öt hónapjára kimutatott 7 százalékos forgalomemelkedés főleg a porszívóknak, kávéfőzőknek és egyéb konyhai kisgépeknek köszönhető.
A legnagyobb arányú változások mégis a műszaki cikkek kereskedelmének szerkezetében következtek be, mind a fehér-, mind a barnaárunál előretörtek a hiper- és szupermarketek. A DVD-lejátszók és más olcsóbb árkategóriájú termékeknél korábban is ez volt a jellemző, de manapság már a televíziók esetében is elmondható, a vásárlók egyre nagyobb aránya részesíti előnyben azokat a kereskedelmi egységeket, amelyekben amúgy a mindennapi vagy heti bevásárlásait intézi. Hasonló a helyzet a fehérárupiacon is. A háztartási kisgépeknél már évek óta a hiper- és szupermarketek a meghatározó értékesítési csatornák, amelyek mostanában kerülnek előtérbe a nagy háztartási gépeknél is.
Az elektronikai szakkereskedéseket ugyanis erőteljesen megtizedelte a 2008-as válság, az ismertebb márkahálózatok közül azóta megszűnt az Elektropont, a két évvel ezelőtti tulajdonosváltást követően sem tud talpra állni az Electro World. Így a hazai piacot lényegében az Euronics csoport (Bravotech, Vöröskő) egységei, továbbá az egy tulajdonosi háttérrel, de önálló márkával versenyző Media Markt, illetve Saturn áruházak, valamint az Extreme Digital boltjai képviselik. Utóbbi már átvezetést jelent a műszaki cikkek online kereskedelmébe is, Európában ez a legjobban növekvő szegmens. Magyarországon azonban a szóba jöhető szereplőket tekintve még nagyon szétaprózott a piac, külföldről egyelőre nem jöttek be a nagyok. A kisebb hazai netboltok pedig még keresik a helyüket, jó esetben beszerzési társulást alkotnak. Nálunk jelenleg az online eladás részesedése nagyjából 10 százalék körüli.
Az értékesítési csatornák közül az utóbbi években a legnagyobb hátrányba a beépített készülékeket árusító konyhastúdiók kerültek. E vállalkozások többsége alultőkésített, ez nehézséget okoz a válságos idők átvészelésében. A kereslet nyomott, visszaestek az újlakás-építések, kevés a felújítás is. Biztató jel ugyanakkor, hogy ebbe a szegmensbe már bejött egy-két nagy nemzetközi cég is, látva a későbbi felfutás előjeleit.
A háztartási készülékek hazai piaca 2007-ben fordult erőteljes lejtmenetbe, a visszaesés azóta tart, mértéke az utóbbi két évben az eladott darabszámokra vetítve együttvéve elérte a 38 százalékot. Magyarországon a 2000-es évek közepén még meghaladta az egymilliót az évente gazdára talált mosógépek, hűtők, mikrók stb. száma, ez a mutató ma alig haladja meg a 800 ezret.
A szakértők szerint ugyanakkor a visszaesésnek nem csak a világméretű válság az oka, hozzájárultak a hazai fogyasztói szokások is. A legutóbbi felmérések szerint a magyar háztartások 40 százalékában 10 évnél idősebb háztartási gépek működnek, e tekintetben a régión belül sereghajtók vagyunk. A hazai háztartások többsége egyszerűen azért nem vesz új készüléket, mert a régi még működik. A háztartási gépek cseréjét Európa több országában központi programokkal is támogatják. Volt ilyenre példa tavaly Magyarországon is, de hatása a szakma által reméltnél jóval kisebb volt.
Az év hátralévő részére vonatkozó előrejelzésekben vannak már optimistább várakozások is, amelyek úgy vélik, az adórendszer változása nyomán egyes hazai fogyasztói rétegeknél – főként a jobb módú családoknál – több pénz marad, így többet is költhetnek.
Gerő László, a Candy Hoover Hungary Kft. ügyvezetője: Az értékesítési csatornákat illetően a legfeltűnőbb a hipermarketek és az internetes értékesítés erőteljes növekedése, az előbbi meghaladja a 30 százalékot, az utóbbi részesedése pedig egy év alatt lényegében megkétszereződött.
Belényesi Zsolt, az Electrolux Lehel Kft. belföldi értékesítési divíziójának igazgatója: A keresettebb kategóriák közé tartoznak az elöltöltős mosó-, a mosogató- és a szárítógépek. Az utóbbi két termékkategória még a mennyiségi növekedés időszakát éli Magyarországon.
Füle Norbert, a Háztartásigép-gyártók Európai Tanácsa magyarországi egyesülésének elnöke: Mi, magyarok a vásárlási döntéseinkben nem vagyunk eléggé ra-cionálisak, előbb veszünk egy új tévét vagy mobiltelefont, még akkor is, ha inkább korszerűbb mosógépre, hűtőre vagy mosogatógépre lenne szükségünk.
Gerő László, a Candy Hoover Hungary Kft. ügyvezetője: Az értékesítési csatornákat illetően a legfeltűnőbb a hipermarketek és az internetes értékesítés erőteljes növekedése, az előbbi meghaladja a 30 százalékot, az utóbbi részesedése pedig egy év alatt lényegében megkétszereződött.
Belényesi Zsolt, az Electrolux Lehel Kft. belföldi értékesítési divíziójának igazgatója: A keresettebb kategóriák közé tartoznak az elöltöltős mosó-, a mosogató- és a szárítógépek. Az utóbbi két termékkategória még a mennyiségi növekedés időszakát éli Magyarországon.
Füle Norbert, a Háztartásigép-gyártók Európai Tanácsa magyarországi egyesülésének elnöke: Mi, magyarok a vásárlási döntéseinkben nem vagyunk eléggé ra-cionálisak, előbb veszünk egy új tévét vagy mobiltelefont, még akkor is, ha inkább korszerűbb mosógépre, hűtőre vagy mosogatógépre lenne szükségünk. -->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.