BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szürke jelen a fehéráruk piacán

A válságidőszak nagy vesztesei közé sorolhatja magát Magyarországon a műszaki cikkek kereskedelme, azon belül is a két fő kategória: a fehéráruként is ismert háztartási készülékek, illetve a barnaáruk, vagyis a szórakoztatóelektronikai eszközök értékesítése. A két termékkategória hazai piaca együttvéve ma már alig haladja meg a 200 milliárd forintot, szemben az évtized közepén elért több mint 300 milliárddal.

Az idei év első öt hónapja nem hozott lényegi változást a magyarországi keresletben, már azt is kedvező hírként lehet kezelni, hogy a szórakoztatóelektronikai piac az összforgalmat tekintve pozitívba fordult. A lapostévék iránti igény növekedése folytán 1,8 százalékos bővülést tudott felmutatni a GfK Hungária összesítése szerint. Elérhető áruk miatt ugyanis már Magyarországon sem tekinthetők luxusterméknek a lapos tévék. Az LCD a legkeresettebb technológia, azon belül is egyre többen veszik a LED-es tévéket. A vevők a nagyobb képátlójú – 82 és a 105 centiméteres – készülékeket keresik. Az európai piacot már uraló 3D-s tv-k iránt itthon még nem nagy az érdeklődés. Ennek oka egyrészt a többi tévéhez viszonyítva magas ár, illetve az itthon elérhető 3D-s tartalom hiánya.

A háztartási berendezések piaca értékalapon és éves összevetésben 0,8 százalékkal csökkent, ez lényegében stagnálásnak is felfogható. Az egyedüli szegmens, amely érzékelhető élénkülést mutat, a háztartási kisgépek piaca. Az idei év első öt hónapjára kimutatott 7 százalékos forgalomemelkedés főleg a porszívóknak, kávéfőzőknek és egyéb konyhai kisgépeknek köszönhető.

A legnagyobb arányú változások mégis a műszaki cikkek kereskedelmének szerkezetében következtek be, mind a fehér-, mind a barnaárunál előretörtek a hiper- és szupermarketek. A DVD-lejátszók és más olcsóbb árkategóriájú termékeknél korábban is ez volt a jellemző, de manapság már a televíziók esetében is elmondható, a vásárlók egyre nagyobb aránya részesíti előnyben azokat a kereskedelmi egységeket, amelyekben amúgy a mindennapi vagy heti bevásárlásait intézi. Hasonló a helyzet a fehérárupiacon is. A háztartási kisgépeknél már évek óta a hiper- és szupermarketek a meghatározó értékesítési csatornák, amelyek mostanában kerülnek előtérbe a nagy háztartási gépeknél is.

Az elektronikai szakkereskedéseket ugyanis erőteljesen megtizedelte a 2008-as válság, az ismertebb márkahálózatok közül azóta megszűnt az Elektropont, a két évvel ezelőtti tulajdonosváltást követően sem tud talpra állni az Electro World. Így a hazai piacot lényegében az Euronics csoport (Bravotech, Vöröskő) egységei, továbbá az egy tulajdonosi háttérrel, de önálló márkával versenyző Media Markt, illetve Saturn áruházak, valamint az Extreme Digital boltjai képviselik. Utóbbi már átvezetést jelent a műszaki cikkek online kereskedelmébe is, Európában ez a legjobban növekvő szegmens. Magyarországon azonban a szóba jöhető szereplőket tekintve még nagyon szétaprózott a piac, külföldről egyelőre nem jöttek be a nagyok. A kisebb hazai netboltok pedig még keresik a helyüket, jó esetben beszerzési társulást alkotnak. Nálunk jelenleg az online eladás részesedése nagyjából 10 százalék körüli.

Az értékesítési csatornák közül az utóbbi években a legnagyobb hátrányba a beépített készülékeket árusító konyhastúdiók kerültek. E vállalkozások többsége alultőkésített, ez nehézséget okoz a válságos idők átvészelésében. A kereslet nyomott, visszaestek az újlakás-építések, kevés a felújítás is. Biztató jel ugyanakkor, hogy ebbe a szegmensbe már bejött egy-két nagy nemzetközi cég is, látva a későbbi felfutás előjeleit.

A háztartási készülékek hazai piaca 2007-ben fordult erőteljes lejtmenetbe, a visszaesés azóta tart, mértéke az utóbbi két évben az eladott darabszámokra vetítve együttvéve elérte a 38 százalékot. Magyarországon a 2000-es évek közepén még meghaladta az egymilliót az évente gazdára talált mosógépek, hűtők, mikrók stb. száma, ez a mutató ma alig haladja meg a 800 ezret.

A szakértők szerint ugyanakkor a visszaesésnek nem csak a világméretű válság az oka, hozzájárultak a hazai fogyasztói szokások is. A legutóbbi felmérések szerint a magyar háztartások 40 százalékában 10 évnél idősebb háztartási gépek működnek, e tekintetben a régión belül sereghajtók vagyunk. A hazai háztartások többsége egyszerűen azért nem vesz új készüléket, mert a régi még működik. A háztartási gépek cseréjét Európa több országában központi programokkal is támogatják. Volt ilyenre példa tavaly Magyarországon is, de hatása a szakma által reméltnél jóval kisebb volt.

Az év hátralévő részére vonatkozó előrejelzésekben vannak már optimistább várakozások is, amelyek úgy vélik, az adórendszer változása nyomán egyes hazai fogyasztói rétegeknél – főként a jobb módú családoknál – több pénz marad, így többet is költhetnek.

Vélemények a magyarországi piacról

Várkonyi Balázs, az Extreme Digital Zrt. vezetője: A hűtő- és mosógépek még nem váltak igazán internetes termékké, nem úgy, mint a lapostévék. Háztartási gépet inkább akkor veszünk, amikor a régi elromlik, akkor viszont az új azonnal kell, nincs idő az online rendelésre.

Gerő László, a Candy Hoover Hungary Kft. ügyvezetője: Az értékesítési csatornákat illetően a legfeltűnőbb a hipermarketek és az internetes értékesítés erőteljes növekedése, az előbbi meghaladja a 30 százalékot, az utóbbi részesedése pedig egy év alatt lényegében megkétszereződött.

Belényesi Zsolt, az Electrolux Lehel Kft. belföldi értékesítési divíziójának igazgatója: A keresettebb kategóriák közé tartoznak az elöltöltős mosó-, a mosogató- és a szárítógépek. Az utóbbi két termékkategória még a mennyiségi növekedés időszakát éli Magyarországon.

Füle Norbert, a Háztartásigép-gyártók Európai Tanácsa magyarországi egyesülésének elnöke: Mi, magyarok a vásárlási döntéseinkben nem vagyunk eléggé ra-cionálisak, előbb veszünk egy új tévét vagy mobiltelefont, még akkor is, ha inkább korszerűbb mosógépre, hűtőre vagy mosogatógépre lenne szükségünk.





Gerő László, a Candy Hoover Hungary Kft. ügyvezetője: Az értékesítési csatornákat illetően a legfeltűnőbb a hipermarketek és az internetes értékesítés erőteljes növekedése, az előbbi meghaladja a 30 százalékot, az utóbbi részesedése pedig egy év alatt lényegében megkétszereződött.

Belényesi Zsolt, az Electrolux Lehel Kft. belföldi értékesítési divíziójának igazgatója: A keresettebb kategóriák közé tartoznak az elöltöltős mosó-, a mosogató- és a szárítógépek. Az utóbbi két termékkategória még a mennyiségi növekedés időszakát éli Magyarországon.

Füle Norbert, a Háztartásigép-gyártók Európai Tanácsa magyarországi egyesülésének elnöke: Mi, magyarok a vásárlási döntéseinkben nem vagyunk eléggé ra-cionálisak, előbb veszünk egy új tévét vagy mobiltelefont, még akkor is, ha inkább korszerűbb mosógépre, hűtőre vagy mosogatógépre lenne szükségünk. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.