BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

A kamionkereslet húzza a gyárat

Megerősödve került ki a válságból a Knorr-Bremse Kft., amely alkalmazotti állományát több mint kétszázzal növelte, és az idén 2,5 milliárd forintot fordít gépvásárlásokra.

A válság előtti szintre emelkedett az idei első nyolc hónapban az európai haszonjárműgyártás. Ennek ereményeként a teherautó- és autóbuszfékrendszereket gyártó kecskeméti Knorr-Bremse Kft. rendelésállománya is úgy megnőtt, hogy bizonyos gyáregységekben be kellett vezetni a negyedik – a hét végére is kiterjedő – műszakot.

„Nyugat- és Kelet-Európában egyaránt a gazdaság élénkülését tapasztaljuk: leginkább Németország és Oroszország húzza a két régiót, és ez látható a rendelések alakulásában is” – mondta a Világgazdaságnak Lepsényi István vezérigazgató, rámutatva ugyanakkor, hogy az utolsó négy hónapra azonban enyhén gyengült a megrendelések mennyisége. Ennek ellenére az idei árbevétel körülbelül 14 százalékkal haladja majd meg az elmúlt évi 34,8 milliárd forintot. Így bőven futja technológiai fejlesztésre. A társaság által erre szánt 2,5 milliárd forint 40 százalékát a beszállítók számára vásárolt gépek értéke teszi ki.

A cég megerősödve került ki a világválságból, és az elmúlt évben több mint másfélszeresére növelte forgalmát. Igaz, a válság alatt a létszám 700-ra csökkent, de már ismét több mint 900 embernek ad munkát a cég a budapesti k+f központ 140 szakemberével együtt. A központ továbbfejlesztésére ebben az évben közel 4 milliárd forintot fordítanak.

A társaság mindamellett az anyacég 22 országot ellátó regionális értékesítési bázisa is. A Knorr-Bremse termékeit a volt Szovjetunió egykori tagköztársaságaiban, a balkáni országokban, valamint Izraelben és Cipruson értékesíti. Ezeken a piacokon a Knorr-Bremse eladásai a helyi GDP növekedésénél nagyobb arányban emelkednek.

A haszonjármű-értékesítés 2008-ban volt a csúcson, amikor 560 ezer haszongépjármű készült Európában, iparági elemzők ezért a következő évre 650 ezer jármű gyártását prognosztizálták, mondván, az ágazat egy évtizedes növekedési ciklusban van. A hitelválság miatt azonban a 2009-ben alig 200 ezerre csökkentek az eladások. Tavaly viszont ismét megindult a konjunktúra, ezt igazolja a 320 ezres értékesített mennyiség – idézi az adatokat Lepsényi István, hozzáfűzve, hogy a kecskeméti vállalat 2008-ban 31,5 milliárd forintos értékesítést könyvelhetett el, ez azonban 2009-ben tízmilliárd forintnyit zuhant. Mindez komoly változást hozott a Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. beszállítói stratégiájában is, hiszen éppen bővíteni kívánták a beszállítói kört, ám a megrendelések egyszerre csak elmaradtak. Az elmúlt év elején azonban az iparág termelése hirtelen megugrott, ám akkor meg az volt a gond, hogy Európa-szerte alig lehetett alkatrészhez jutni, mivel a beszállítók leépítették kapacitásaikat.

A Knorr-Bremse nehézségeit fokozta, hogy Kelet-Közép-Európára koncentrálva keresett beszállítói partnereket, míg a versenytársak inkább Ázsiára koncentrálnak.

Aki bérben akar versenyezni az indiai, kínai és vietnami beszállítókkal, mindenképpen veszíteni fog. Másrészt régiónkban elsősorban a vevőtől várják, hogy húzza a beszállítót. A Knorr-Bremse szerint azonban a verseny csak úgy lehet eredményes, ha a beszállító a birtokában lévő tudást, know-how-t ajánlja fel és építi be a gyártásba, ezt egyértelműen csak közös munkával lehet végrehajtani. Ezért a cég sok esetben beszállítóival közösen végzi a termékfejlesztést. Nekik azonban nehézséget jelent, hogy fejlesztőmérnököket fizessenek, akik hosszabb időn keresztül csak a Knorr-Bremsével folytatott fejlesztésekben, kutatásokban vesznek részt anélkül, hogy munkájuk közvetlen bevételt termelne.

A Knorr-Bremse Fékrendszerek Kft. mintegy 120 beszállítója közül a magyar alvállalkozók adják a késztermék értékének 35 százalékát, ám a cég szeretné növelni a hazai beszállítói arányt. Lepsényi István hozzátette ugyanakkor, hogy a törekvés eredményessége a gazdaság állapota és a hitelezési hajlandóság alakulása mellett attól is függ, hogy a felsőoktatás mennyire veszi figyelembe az ipar igényeit. Ezért a Knorr-Bremse szoros kapcsolatot épített ki a Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, a Kecskeméti Főiskola Gépipari és Automatizálási Karával, valamint a Szegedi Tudományegyetemmel.

A Knorr-Bremse csoport

Tavaly csaknem 1 milliárd euróval, azaz 34,5 százalékkal, 3,71 milliárd euróra növelte értékesítését a Knorr-Bremse csoport. A német vállalatcsoport árbevétele 2009-ben ugyanis 2,76 milliárd euróra mérséklődött. A haszonjárműüzletág árbevétele a 2009-es 1,22 milliárd euróról 1,70 milliárdra

emelkedett.

Az üzletág azonban ennek

ellenére – mind Európában, mind Észak-Amerikában – még jóval a válság előtti szint alatt teljesített az elmúlt évben. A vasútijármű-rendszerek üzletág értékesítése a tavalyelőtti 1,55 milliárd euróról a múlt év végére 2,02 milliárdra emelkedett. A pozitív előrelépést elsősorban az ázsiai értékesítés

bővülése eredményezte.



Demeter Kálmán A Knorr-Bremse csoport Tavaly csaknem 1 milliárd euróval, azaz 34,5 százalékkal, 3,71 milliárd euróra növelte értékesítését a Knorr-Bremse csoport. A német vállalatcsoport árbevétele 2009-ben ugyanis 2,76 milliárd euróra mérséklődött. A haszonjárműüzletág árbevétele a 2009-es 1,22 milliárd euróról 1,70 milliárdra

emelkedett.

Az üzletág azonban ennek

ellenére – mind Európában, mind Észak-Amerikában – még jóval a válság előtti szint alatt teljesített az elmúlt évben. A vasútijármű-rendszerek üzletág értékesítése a tavalyelőtti 1,55 milliárd euróról a múlt év végére 2,02 milliárdra emelkedett. A pozitív előrelépést elsősorban az ázsiai értékesítés

bővülése eredményezte. Nyugat- és Kelet-Európában egyaránt a gazdaság élénkülését tapasztaljuk.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.