BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Adó- és kamatemelés - Rémes jövőt vizionálnak a hazai cégek

A fogyasztói bizalom csökkenésével párhuzamosan a hazai vállalkozások várakozásai is romlottak. Az országosan 700 vállalkozás vezetőjének megkérdezésén alapuló K&H kkv bizalmi index harmadik negyedéves értéke jelenleg -26 ponton áll, ami gyakorlatilag a két éve ilyenkor tapasztalt várakozásoknak felel meg.

A bizalmi index csökkenése mögött leginkább az áll, hogy a vállalkozások a következő egy évben a közterhek, valamint a vállalati hitelek növekedésével számolnak, de szinte az összes részindex kisebb-nagyobb mértékű csökkenést mutat – mondta el Németh László, a K&H kkv marketing főosztály vezetője.

Az elmúlt hetek, hónapok intézkedései és az ennek nyomán kialakult bizonytalan gazdasági környezet negatívan hatott a vállalkozások jövőbeli várakozásaira, mivel a bizalmi indexet meghatározó 10 részindex közül éppen azok csökkentek legnagyobb mértékben, amelyek leginkább érzékenyek a gazdaságpolitika változásaira.

Jelenleg a vállalkozások legnagyobb arányban a közterhek növekedését valószínűsítik: mintegy 53 százalékuk vélekedik úgy, hogy a következő egy évben nőni fognak a közterhek, miközben 29 százalék számít stagnálásra, és csupán 8 százalékuk véli úgy, hogy csökkeni fognak ez irányú terheik.

A közterhekre vonatkozó várakozások mellett a vállalati hitelkamatok alakulásával kapcsolatos vélemények romlottak leginkább, jelenleg az erre vonatkozó részindex értéke a legalacsonyabb: -59 pont, ami 20 pontos csökkenés az előző negyedévhez képest. A kkv-k 42 százaléka véli úgy, hogy a következő egy évben növekedni fognak a vállalati hitelkamatok – feltehetően a jegybanki alapkamat esetleges növelése miatt.

Közel minden harmadik vállalkozás a jelenlegi hitelkamat-szint fennmaradását valószínűsíti, és csupán 8 százalékuk számít a jelenlegi piaci kamatszint csökkenésére. 2011 harmadik negyedévében csupán két részindex növekedett minimálisan: a banki szolgáltatások és az európai uniós pályázati lehetőségekhez hozzájutás megítélése. 

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.