Cégvilág

Ezért az anyagért csatázik a BMW és a Volkswagen

Egyre élesebb harc dúl a BMW és a Volkswagen között az SGL Carbon cég megszerzéséért - írja a Handelsblatt. A BMW közvetlenül akar beszállni a vállalatba, hogy távoltartsa a wolfsburgi versenytársát.

A karbongyártók az autóipar sztárjai, hiszen a szénszálból, grafitból és más szénszármazékokból készített kompozit anyagok erősek, könnyűek és sok esetben helyettesíthetik a fém alkatrészeket. A szektor fontosságát jól jelzi, hogyan harcol egymással az SGL Carbon irányításáért a BMW és a Volkswagen. A világ egyik vezető karbongyártójában jelenleg mindkét német konszern rendelkezik részesedéssel – írja a Handelsblatt.

A BMW egyik nagyrészvényese, Susanne Klatten a cég 29 százalékát birtokolja és a konszern egyik vezetője szerint akár további 20 százalékot is vásárolhatnak az SGL Carbonból. Ezzel a luxusgyártó részesedése megközelítené az irányításhoz szükséges 50 százalékot. A BMW menedzsmentje nem titkolja, hogy kulcsfontosságú számára a karbongyártó cég irányítása.

Eközben a Volkswagen sem tétlenkedik: tovább vásárolna a vállalatból, amelyből ezáltal 25 százalékot szerezne meg – ez már elég a stratégiai döntések megvétózásához. A konszern topmenedzsere a Handelsblatt szerint közölte: ha az ár megfelelő, nincs akadálya a részesedés növelésének.

A McLaren és a Mercedes jelenleg is használ karbont az SLR Roadster motorháztetőjének elkészítéséhez. Ennek az alkatrésznek a legyártása alig vesz igénybe több időt, mint a hagyományos acéloké. Ugyanakkor bizonyos karbon alkatrészeket akár húszszor is áthajtogatnak, mielőtt a 150 fokos kemencében felhevítik, egy-egy elem elkészítése akár egy egész napot is igénybe vehet. Egy csúcsminőségű karbon alkatrész ára legalább kétszerese a fent említett, gyorsan legyártható darabnak, az ára pedig félelmetes.

Az ipari minőségű karbon rostok ára kilogrammonként 30 dollár, ami azt jelenti, hogy egy karbon kompozit testű kisautó ára akár 5-6 ezer dollárral is magasabb lehet, mint a hagyományos példányoké. Ennek ellenére a tervek szerint 2013-től a BMW két karbon-autót is piacra dob: az elektromos i3-at és a hibrid i8-at. A Volkswagen csoport háza tájáról egyelőre annyit tudni, hogy az Audi márkájú autókban szeretnének több karbont használni, ezért kötöttek stratégia szövetséget a német Voith alkatrészgyártóval.

karbon sgl carbon Volkswagen rost BMW
Kapcsolódó cikkek