BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nem a cégek diktálnak

Az ördög a végrehajtási rendeletekben rejlik – vált világossá ismét. Bár nagy az országban az egyetértés az 2030-ig szóló energiastratégia céljait illetÕen, a megvalósításához vezetÕ útról merÕben más elképzelései vannak a döntéshozóknak és a piaci szereplÕknek.

A következÕ két évtizedben lassan és fokozatosan csökkenteni kell az ország (a paksi fÛtÕelemeket is beleértve) mintegy 80 százalékos függését az elsÕdleges energiahordozók importjától és általában az energiától – írja elÕ az ország 2030-ig szóló energiastratégiája. Ám miközben ennek fÕ céljait illetÕen nagy volt az egyetértés, nem ígérkezik simának a hozzá kapcsolódó és elsÕ változatukban 2012 elsÕ negyedévében elkészülÕ cselekvési tervek elÕkészítése Bencsik János energetikai és klímaügyi államtitkár szerint.
Máris konfliktusoktól terhes a nagy ellátórendszerek, így a távhÕtermelés és -szolgáltatás átalakítása is, márpedig ez a stratégia számos céljával egybeesik: például a hatékony, a takarékos, a fenntartható és a megfizethetÕ árú energiaszolgáltatással. „Tarthatatlan, hogy a területen 20-40 százalékos a hÕveszteség, hogy az árban indokolatlan költségek jelennek meg, miközben a szektor a profit maximalizálására törekszik” – közölte múlt pénteki tájékoztatóján Bencsik János. Szerinte a szektor napokban életbe lépett új, hÕalapú támogatási rendszere azoknak nem kedvez, akik a tevékenységüket nem a tényleges hÕpiac méreteire szabták, hanem áramtermelésre az áramár támogatás miatt.
A piac egyik szereplÕje szerint viszont más a baj az új támogatással. „Úgy lÕtték be a mértékét, hogy vagy kibírjuk vele a telet, vagy nem” – közölte lapunkkal. Az érvényesíthetÕ távhÕárak csak az önköltséget fedezik, fejlesztésre, karbantartásra nem marad belÕle.
Neuralgikus a megújuló energiatermelés támogatási rendszerének módosítása is, mert fél évet késik – csak 2012. július 1-jén áll fel –, s mert az új szabályok ismerete nélkül kockázatos és így drágább is beruházást indítani a területen. Felvetésünkre Bencsik János azt mondta: „Ez egy olyan rossz beidegzÕdés, amin változtatnunk kell. Nem tartható, hogy a cégek mondják meg, milyen szabályozási környezetet szeretnének. Eddig az ember volt a gazdaságért, mostantól vissza kell állítani az eredeti állapotot, amelyben a gazdaságnak kell a közösség, az emberek igényeit kiszolgálni.”
Az energiastratégia fontos eleme a paksi atomerÕmÛvi kapacitások szinten tartása. „Paks nélkül télen 1500–6300, nyáron 2000–2500 megawattnyi áramimportra lenne szükségünk. Ha gázüzemÛ erÕmÛbÕl akarnánk a kiesÕ energiamennyiséget pótolni, akkor a ma évi 10 milliárd köbméteres importunk 18 milliárdra nÕne” – magyarázta az államtitkár. A rövidesen meghoszszabbítandó, hosszú távú gázimportszerzÕdésünkben egyébként elég a lakossági stabil ellátásához szükséges, évi négymilliárd köbméteres menyiséget rögzíteni.
Cél továbbá az energiavezetéki kapcsolataink erÕsítése a szomszédos országokkal, ezen kívül szén- és lignitvagyonunk tiszta széntechnológiával történÕ hasznosítása, és az állam tulajdonosi és szabályozói szerepének erÕsítése, fÕként a gerinc-infrastruktúrahálózatok terén.

Folytatódik a panelprogram

Hamarosan új, 1,6 milliárd forintos támogatási keret nyílik meg, amelybÕl mintegy 3200 lakás energetikai felújítása oldható meg. Ezt az év végéig egy további csomag követi, amelybÕl újabb 4-4,5 ezer lakás szigetelését és energiaellátását lehet megfiatalítani.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.