BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Szűkült a termelőberendezések piaca

A műanyagipari gépek értékesítőinek köre letisztult a válság hatására. A szereplők egyaránt szenvednek, azonban egy jó időben végrehajtott piaci nyitás előnyt jelent a költséghatékonyságban gondolkodó vevők szemében.


A műanyagipari gépek értékesítésének és szervizelésének szegmensében Magyarországon a szereplők köre letisztult a válság hatására, rengeteg, korábban profitot termelő, hatékony kis- és közepes vállalkozás csődbe ment. A nagyok megmaradtak vagy megvették őket, de mérettől függetlenül mindannyian szenvednek az alapanyagok és az áram árának, valamint a járulékos költségeknek az emelkedésétől, de legjobban a kieső rendelésektől.

„A Thege Plastic Kft. még a válság előtt – utólag visszatekintve a lehető legjobb ütemben – ismerte fel azt a tendenciát, miszerint a vállalkozások a beruházási költségek csökkentése érdekében használt európai gépek vásárlását preferálják, így a cég nyitott a távol-keleti és kínai piac felé, és hasonló áron új gépeket kínálunk vevőinknek” – mondta Konkoly-Thege Máté, a társaság ügyvezetője. A hagyományos módszerek azonban mostanra megváltoztak, ugyanis a klasszikus értelemben vett értékesítési tevékenység ma már nem csak a gép eladását és szervizelését foglalja magában. „A láncolatot folyamatosan bővíteni kell, mert manapság már nemcsak a legversenyképesebb ár számít, hanem az is, hogy a kiszemelt gépet a vevőnek elérhetővé is tegyük” – tette hozzá a szakember.

Az tisztán látszik, hogy a beruházások jellemzően nem a kapacitás bővítésére, hanem az elavult géppark lecserélésére korlátozódnak. Ezt kizárólag a speciális termékeket gyártó, tőkeerős külföldi anyacéggel rendelkezők tehetik meg. Jó példa erre a Thege Plastic egyik autóipari partnercége, ahol a selejtes termék magas költségei sarkallják arra a döntéshozókat, hogy gépparkjuk elöregedését elkerülendő, folyamatosan újra cseréljék a termelőeszközeiket. A magas árfekvésű európai gépgyártók számára jelenleg ezen vevők jelentik a legnagyobb piacot. A beruházások száma, a gyárak létesítése jelentősen visszaesett a korábbiakhoz képest. A vállalkozások inkább a profitcentereket erősítik meg, és azokat a fröccsöntött termékeket, amelyek csak azért szükségesek, hogy megtartsák a vevőt, a legöregebb gépeken, sokszor veszteségesen termelik az elhanyagolt leányvállalatnál.

A tapasztalatok szerint a legtöbb cég a túlélésre játszik. Ezzel szemben Konkoly-Thege Máté úgy gondolja, a még most is javában tartó válságot nem túl-, inkább átélni kell, azaz alkalmazkodni a körülményekhez, együtt élni az adott feltételrendszerrel. Tudomásul kell venni, a válság nem speciálisan magyar jelenség, mindenhol jelen van, Amerikától Európán át a Távol-Keletig – húzta alá.

„Tavaly látszott némi mozgás a műanyagipari berendezések terén, de ez részben a pályázati pénzek hatékony kihelyezésének köszönhető. 2011-ben sajnos egyre többször hallani, nyertes pályázat esetén a támogatási összegeket akadozva, késve folyósítják.

A Thege Plastic Kft. családi vállalkozás, ennek természetesen vannak előnyei és hátrányai is az erős európai gépgyártók leányvállalataival szemben, akik az egész országot lefedő eladói és szervizhálózatot tartanak fenn. „A legnagyobb előnyünk a rugalmasság, és hogy tisztában vagyunk a lehetőségeinkkel, míg a multik értékesítési osztályán dolgozó kollégák sokkal behatároltabb keretek közt dolgozhatnak” – mondta Konkoly-Thege Máté.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.