BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Állami Rába Holding jön létre

A malajziai befektetőnek jól jött, hogy a piaci értéknél jóval magasabb árat kínált az MNV a Rába-papírokért. Az állami befolyás növelésére nehéz egyértelmű magyarázatot találni.

Érdemi befolyást akar szerezni a magyar állam a Rába Járműipari Holding Nyrt.-ben, ezért a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. hétfőn nyilvános vételi ajánlatot tett a társaság összes részvényének 815 forinton való megvásárlására. Tegnap kettőkor aztán jött a hír, hogy az MNV szavazati joga 26,32 százalékra emelkedett, miután megvásárolta a malajziai DRB Hicom 10,85 százalékos részesedését. Az utóbbi a

vagyonkezelővel november 5-én létrejött szerződésben kötelezettséget vállalt arra, hogy „az MNV által teendő nyilvános vételi ajánlat keretében értékesíteni fogja az MNV számára a tulajdonában levő 1462446 Rába-részvényt”.

A magyar állam már eddig is a társaság fő tulajdonosa volt, hiszen összesen 16,15 százaléknyi tulajdonnal rendelkezett a Rábában különböző alapokon, társaságain és szervezetein keresztül. A legnagyobb részvényes, a Nyugdíjreform és Adósságcsökkentő Alap tulajdonában 15,47 százaléknyi tulajdonrész van.

A részvények megszerzésével növekszik a mindenkori kormányzat mozgástere egy a nemzetgazdaságban vezető szerepet betöltő stratégiai ágazatban – áll a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium és a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. közös sajtóközleményében, amely így folytatódik: „A korábbi évek vagyongazdálkodási gyakorlatát a tisztázatlan felelősségi viszonyok, az ezek nyomán elburjánzó visszaélések és a közvagyon rövid távú költségvetési szempontokat követő felélése jellemezték. A nemzeti vagyongazdálkodás hosszú távú koncepciója az állami vagyon megőrzésével, növekedésével számol, kezdetektől vállalt célja a hosszú távú értékteremtés, elsősorban a stratégiai iparágakban és vállalatoknál.”

Erre nem is sok az a 9,2 milliárd forint, amibe a Rába államosítása kerül a költségvetésnek, ám akkor is érdekes, hogy miért tett 815 forintos ajánlatot az MNV, amikor a Rába-részvények utolsó kereskedési napján, október 28-án, pénteken 621 forint volt az árfolyam, de a megelőző napokban 569 és 580 forint közt szitált.

Így tehát az állami vételi ajánlat meglepően magasnak tűnik, hiszen az elmúlt év novembere óta – amikor 939 forintos csúcsot ért el a papír – a csökkenés jellemző a Rába értékére. Ehhez képest érdekes az október 28-i utolsó kereskedési napon elért 41 forintos árfolyam-emelkedés, amelyet a Portfólió portál úgy kommentál, hogy valakik „sejthették” a bejelentést, és már előre betáraztak a papírokból, bízva a pozitív hírek árfolyamemelő hatásában.

De nem csak „valakik” vásároltak. A Rába ugyanis – amelynek a kérésére előbb a múlt héten függesztették fel részvényeinek kereskedését a Budapesti Értéktőzsdén – az elmúlt hetekben nagy lendülettel vásárolta saját részvényeit, így sajátrészvény-aránya az év végi 6,8 százalékról 7,68-ra emelkedett.

De hogy a Rába holding tevékenységéről is szót ejtsünk: sorra kötötte a beszállítói szerződéseket egyik vállalata, a Rába Futómű Kft. Július elején három

évre szóló megállapodás született közel 25 millió euró értékű futóműkomponens szállításáról a Volvo számára. Emellett a német BPW csoport szombathelyi leányvállalata számára szállíthat 2015 végéig mintegy 30 millió euró értékben pótkocsifutóművekbe épített kovácsolt tengelycsonkokat a cég, és még az idén megkezdhetik a futóműalkatrészek szállítását a Scania számára. Decemberben hoszszabbította meg újabb öt évvel

a már 27 éve fennálló együttműködést az amerikai Marmon-Herringtonnal. Az új megállapodás kitér a speciális teher-, a katonai és nem közúti (off-road) járművek futóműveiből álló közös termékpaletta fejlesztésére, bővítésére is. A GAZ csoporthoz tartozó nehézteherautó-gyárral, az Urallal kötött megállapodás révén pedig egy éve megkezdték a különleges futóművek szállítását az orosz társaság legújabb, összkerék-meghajtású tehergépjárműveihez.

A Rába Járműipari Alkatrészgyártó Kft. pedig az eddigi üléshabok után jövőre már fém

ülésalkatrészeket is szállíthat a Volkswagen csoport egyik jelentős beszállítójának, az F. S. Fehrer Automotive GmbH-nak. Mindehhez a feltételeket 700 millió forintos technológiafejlesztési programmal teremtette meg a Rába Járműipari Holding Nyrt., amely a Gazdaságfejlesztési operatív program keretében a beruházási érték negyedét kitevő állami támogatást nyert el.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.