Cégvilág

Megszűnik a legendás német autómárka

A Daimler AG két év múlva megszünteti ráfizetéses ultra-luxus márkáját, a Maybachot, az akkorra elkészülő ötödik generációs Mercedes-Benz S-klasse lesz a konszern zászlóshajója.

A Maybach egyszer sem hozott profitot azóta, hogy Stuttgart 2002-ben felélesztette a harmincas évek nagy nevét, és végig háttérben maradt a BMW csoporthoz tartozó Rolls-Royce valamint a Volkswagen konszern által megszerzett Bentley mögött.

A két, 570 illetve 620 centiméter hosszú Maybach tulajdonképpen a revánsvágy miatt jött létre azt követően, hogy a Daimler sikertelenül próbálta megvásárolni a brit Vickerstől a Rolls-Royce és Bentley márkákat.

És noha sikerült megnyerni olyan sztárokat, mint Madonna, Samuel L. Jackson vagy a rapper Jay-Z, a vagyonosok világát– a tradíciók hiányában – nem tudta megnyerni. Valahogy úgy járt, mint a Volkswagen Phaeton, amellyel szintén egy régi nevet élesztettek fel, ám arra már senki sem emlékezett, s még azt a hibát is elkövették, hogy a luxuskocsinak gyártott modell orrát egy dézsányi VW jelvénnyel díszítették.

Így az első évben, 2003-ban még 600 Maybach talált gazdása, tavaly azonban már csupán 200, míg a Rolls-Royce 2700-at, a Bentley pedig 5100 modellt adott el. A fő célpiacon, az Egyesült Államokban például október végéig a tavalyi tízhavi 46-ról 33-ra csökkent a kocsi forgalma. Pedig éppen az elmúlt évben frissítette a konszern mindkét modelljét az új, krómozott hűtőrács mögé rejtett, az előzőnél jóval  "tisztább" 12 hengeres motorral, s a 433 500 dolláros hosszabb modellbe 19 hüvelykes képernyőt is lehet rendelni a hátsó ülések elé. Nem is csoda, hogy a Daimler-vezér, Dieter Zetsche úgy döntött, nincs értelme tovább erőltetni a dolgot. Egy átlagos Maybach 60 napig készül, míg egy átlagos Mercedes 3-4 nap alatt kész.

Arndt Ellinghorst, a Credit Suisse elemzője bölcs döntésnek nevezte a Maybach megszüntetését, és az S-klasse fejlesztését, hiszen arra nagy az igény, főleg a fejlődő piacokon.


Daimler maybach márka BMW
Kapcsolódó cikkek