Megérzik a magyar kereskedelmi tévék, hogy a televíziós reklámpiac a becslések szerint tíz-tizenegy százalékkal esik. A 2009-es 28,6 százalékos piacrész után a TV2 2010-ben csak 26,9 százalékra számíthat, a Prime Time konferencián elhangzottak szerint pedig az RTL Klubnak is roszszabb éve lesz az idén, mint tavaly, sőt, a csatorna bevételei az előrejelzés szerint 5,3 százalékkal csökkennek 2012-ben.
A bevételek csökkenése és a komorabb jövőkép miatt számos változást már bejelentettek a kereskedelmi tévék, több műsor megszüntetése pedig napi – néha ugyan cáfolt – téma a médiában. A piacvezető RTL Klub már bejelentette, hogy novembertől megszűnik a régóta futó Reggeli, nem lesz déli Híradó, és a Fél Kettő sem folytatódik. Ezen műsorok levétele, a Reflektor magazin teljes átalakítása képernyősök elvesztését is jelentette, nem dolgozik eztán a csatornának Kumin Viktória, István Dániel, tíznél is több embertől vált meg a hírfőszerkesztőség, és szintén távozott a Reggeli műsorvezetőinek egy része. A műsor korábbi arcai közül Lilu a Való Világot, Ördög Nóra az X-Faktort vezeti épp, de a nagyobb költségvetésű show-k is véget érnek majd, így ők műsor nélkül maradhatnak. Szó van még az RTL-nél a XXI. század és a Házon kívül megszűntéről is, ezekről decemberben döntenek, de előbbi szinte biztosan lekerül a képernyőről, ugyanis előállítása meglehetősen drága (tíz másodpercnyi archív MTV-s felvétel felhasználása közel húszezer forintba kerül), a csatorna pedig egy kiadott közleménye szerint eztán inkább a főműsoridőre összpontosít. Miközben az RTL-es hírfőszerkesztőség 2012-es költségvetését harmadával csökkentette a csatorna, a szórakozató műsorokon is lesz spórolás: Kalamár Tamás, a Barátok közt producere elmondta, hogy az RTL zászlóshajójának számító szappanoperát gyártó Grundy UFA-n is van olyan nyomás, hogy csökkentsenek a gyártási költségeken, ám összeget nem árult el. Amennyiben nem lódul meg 2011 novemberében és decemberében a tévés reklámipar, könnyen elképzelhető, hogy a Csillag születik sem kerül adásba.
A válságot a Viasat3 is megérezte, legalábbis erre utal a távozó Kereszty Gábor kreatív igazgató nyilatkozata, aki szerint azért szakított a Modern Times Group tulajdonában lévő tévétársasággal, mert ő a növekvő számú, saját gyártású műsorokban és az akvizícióban hitt, a „legjobb védekezés a támadás” futballközhely alapján, a csatorna vezetése azonban a költségkímélő üzemmódot választotta a válság idejére. Csényi Kati, a frissen kinevezett hazai és regionális tartalomfejlesztési igazgató szerint azonban lesz saját gyártás, így 2012 elején várhatóan forgatják az Éden Hotel második évadját.
Miközben az RTL Klub – szintén költségcsökkentés miatt – leadta a Forma–1-et, közvetlen riválisa, a TV2 a Bajnokok Ligájától szabadulna, amely ugyan erős brand, imázsépítő szerepe is van, de országos szórakoztató csatornán csak 10-15 százalékos közönségarányra képes, és ez kevés. A csatorna a 2010-es, veszteséges év után idén sem reménykedhet profitban, így – modern technikai beruházásokkal párhuzamban, amely miatt fölöslegessé vált több dolgozó – csoportos leépítést jelentett be. A Reggeli eltűnése nem jelenti azt, hogy a Mokka is megszűnne, és Simon Zsolt vezérigazgató szerint mindenképp elindul 2012-ben a Megasztár is. A költségeket a TV2-nél is megfogták az elmúlt években: a Jóban Rosszban epizódjai egyre rövidebbek, a szappanoperából pedig kiírtak több magas gázsijú színészt. A csatornától jövő információ szerint az Aktív lényegesen kevesebb pénzből készült, mint a Fókusz: ez persze a nézettségen is meglátszik, feleannyian követik a kereskedelmi célcsoportból, mint az ugyanazon műsorsávban futó Való Világot.
A köztévénél látszólag nincs válság
Jövőre jóval több jut a közszolgálati médiumoknak: az idei 58,7 milliárd forinttal szemben 2012-ben 64,8 milliárd forintot kap a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA), amely szétosztja a pénzt az állami az MTV-nek, a Duna TV-nek, a Magyar Rádiónak és az MTI-nek. Így fordulhat elő, hogy miközben máshol műsorok szűnnek meg, az MTV-n és a Dunán több tucat új sorozat, show és magazinműsor indult és indul még az idén. Elrajtolt az elmúlt hetekben a Hacktion című magyar krimisorozat, D. Tóth Kriszta talkshow-ja, a Maradj talpon! című kvíz Gundel Takács Gáborral, a Gasztroangyal Borbás Marcsival, a Szeretlek, Magyarország vetélkedő – és meg nem erősített médiapiaci hírek szerint Fábry Sándor neve is szóba került az MTV-nél. Nézettségben az új műsorok még nem hoztak változást, a közmédium azonban bízik benne, hogy lesz pozitív hatásuk rá.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.