Erősen próbára teszi a hazai
autósokat a literenként mintegy 400 forintos üzemanyagár, még annak ellenére is, hogy a Mol péntektől 3 forinttal csökkenti a benzin nagykereskedelmi árát. A termék így is 394-395 forintba fog kerülni, a dízelért pedig már kedd óta 416-417 forintot fizetünk a literenként 13 forinttal megemelt jövedéki adó miatt. (Egy nyári döntés értelmében literenként 40 forintos jövedéki adó sújtja az addig adómentességet élvezett bioetanol-alapú benzint – bár lesz mód visszaigénylésre –, a kétszázalékosra tervezett áfaemelés már csak a hab lesz a tortán.
Az idén jó eséllyel tovább szűkül a 2008 óta zsugorodó hazai üzemanyagpiac. Bár az idei első háromnegyed évben csak a benzineladás esett tovább, a dízelértékesítés kissé erőre kapott, az utolsó negyedév újból gyengébb lesz a drágulás miatt.
A csökkenő kereslet, illetve az olcsóbban értékesítő benzinkutak felé fordulás ronthatja sok forgalmazó gazdálkodási mutatóit. Bár az adóemelést áthárítják a vevőikre, forgalmuk csökkenésének lassítása érdekében tompíthatják a piaci tényezők áremelő hatását, saját árrésük rovására. Kérdés, mekkora a mozgásterük. A hazai szegmens legnagyobb szereplője, a Mol finomítás és értékesítés üzletágának idei első féléves üzleti eredménye speciális tételek nélkül az előző év alacsony szintjéről jelentősen, 56 milliárd forinttal javult. E szám azonban nem csak a cég kiskereskedelmi tevékenységét tükrözi, vagyis ebből kiindulva nem állíthatjuk, hogy a Mol könnyűszerrel engedhet az üzemanyagárból. Azt pedig kiváltképp nem mondhatjuk, hogy a riválisainak túl jól menne, hiszen a finomítás és értékesítés kis haszonrése miatt a világ nagy olajcégei sorra helyezik át tevékenységük súlypontját a kutatásra és termelésre. Köztük van a Mol és az OMV is. Utóbbinak amiatt külön rosszkor jött az adóemelés, hogy erőátcsoportosítása részeként magyarországi töltőállomás hálózatától is megválna, annak értékét viszont csökkenti a romló működési környezet.
Ám több hazai forgalmazó részben visszanyerheti a réven, amit elveszít a vámon. A Mol például nagykereskedőként ellát dízellel és benzinnel nagy márka nélküli, úgynevezett fehér kutakat is, amelyek árui iránt nő a kereslet, ha drágul az üzemanyag. Az autósok takarékoskodásából a Shell is hasznot húzhat a Tescótól bérelt 51 töltőállomáson keresztül, és kedvezhet a helyzet a kilenc Auchan- kútnak is. Bár az Auchan Magyarország Kft. eddigi idei és múlt évi forgalma között nincs számottevő eltérés, úgy tűnik, kevesebb autós vásárol együtt ugyanannyi üzemanyagot, mint korábban több – tudtuk meg Gillemot Katalintól, a hipermarketlánc szóvivőjétől. Viszont bármilyen okból is történik üzemanyagár-emelés, az azt megelőző napon hatalmas sorok állnak a társaság kútjainál, 10-20 forgalomnövekedést hozva. Igaz, ezt néhány nap pangás követi. Nyerhetnek továbbá az
autósok árérzékenységén a kedvezőbb árat alkalmazó színes kutak is, például a Lukoil, de azok a láncok is, amelyek az üzemanyag-turizmusra felkészülve a határ túloldalán is nyitottak töltőállomásokat.
Kérdés, hogy mindeme változások vezetnek-e kimutatható erőátcsoportosulásokhoz a forgalmazók között.
a stoppost felvevő autósnak,
akár a stopposnak is lehetnek a másikkal bűnös szándékai, mindketten kevesebbet kockáztatnak, ha előre leegyeztetik a közös útjukat, így van idejük
és lehetőségük egymást előre leinformálni.
a stoppost felvevő autósnak,
akár a stopposnak is lehetnek a másikkal bűnös szándékai, mindketten kevesebbet kockáztatnak, ha előre leegyeztetik a közös útjukat, így van idejük
és lehetőségük egymást előre leinformálni.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.