További beruházásokra készül Magyarországon az orosz Lukoil, az ötödik legnagyobb árbevételű hazai üzemanyag-kiskereskedő: bővíteni kívánja a 76 egységből álló üzemanyagtöltő állomáshálózata szolgáltatásait. A feladat Bulat Szubajev ügyvezető igazgatóra vár, aki nemrég állt a Lukoil Magyarország Kft. élére. „A tavaly bevezetett új típusú flottakártya tulajdonosai hamarosan online is követhetik járműveik helyzetét, fogyasztását, és megadhatnak fogyasztási korlátot is. A kártyát elfogadják az összes Lukoil-kútnál, tehát az uniós országokban és Oroszországban is” – tájékoztatta a Világgazdaságot.
Szélesítik a töltőállomások üzleteiben kapható árucikkek kínálatát is, kísérletként pedig egyes töltőállomásokon szendvicssarkokat nyitottak. Ezek az ismert belga Panos és a magyar Bonforno márkák alatt nyílnak franchise alapon, a sarkokat a Lukoil-töltőállomások alkalmazottai fogják üzemeltetni. Később dől el, hogy hosszabb távra melyik partnert választja a Lukoil.
Árengedményes akcióval is igyekszik vonzóbbá tenni magát a magyar piacon 2004-ben megjelent társaság. Az eredetileg két hónaposra, szeptemberre és októberre tervezett Szerencse csütörtök nevű kezdeményezés révén érezhetően nőttek az eladásai, így lehet, hogy az akció folytatódik. Bulat Szubajev szerint további hozadéka is van az akciónak: erősítette a márka elismertségét.
A prémium üzemanyagok piaci versenyébe azonban nem száll be a kft., holott szinte minden nagy hazai üzemanyag-kiskereskedő forgalmaz valamilyen különleges benzint vagy dízelt, és saját anyacége is kifejlesztett Ekto néven ilyen termékcsaládot. Bulat Szubajev magyarázata szerint a prémium termékek bevezetése mögött olyan külön marketing- és egyéb technikai költségek állnak, amelyek végül megjelennek az üzemanyagárakban. „Magyarországon tartani kívánjuk a versenyképes árainkat, nem célunk, hogy még többet fizettessünk a vevőkkel” – fejtette ki. Egyébként a Lukoil által forgalmazott összes termék megfelel az Euro 5-ös és 6-os, Magyarországon pedig a helyi szabványoknak is. Mint hangsúlyozta, térségünkben minden forgalmazó lényegében ugyanattól a néhány finomítótól veszi a dízelt és a benzint, az alapminőség tehát ugyanaz. A Lukoil Kft. termékei a Mol százhalombattai és a romániai Lukoil-Petrotel finomítóból származnak. Nincs napirenden, hogy a kft. az előbbiektől eltérő szállítót keressen, de felvetésünkre Bulat Szubajev kijelentette: „Ha jó ajánlatot kapunk, miért ne kezdjünk tárgyalni? Nem teszünk fel mindent egy lapra.”
A Lukoil Kft. 2010-ben az előző évinél jobb eredményre számított, de a válságadó bevezetése miatt jelentős vesztesége keletkezett. „Egyet tehettünk, hogy visszaadtuk nagykereskedői engedélyünket, így ezt az adót az idei tevékenységünk után már nem kell befizetni. Maradt a kiskereskedelmi forgalom után fizetendő adó” – emlékeztetett az igazgató. Cége magyarországi működési környezetére vonatkozó kérdésünkre kifejtette, hogy az általa képviselt üzletágban, ahol hosszú a beruházások megtérülése, nagyon fontos a stabil, prognosztizálható környezet. Az erős verseny és a nehéz gazdasági körülmények miatt a kft. egyelőre nem a kutak számának növelésére koncentrál, hanem a meglévő hálózat működésének optimalizálására.
Az állam erősödő energetikai pozíciójáról úgy vélekedik Bulat Szubajev, hogy „minél több forrás van egyetlen kézben, annál gyengébb a piaci verseny, és a szolgáltatások igénybe vevői annál jobban függnek a legjelentősebb ellátótól”. Hangsúlyozta, a kormánynak már csak az adóbevételek miatt is érdeke, hogy jól menjen az országban befektető cégek sora. Az olajipar különösen jó adófizető – tette hozzá.
Az OMV-t erős márkának tartja az igazgató, de az osztrák cég magyarországi hálózatának tervezett eladását nem kívánta kommentálni. Általánosságban úgy látja, akkor érdemes megvenni egy hálózatot, ha megvannak hozzá az értéklánc további elemei is, mert önmagában a benzinkút nem túl ér dekes. Most egyébként sem kedveznek a körülmények a befektetésnek, mert a piac bizonytalan, a terület pedig nem túl nyereséges.
Helycsere
Bulat Szubajev Denisz Rjupint váltotta a kft. élén, aki alig egyévnyi magyarországi tevékenység után az olajóriás moszkvai központjában kapott új feladatot. Szubajev egyúttal a Lukoil belgiumi és csehországi leányvállalatának ügyvezető igazgatója is, és ő irányítja az anyacég közép-európai klaszterét, amelybe a magyarországi, a lengyel, a szlovákiai, a csehországi és a Benelux országbeli társaságok tartoznak.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.