BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Karcsú és olcsóbb lesz a Nabucco

Feleakkora lehet a Nabucco gázvezeték kapacitása az eredetileg tervezettnél, már ha életképes marad az erősödő riválisok között, és érdemes lesz megépíteni. Ez főként attól függ, akar-e valaki gázt tölteni bele.

Az eredetileg tervezett 3900 kilométeres hosszánál rövidebb, évi 31 milliárd köbméter kapacitásánál jóval kisebb is lehet az Európának alternatív gázforrást ígérő Nabucco gázvezeték a most vizsgált variációk szerint. A cső Törökország keleti határától szállítaná a szénhidrogént több európai országon át az ausztriai Baumgarten gázelosztó központjáig. Megeshet, hogy a Bulgária és az Ausztria közötti szakasz a fentinek csak a fele lenne.

„A Nabucco konzorcium lehetőséget elemez, végleges döntés még nincs, de az eredeti elképzelést támogatjuk” – közölte Christian Dolezal, a társulás szóvivője. A naturalgasforeurope.com szerint talán épp a napirenden lévő egyszerűsítések tehetik ismét életképessé a sokak szerint a tervezőasztalon maradó elképzelést.

Sok tényező szól a projekt méreteinek visszavétele mellett. A Törökországon keresztüli transzanatóliai gázvezeték (Tanap) lefektetéséről szóló azeri–török megállapodás például fölöslegessé teszi a hasonló nyomvonalra tervezett Nabucco eredeti, évi 31 milliárd köbméteres kapacitásának a nagy részét. Vélhetőleg akkor is üres maradna a cső kétharmada, ha tavaszra ígért döntésével Azerbajdzsán a Nabuccót választaná ki a Sah Deniz 2 mező gázának szállítójaként, ugyanis az azeri gázra váró többi csőprojekt is csak körülbelül évi 10 milliárd köbmétert igényel.

A politikai hátszél is gyengül. „Az Európai Bizottság a Nabucco mellett a déli gázfolyosó minden olyan vezetékét támogatja, amelyen új forrásból és útvonalon juthat Európa gázhoz, tehát az ITGI-t és a TAP-ot is” – közölte Günther Oettinger uniós energiabiztos szóvivője. Nem sok jót ígér az USA eurázsiai energiaügyekért felelős különmegbízottjának véleménye sem. Richard Morningstar szerint a Nabucco megvalósítása minden egyes évben egyre valószínűtlenebb lesz.

Rosszkor jött az is, hogy az egyik konzorciumi tagnak, a német RWE AG-nek komoly pénzügyi gondot okoz, hogy Németországban szakítani kell a nukleáris áramtermeléssel, s hogy a társaság hosszú távú szerződései alapján drágán jut földgázhoz. Bár – mint jelezte – továbbra is támogatja a Nabuccót, de kisebb költségvetésű projektet szeretne. A költségvetésről máig is csak annyi tudható, hogy hónapok óta tart a több évvel ezelőtt meghatározott 7,9 milliárd euró felfelé történő korrigálása. Ebből jönne le a projekt megkurtításából adódó megtakarítás. Ám a fő probléma az, hogy konzorciumi tagok máig nem tudtak felmutatni egyetlen gázvásárlási szerződést sem.

A Mol is a projektben

A vezeték hazai szakaszának a négy környezetvédelmi engedélyből három már megvan, információink szerint hamarosan meglehet a negyedik is. A konzorcium magyar tagja a Mol. Fellegi Tamás – még fejlesztési miniszterként – a beruházás túl drága voltáról beszélt, az állami MVM pedig a Nabucco-rivális AGRI projekt mellett kötelezte el magát. Egyebek mellett az azeri–grúz–román–magyar AGRI-ról tárgyalt Orbán Viktor miniszterelnök múlt csütörtökön is grúz kollégájával, Nika Gilaurival.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.