BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Önállósulnának a Malév-üzletágak

Ezentúl önálló piaci szereplőként kell bebizonyítaniuk a Malév árván maradt leányvállalatainak, hogy a leállt légitársaság nélkül is tudnak boldogulni.

Bár napokon belül elrendelheti a bíróság a Malév felszámolását fizetésképtelenség miatt, mindez a tevékenységét február 3-án beszüntető légitársaság 7 leányvállalatának folyamatos működését egyelőre nem érinti. A 100 százalékban birtokolt cégek ugyan nem álltak le, viszont a leépítési hullám elől ők sem tudtak kitérni, mivel a Malév kiesésével csökkent a megrendelésük. Információink szerint az Aeroplexnél, amely a Malév repülőgép-karbantartó leánycége, a tegnapig 230 embernél rendeltek el állásidőt. Erre a Malév számára végzett speciális tevékenységek leállása miatt volt szükség. „A bevételkiesést természetesen megérzi cégünk, de alapvetően más légitársaságok számára végzünk felújításokat. Az összes megrendeléseink csupán 17 százaléka volt Malév-megrendelés. A nyári szezon indulásáig a hangárok teljes telítettséggel dolgoznak” – mondta lapunknak Nemcsók Imre, a cég ügyvezetője. A karbantartó cég életképességét az is igazolja, hogy 2011-ben mindegy 400 millió forintos mérleg szerinti eredménnyel számol a vezetés.

A Malév Air Tours viszont jelentős átalakításon ment keresztül az elmúlt években, így a turisztikai ágazat globális nehézségei ellenére is nyereségesen zárta az elmúlt éveket, 2,5 milliárdos forgalom mellett. „Új üzleti tervet készítünk, mert a legrosszabb forgatókönyv szerint a forgalmunk akár 50 százalékát elveszíthetjük. A talpon maradásunk azonban kódolva van, így a tulajdonos döntésén múlik, hogy mi lesz az utazási irodával” – fogalmazott Takács Péter. A Malév Air Tours ügyvezetője szerint főleg a ki- és beutaztató, városlátogató csomagjaik estek ki, ezeket pótolják az új megállapodások más légitársaságokkal.

A földi kiszolgálást végző Malév Ground Handlingnél pedig 450 munkavállalótól köszöntek el, ráadásul a repülőtéren két tőkeerős versenytárs is tevékenykedik. „A felszámolásban a cél az összes vagyonelem értékesítése a hitelezők minél teljesebb mértékű kielégítése érdekében” – közölte Varga Jenő rendkívüli vagyonfelügyelő. A Malév öszszes kötelezettsége február elsején meghaladta a 120 milliárd forintot, beleértve a kisebbségi tulajdonos, az orosz Vnyesekonombank 120 millió euró követelését. A kötelezettségekből összesen 25 millió euró a lejárt szállítói tartozás, ebből a repülőteret üzemeltető Budapest Airportnak 14 millió euróval tartozik a Malév. Újabb rossz hír, hogy tovább dől a dominó: március 2-tól felfüggeszti Peking–Budapest járatait a Hainan Airlines kínai légitársaság, amely a Malévval székmegosztási megállapodásban, úgynevezett code share-ben üzemeltette gépeit. A Malév és a Hainan közös járata 2004 augusztusában indult. Akkor évi 25 ezer utassal és évi 3 milliárd forint többletbevétellel számolt a magyar nemzeti légitársaság. A Hainan érdeklődött a Malév privatizációja iránt is, de végül nem adott be ajánlatot a pályázatra. A Wizz Air diszkont-légitársaság viszont tegnap bejelentette: június 18-ától repülőjáratokat indít a debreceni repülőtérről. Kezdetben heti három járat indul – hétfőn, szerdán és pénteken – a londoni Luton repülőtérre. A tervek szerint az első évben közel 50 ezer ember utazik majd ezeken a járatokon.

Bankkártyával teljes visszatérítés

Eddig több tízezer károsult jelentkezett a Malévnál a légitársaság leállása miatt, de arra számítok, hogy ez szám eléri majd a több százezret – mondta Karsai Györgyi, a légitársaság vezető jogtanácsosa az Országgyűlés fogyasztóvédelmi bizottságának ülésén. Kovács Levente, a Magyar Bankszövetség főtitkára azt mondta: az összes bankkártyával fizető ügyfelet kártalanítják a bankok. Hozzátette: maximum három hónapon belül az ügyfelek a kifizetett teljes összeget visszakapják. Becslések szerint a károsultak harmada fizetett bankkártyával.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.