– Milyenek az elmúlt pár év tendenciái a magyar gyártásban?
– Egyértelműen csökkent, és nemcsak a magyar gyártás, hanem egyáltalán a gyártás: milliárdok tűntek el a reklámpiacról. Nemcsak a magyarországi, hanem a külföldi cégek hirdetőinek jelenléte is megcsappant. Szakmailag nekünk is fel kellett készülnünk arra, hogy az ügyfelek egyre gyakrabban direktben a gyártót keresik fel, és teljes körű szakmai szolgáltatást várnak a tanácsadástól, a kommunikációs stratégia kialakításától a kreatív tervezésen, az előkészítésen, a produkciós feladatokon át a gyártásig, a gyakorlati megvalósításig. Az öt évvel ezelőtti állapothoz képest napjainkban a felére csökkent a reklámfilmgyártásra szánt öszszeg, így egyre kevesebb szponzorációs tag és reklámfilm készül. A technológiai változás azt eredményezi, hogy a reklámipar dinamikusan halad az internetes felületek és a csökkentett hardverigényű televíziózás irányába. A műsorgyártás is jóval olcsóbbá válhat, szaporodnak a kisebb televíziók így a fogyasztó nem érzékeli a piac recesszióját. A legnagyobb probléma az, hogy a nagy médiumok listaárai alig csökkennek. A reklámfilmgyártás és a reklámpiac fékjét így a televíziós listaárak is jelenthetik.
– Kreatív oldalról mennyire kap a nagy cégektől, ügyfelek-től szabad kezet a magyar gyártó?
– Ritka helyzet ebben a válságos időszakban, amikor nem a bevált sémák viszik a prímet. A megrendelői oldalon nem nagyon kockáztatnak. Új termék bevezetése, illetve imázskampány esetén hatalmas kínálatot várnak el, óriási verseny van, de a legfőbb szempont, hogy egy kampány olcsó és biztonságos legyen.
– Vannak új televíziós reklámtrendek?
– A hirdetők biztonsági játszmáiból kifolyólag a televíziós reklámfilmgyártásban nem igazán tapasztalhatók új trendek. Ezek az internetes reklámfilmeknél figyelhetők meg. Egyre inkább terjed az interaktív reklám, amikor a felhasználó egy klikkeléssel eldöntheti, hogy írja tovább a sztorit, és több verziót megtekinthet. Egyre színvonalasabbak a kreatív ötleteket jól kiaknázó vírusvideók is.
– A magyar színészek mekkora hajlandóságot mutatnak a reklámszereplésre?
– A színészek nyitottabbak a válság miatt, hiszen a kultúra meglehetősen alulfinanszírozott. A celebek valósággal tülekednek a castingcégeknél, ahol egyre több a kiváló színművész is, de sajnos lecsökkent a munka mennyisége. Mi utoljára 2010-ben Nagy Feróval szórakoztunk igazán jól, vele a borsodi zenei fesztivál filmjeit forgattuk. Azok a művészek, akik eddig csak külföldön vállaltak munkát a reklámiparban, ma már belföldön is szerepelnének.
– Hogyan alakultak a cégei árbevételei százalékosan 2010-ben, illetve 2011-ben?
– A gyártással és utómunkával foglalkozó Cabbage komplex produkciós bázisként működik film- és a reklámfilmiparban, valamint a televíziós reklámfilmgyártásra specializálódott Picture Base 2010-ben jó évet zárt, és tavaly is mindkét cég erősödött és fejlesztett. Szerencsére az idei évet is mindkét cégem jól kezdte. A televízióban például olyan márkák népszerűsítéséért feleltünk már a múltban és a jelenben, mint a Béres, a Borsodi, a Dreher, a Danone, a Lidl, a Mol, a Richter, a Samsung, a Telenor, a Vodafone és még sorolhatnám.
– Cége készítette az ország első forgatott 3D-s reklámját. Milyenek a visszajelzések?
– Nagyon jók. A Dearttal együttműködve készítettük el így a 2011-es szegedi kajak-kenu világbajnokság kampányfilmjét. A 3D-s megjelenítés újszerű és kreatív filmes szemléletet, precíz mérésekkel teli tervezést kíván, hosszabb beállításokat igényel, ezért nem kis feladat. A forgatott 3D-technológia hamarosan nemcsak a mozit, hanem az online hirdetési piacot is meghódíthatja.
Vágóként kezdte pályafutását a Magyar Televízióban 1984-ben, ahol 1997-ig vágóként és rögzítésvezetőként dolgozott.
Első cégét 1992-ben alapította First Line Group néven, amely speciális utómunkálati feladatokat látott el, kiszolgálva a rendszerváltás után frissen indult magyar reklámpiacot.
Pályafutását a kilencvenes évek közepétől utómunkálati producerként folytatta, 1997-ben megalapította a Cabbage Productionst, amely a mai napig élvonalbeli gyártó- és utómunkabázisként működik. Picture Base nevű cége 2004-ben lépett a Cabbage keretei közé, amelynek a specifikuma a televíziós reklámfilmgyártás.
Kalmár Csaba NÉVJEGY Mórádi Gábor, a Cabbage, a Picture Base tulajdonos-ügyvezetője, produkciós igazgatója
Vágóként kezdte pályafutását a Magyar Televízióban 1984-ben, ahol 1997-ig vágóként és rögzítésvezetőként dolgozott.
Első cégét 1992-ben alapította First Line Group néven, amely speciális utómunkálati feladatokat látott el, kiszolgálva a rendszerváltás után frissen indult magyar reklámpiacot.
Pályafutását a kilencvenes évek közepétől utómunkálati producerként folytatta, 1997-ben megalapította a Cabbage Productionst, amely a mai napig élvonalbeli gyártó- és utómunkabázisként működik. Picture Base nevű cége 2004-ben lépett a Cabbage keretei közé, amelynek a specifikuma a televíziós reklámfilmgyártás.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.