Függetlenségből kettest ad magának a média
A megkérdezettek 38 százaléka jól informáltnak, 37 százaléka megfelelően kritikusnak érzi a szakmát, ugyanakkor anyagilag és politikailag mindössze 5, illetve 8 százalék tartja függetlennek a magyar újságírást. A tájékoztatásért felelős szakemberek csupán a megkérdezettek 23 százaléka szerint jól képzettek, 19 százaléka szerint alaposak és 18 százaléka szerint feddhetetlenek.
Bár az újságírók önmagukkal kritikusabbak voltak az idei felmérésben, ovábbra is sokkal kedvezőbb a kép, ha a megkérdezettek nem általában a szakmát, hanem saját munkájukat értékelik. A sajtómunkások személyük feddhetetlenségre 4-es fölötti, a jól informáltságra 3,98, a politikai függetlenségre 3,77-es osztályzatot adtak. Tény ugyanakkor, hogy így is 6 százalékos azok aránya, akik önmagukat sem tartják feddhetetlennek, 12 százalékuk pedig bevallottan nem érzi magát politikailag függetlennek. Médiatükör kutatás harmadik éve igyekszik nyomon követni a médiafogyasztási szokások változását is.
Ebből a szempontból az internet egyeduralkodó: a megkérdezettek 78 százaléka az online hírportálokon találkozik elsőként a hírekkel, ezt a rádió követi 7 százalékkal. Az idei kutatás érdekessége, hogy a közösségi média (döntően a Facebook) is megjelent az összehasonlításban, és máris dobogós helyen: a válaszadók 6 százaléka jelölte be elsőként – ez az arány hajszálnyival magasabb már, mint a napilapok 5 százalékos részesedése az elsődleges hírforrások listáján.


