Hazánk annak ellenére, hogy tranzitország, az Ukrajna és Oroszország felé történő hazai vasúti árufuvarozás volumenének alig 10 százaléka, összességében (nyugati iránnyal együtt) pedig a Záhonyon átmenőnek 36 százaléka tranzit – kezdte az Európa–Ázsia vasúti korridor létrehozásán kezdeményezőként egy éve dolgozó Mosóczi László, a MÁV nemzetközi kapcsolatokért felelős vezérigazgató-helyettese. Ez részben abból következik, hogy a kelet–nyugati vasúti forgalmat számos akadály nehezíti. A vasúti szállítási mód jelenleg elsősorban Oroszországgal és Ukrajnával köti össze a magyar és a nyugati gazdaságokat, Ázsiába azonban az előbbi két országgal bonyolított forgalomnak csak a töredéke jut el vasúton.
Hazánkban jelenleg 26 vállalatnak van országos árutovábbítási engedélye és nyolc külföldi cég van jelen a magyar árufuvarozási piacon. Tevékenységükhöz igénybe veszik a 7800 kilométer hosszú vasúti pályahálózatot és a legtöbb esetben a MÁV vontatási és tolatási szolgáltatásait is évente összesen több mint 50 milliárd forint értékben. A gazdasági válság és több egyéb tényező kedvezőtlen egymásra hatásaként zsugorodtak a fuvarozási volumenek és ezzel együtt csökkent a magyar vasúti infrastruktúra, köztük a záhonyi térségben jelentős ráfordításokkal kiépített átrakási és vasútüzemi kapacitások kihasználtsága is. Záhony átrakói az 1980-as években évi 16-20 millió tonnás forgalmat bonyolítottak, ma csak négymillió tonnát.
Mosóczi László terveikről szólva elmondta, hogy az érdekelt partnerekkel közösen kidolgozandó intézkedések eredményeként Dél-Németország, Észak-Olaszország, Szlovénia és Ausztria termelőüzemei a magyar vasúti hálózaton és záhonyi átrakással juttathatnák el áruikat Ukrajna, Oroszország és Kazahsztán érintésével Kínába, ahonnan ugyanezen az útvonalon vasúton fuvaroznák az általuk importált termékeket. A Hungrailben képviselt magyar vasútvállalatoknak elemi érdeke, hogy nemzetközi kapcsolatrendszerükkel elősegítsék a tranzitforgalom növelését. Csak ez adhat lehetőséget hosszú távon a hazai vasúti infrastruktúra méretgazdaságosságának javítására is. Ezért célszerű Záhonyon keresztül Magyarországra vezetni az Európát és Ázsiával összekötő, dinamikus fejlődés előtt álló vasúti tranzitforgalmat. Az elképzelés összhangban van a kormány törekvéseivel, és visszhangra talált a projektben érintett országokban: Ukrajnában, Oroszországban, Kazahsztánban és Kínában is.
Az elmúlt évben partnereikkel két- és többoldalú tárgyalásokat folytattak. Ezek azonban nem könnyűek, mert partnereik érdekeiket keményen védik, de a magyar érvek hatására felismerték az együttműködésben rejlő számukra is kedvező lehetőségeket. Egyebek között a tranzitforgalomban rejlő lehetőségek kiaknázására Oroszország 2030-ra egymillióra növeli vagonjainak számát, Kazahsztán fejleszti vasúti pályáját és a kelet–nyugati összeköttetés gyorsítására új szakaszt is épít. Kína a személyszállítástól elkülönített vasúti pályát épít Kazahsztán irányába.
Előreláthatóan májusban Kazahsztánban is aláírásra kerülhet a vasutak stratégiai együttműködésének fő irányait rögzítő dokumentum – tudtuk meg. Az év második felében pedig a nyugat-kínai ipari központból, Urumcsiból Bécsbe tartó első tesztvonat átlépheti a magyar határt.
Bár a vasúti árufuvarozás Európából Kínába 20-30 százalékkal költségesebb, mint a tengeri szállítás, de 30 nappal kevesebb ideig tart az út. Ez az előny pedig akár ki is egyenlítheti a fuvardíjkülönbséget. Számításaik szerint egy 200 ezer euró értékű áruval megrakott konténer szállítása már olcsóbb vasúton, mint az azonos értékű rakomány hajón. A különbség a kamatmegtakarításból adódik. Ráadásul a nyugat-kínai ipari zónákból a csendes-óceáni kikötőkig elérni többletidő és -pénz. Ha a tengeri fuvarozási volumennek csak egyetlen százalékát sikerül vasútra terelni, az önmagában megduplázza a tranzitáruk mennyiségét –mondta a Hungrail elnöke. Ha pedig a jelenleg még fennálló akadályt leküzdik, és létrehozzák az optimálisan működő transzkontinentális vasúti korridort, akkor ötszörösére is növekedhet a Magyarországon átmenő vasúti tranzitforgalom. Ez a tranzitbevételek jelentős növelése mellett további impulzusokat is adhat a hazai gazdaságnak.
Alágazati megoszlás
Európából Ázsiába tavaly 120 millió tonna áru áramlott, főleg tengeri úton. A vasúti fuvarozás szempontjából releváns termékek előállítása a keleti exportra termelő országokban 2025-ig megduplázódik, Kína és Kelet-Ázsia országainak termelési potenciálja ennél is jelentősebb fejlődést prognosztizál. A vasúti fuvarozás a jelenlegi forgalomból mindössze 1,4 százalékkal részesedik, amit még a légi szállítás is meghalad fél százalékkal.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.