Összevonások, alapanyaghiány - Ilyen rosszul megy az autóscégeknek
A PSA/Peugeot-Citroen azt tervezi, hogy költségcsökkentési céllal összeolvasztja a két márka külön-külön működő importőrvállalatait az európai országokban. Hírek szerint az első két fúziót Németországban és Svájcban hajtják végre. A Citroen szóvivője, Valerie Gillot kijelentette, hogy a különböző országokban lévő leányvállalatok fogják ütemezni az összeolvadásokat.
Minderre azért kényszerült a konszern, mert az első negyedévben az elmúlt év azonos időszakához képest a Peugeot által eladott 217,4 ezer autó 18,3 százalékkal, a Citroen 190,3 ezer darabos értékesítése pedig 15,5 százalékkal lett kevesebb. Mindezt olyan piacon, ahol a negyedéves forgalomszűkülés ugyan példátlanul erős, de csak 7,3 százalékos elmaradást mutat a bázishoz képest.
Ilyen körülmények között nem csoda, hogy a cég takarékossági okból 245,5 millió euróért eladta a párizsi Diadalív mellett található székházát, amelyet legalább kilenc évre visszabérel az új tulajdonostól. A Peugeot Citroen nettó hitelállománya 2011 második felében csaknem a duplájára, 3,4 milliárd euróra nőtt. A konszern a múlt hónapban zárta le 1 milliárd eurós részvényeladás akcióját, amelynek eredményeként a General Motors 7 százalékot szerzett a francia vállalatban.
A PSA azért került ilyen helyzetbe, mert egyre kevesebb európai veszi a tömegmárkák gyártmányait, így például a Renault eladásai 20, a Fiaté pedig 27 százalékkal estek, ugyanakkor a prémium szegmens nem panaszkodhat. Ám a közeljövőre nézve komor felhők tornyosulnak az iparág fölött.
Az autógyártók azon töprengenek, hogy le kell-e állítaniuk a termelést bizonyos vegyi anyagok hiánya miatt. Az esseni vegyipari óriás, az Evonik Industries marli telephelyén március 31-én bekövetkezett, két ember halálát okozó robbanás miatt ugyanis jelentősen csökkenhet az autók üzemanyag befecskendezőjében és fékrendszerében használt "Nylon 12" anyagok gyártása. A robbanás miatt teljesen leállt az anyag egyik fő komponense, a Cyclododecatriene vagy CDT termelése. Az Automotive News szerint a gyárban az termelésének újraindítása 3-9 hónapot is igénybe vehet.
Ez pedig azért okozhat iparág-szerte nehézségeket, mert ugyan nem csak az Evonik gyártja a Nylon 12-t, hanem a francia Arkema is, amely viszont a német gyártól vásárolja a CDT-t. És a két cég együttesen a világ Nylon 12 termelésének felét adja. Az Evonik ugyan azt írta közleményében: "Bár jelentős akadályokra számítunk a CDT-alapú termékekkel történő ellátásban, bízunk abban, hogy helyettesítő termékek segítségével alternatívát nyújthatunk", az anyag pótlása rövid távon megoldhatatlan, miután minden ilyen változtatást – a közlekedés biztonsága érdekében – hosszú tesztperiódusnak kell megelőznie.
Ennek ellenére még egyetlen autógyártó jelentette be a termelés visszafogását, ugyanakkor az egyik nagy amerikai fék- és üzemanyagvezeték gyártó, a TI Automotive vezérigazgatója, Bill Kozyra figyelmeztetett: az alapanyaghiány már érezhető, így magas az összeszerelő üzemek átmeneti leállításának veszélye.
Hogy egy elkerülhető legyen, Detroitban a múlt héten autógyártók és beszállítók tucatja tartotta válságtanácskozást a probléma megoldására. A szakma tulajdonképpen – az áremelkedés miatt – már a robbanás előtt is készült egy alternatív anyag keresésére – írta a Financial Times.
A szaksajtó emlékeztet arra is, hogy a tavaly márciusi japán természeti katasztrófa nem csupán az autógyárakat, hanem azok beszállítóit is sújtotta, s ennek eredményeként nem csupán Japánban esett vissza az iparág teljesítménye, hanem minden olyan országban, ahol japán gyártmányú alkatrészeket használnak fel az autókhoz. Aztán következett az őszi thaiföldi árvíz...


