BUX 39,352.08
+0.24%
BUMIX 3,714.21
-0.90%
CETOP20 1,755.75
+0.47%
OTP 8,158
+0.07%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
-2.33%
0.00%
ZWACK 18,700
+0.27%
0.00%
ANY 1,560
-0.95%
RABA 1,075
-2.27%
+1.39%
-1.54%
-0.65%
+1.48%
+1.44%
+2.38%
-4.24%
0.00%
+2.70%
OTT1 149.2
0.00%
-1.36%
MOL 2,902
-1.02%
-2.44%
ALTEO 2,350
-0.84%
-8.11%
-2.37%
EHEP 1,020
+2.00%
0.00%
0.00%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.17%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.26%
-2.69%
-3.32%
0.00%
-2.23%
-0.83%
GOPD 12,900
0.00%
OXOTH 3,690
0.00%
-0.90%
NAP 1,238
0.00%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Az autószervizek fele számla nélkül dolgozik

Ha a mai szinten maradna az új autók kereskedelme, a 3 millió alá csökkent magyar személyautó-állomány hatvan év alatt cserélődne ki – állapította meg az a tanulmány, amelyet a márkakereskedők megkérdezése alapján készített a PricewaterhouseCoopers (PwC) Könyvvizsgáló Kft.

Az anyag egyik legérdekesebb adata, hogy a kereskedők prognózisának átlaga szerint ebben az évben a tavalyinál nem egészen ezerrel több, mindössze 46 010 új személyautó kerülhet az utakra. Nem is csoda, hiszen a megkérdezettek 62 százaléka szerint ugyanakkor nincs rá esély, hogy idén növekedésnek indul a forgalom. A piaci résztvevők pesszimizmusát mi sem mutatja jobban, mint hogy a következő két évre vonatkozóan 78 százalékuk úgy vélte, kicsi az esélye az értékesítés növekedésének.

felmérés szerint az új autók nettó árában átlagosan mindössze 7 százalék a kereskedői árrés. Ezzel összhangban a fő profitgeneráló tevékenység a kereskedelem felől eltolódott a szervizmunkák felé. A kereskedők a szervizszolgáltatás haszonkulcsát nevezték meg 2011-ben a fő profitforrásnak, amely a nyereség átlagosan 55 százalékát adja.

A PwC ugyan nem tér ki arra, hányan vettek részt a felmérésben, ám a válaszadók 95 százaléka jelezte, hogy cégét hátrányosan érinti a feketegazdaság erősödése. Iparági becslés szerint a szervizpiac több mint fele az árnyékgazdaság kezében van.

A felmérés válaszadóinak 72 százaléka a kedvező adózási feltételek megteremtését tartja megoldásnak ebben a helyzetben. Emellett a számla nélküli szolgáltatásnyújtások visszaszorítását, illetve a vagyonosodási vizsgálatok növelését tartják a legtöbben fontosnak. Ugyanakkor a gyakoribb hatósági ellenőrzéseket csak a válaszadók kevesebb mint fele tartja célravezetőnek.

A szakma szerint a válság beköszöntével szinte senki nem szeretne az ágazatba belépni. A tendenciát alátámasztja a kereskedések számának csökkenése is. Ám úgy tűnik, senki sem tudja, hány kereskedés lehet az országban, mert a PwC felmérése két adatot is megad ugyanarra a forrásra, a márkakereskedők szövetségének tavaly őszi felmérésére hivatkozva. Előbb azt olvashatjuk, hogy „a kereskedések száma már csak hozzávetőlegesen is 470-re tehető 2011-ben”, a következő oldalon pedig azt, hogy „a 2007-ben még 1100-ra becsült autószalonok száma kicsivel több, mint 700-ra csökkent”.

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek