Cégvilág

Az autószervizek több mint fele a feketegazdaságé

Ha a mai szinten maradna az új autók kereskedelme, a 3 millió alá csökkent magyar személyautó állomány hatvan év alatt cserélődne ki – állapította meg az a tanulmány, amelyet a márkakereskedők megkérdezése alapján készített a PricewaterhouseCoopers Könyvvizsgáló Kft.

Az anyag egyik legérdekesebb adata, hogy a kereskedők prognózisának átlaga szerint ebben az évben a tavalyinál nem egészen ezerrel több, mindössze 46 010 új személyautó kerülhet az utakra. Nem is csoda, hiszen a megkérdezettek 62 százaléka szerint ugyanakkor nincs rá esély, hogy az idén növekedésnek indul a forgalom. A piaci résztvevők pesszimizmusát mi sem mutatja jobban, hogy a következő két évre vonatkozóan 78 százalékuk úgy vélte, csupán kicsi az esélye az értékesítés növekedésének.

A felmérés szerint az újautók nettó árában átlagosan mindössze 7 százalék a kereskedői árrés. Ezzel összhangban, a fő profitgeneráló tevékenység a felől eltolódott a szerviz tevékenység felé. A kereskedők a szervizszolgáltatás haszonkulcsát nevezték meg 2011-ben a fő profitforrásnak, amely a vállalkozás nyereségének átlagosan 55 százalékát adja.

Új személyautó forgalomba helyezés (darab)

Forrás: carinfo, PWC

2009 60376

2010 43496

2011 45094

2012* 46010

* A márkakereskedők prognózisának átlagaA PWC anyaga ugyan nem tér ki, hány vállalkozó adott választ a cég kérdéseire, ám a válaszadók 95 százaléka jelezte, hogy cégét hátrányosan érinti a feketegazdaság erősödése. Iparági becslés szerint a hazai szervizpiac több mint fele már az árnyékgazdaság kezében van. A felmérés válaszadóinak 72 százaléka a kedvező adózási feltételek megteremtését tartja megoldásnak ebben a helyzetben. Emellett a számla nélküli szolgáltatásnyújtások visszaszorítását, illetve a vagyonosodási vizsgálatok növelését tartják a legtöbben fontosnak. Ugyanakkor a gyakoribb hatósági ellenőrzéseket, csak a válaszadók kevesebb mint fele tartja célravezetőnek.

A szakma szerint a válság beköszöntével szinte senki nem szeretne az ágazatba belépni. A tendenciát alátámasztja a kereskedések számának csökkenése is. Úgy tűnik azonban, senki sem tudja, hány kereskedés lehet az országban, mert a PWC felmérése két adatot is ad meg ugyanarra a forrásra, a Gépjármű-márkakereskedők Országos Szövetsége tavaly őszi felmérésre hivatkozva. Előbb azt olvashatjuk, hogy "a kereskedések száma már csak hozzávetőlegesen 470-re tehető 2011-ben", a következő oldalon pedig azt, hogy "a 2007-ben még 1100-ra becsült autószalonok száma kicsivel több mint 700-ra csökkent."
 

2009 60376

2010 43496

2011 45094

2012* 46010

* A márkakereskedők prognózisának átlaga -->

felmérés autókereskedő PwC
Kapcsolódó cikkek