BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

BKV: nyugodt jelen, kérdéses jövő

Ugyan az utolsó pillanatban megszületett a BKV új szolgáltatási szerződése, a fővárosi közösségi közlekedés jövőképe legfeljebb rövid távon rendeződött. Pénz nem lett ettől több, így továbbra is nagy kérdés, mi történhet akár csak néhány év múlva.

Eltelt két hét úgy, hogy nem hallottunk híreket a BKV-t fenyegető csődveszélyről – az előzményeket figyelembe véve ez akár még pozitívumnak is számíthat. Nem sokon múlott pedig, hogy baj legyen: április 30-án lejárt a nyolc évvel korábban megkötött szolgáltatási szerződés, ennek a megújítása nélkül pedig közvetlen veszélybe került volna a napi működés. Végül április 27-én, a határidő előtti utolsó munkanapon a főváros és a kormány képviselői aláírták a megállapodást a BKV finanszírozásáról, így eldőlt, hogy rövid távon nem omlik össze a budapesti tömegközlekedés.

Az azonban, hogy a közlekedési cég 2012-es fennmaradása biztosított, nem jelenti azt, hogy több pénz volna finanszírozni a BKV-t. Sőt a kormány úgy döntött, hogy már 2013-tól fokozatosan kivonnák az állami támogatást a cég finanszírozásából. Jelenleg a főváros évente 32,3 milliárd forintot kap a központi költségvetésből a tömegközlekedésre, jövőre ez a konvergenciaprogram szerint tízmilliárddal csökkenhet. A különbség így is egymilliárddal több, mint amennyit a városvezetés remél attól, ha bevezetnék jövőre a dugódíjat. Később teljesen el is tűnhet, a cél legalábbis az, hogy hosszú távon álljon át a rendszer önfenntartóra az útdíj és a dugódíj és az elektronikus jegyrendszer bevezetése mellett.

A jövő év nagy kérdése lesz, képes lehet-e a főváros finanszírozni a BKV-t csökkentett állami támogatás mellett is. Különösen úgy lehet nehéz a helyzet, hogy már a költségvetésben fixen meghatározott számok sem bizonyultak elegendőnek az elmúlt években, csak külön kormányzati segítséggel tudták tartani a BKV működőképességét. Az egyre valószínűbbnek tűnik, hogy a jegyárak ismét az inflációt fogják követni.

Szava lehet a helyzet rendezésében az IMF-nek is: a kormány velük tervezett tárgyalásain jó eséllyel téma lehet a BKV ügye is. Nem egy kritika érkezett korábban, hogy az állam rendszeresen segélyezi a közlekedést, úgy, hogy érdemi szerkezeti reformokat nem vár el ezért. A kormány új feltételei is arra utalnak, hogy nagyobb szigor jöhet.

Az azonban, hogy szinte szó szerint az utolsó pillanatban írták alá a szolgáltatási szerződést, komolyabb problémákat is okozhat a napi működésben. Ezzel indokolják ugyanis azt, hogy 98 buszjárat kiesett a forgalomból. A régi megállapodás lejártával együtt hatályát vesztette több alvállalkozóval megkötött szerződés is, ezeket pedig nem maradt idő megújítani. A közbeszerzést ezekre a járatokra kiírták már tavaly, ám a bizonytalan anyagi helyzet miatt áprilisig nem lehetett megkötni a szerződéseket. Amit pedig mégis megköthetnének most – a VT Transman biztosítana 75 buszt –, annál a szintén pályázó Oranegways City megtámadta a pályázatot. Jelenleg újonnan beszerzett buszokkal és néhány régi járat visszaállításával a hiány felét képes pótolni a BKV, a hosszú távú megoldás várat magára.

Késett a támogatás

Kellemetlen közjátékkal debütált az új szolgáltatási szerződés, amely szerint a közlekedési támogatásokat a Budapesti Közlekedési Központ kapja és adja tovább a BKV-nak. A BKV tízmilliárd forintot kért hétfőre, hogy el tudja utalni a dolgozói fizetését időben. A BKK erre azt az összeget szánta, amelyet az államkasszábból kellett volna megkapniuk, a 32 milliárdos támogatás időarányos részeként. Csakhogy az államtól késve indult meg az átutalás, így az csak a hét közepén érkezhetett meg. Emiatt szállítói tartozások kifizetését kellett elhalasztani.


Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.