BUX 41,779.48
+0.74%
BUMIX 3,950.99
+1.32%
CETOP20 1,976.81
+0.33%
OTP 9,904
-3.75%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
0.00%
+1.14%
-0.61%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,620
+1.25%
RABA 1,180
+2.16%
-4.29%
-0.24%
+6.16%
-0.92%
OPUS 188.8
+2.61%
+11.11%
-0.74%
0.00%
+2.74%
OTT1 149.2
0.00%
+3.54%
MOL 2,700
-0.59%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
-9.09%
+0.40%
EHEP 1,590
+4.95%
0.00%
+0.64%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.20%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
-0.47%
0.00%
+1.48%
+5.71%
+4.38%
+2.48%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
+4.09%
NAP 1,190
+1.54%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

A Tüke Busz milliárdos hitele

A pécsi közösségi közlekedést ellátó Tüke Busz Zrt. 947 millió forintos hitelének felvételéhez járult hozzá a pécsi önkormányzat közgyűlése csütörtökön este.

A pécsi közösségi közlekedés feladatait idén áprilistól ellátó Tüke Busz Zrt. a Magyar Fejlesztési Bank (MFB) Közösségi Közlekedésfejlesztés Finanszírozási Programja keretében igényli a közel egymilliárdos kölcsönt.

A társaság jelenleg a tömegközlekedési feladatokat áprilisig ellátó Pécsi Közlekedési Zrt. (PK Zrt.) tulajdonában lévő, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) végrehajtási jogával terhelt buszokat használja bérleti díjfizetés ellenében. Ez azonban a PK Zrt.-t illetően kialakult helyzet tükrében csak egy átmeneti és kockázatos kényszermegoldást jelent a város számára.

Mint az a Csizi Péter (Fidesz) alpolgármester által jegyzett közgyűlési előterjesztésből kiderül, a Tüke Busz Zrt. a kötelező közszolgáltatási feladat elvégzését úgy tudja hosszú távon is megbízhatóan teljesíteni, hogy az ellátás biztonságához szükséges buszokat megvásárolja. A rendezett tulajdonviszony helyzetén túl további fontos szempont a saját járműállomány állapotának megőrzési lehetősége, a folyamatosan és biztonságosan ellátható karbantartási és javítási feladatok teljesítése is, hiszen jelen pillanatban a PK Zrt. tulajdonában lévő buszok javítására folyamatosan költenie kell a Tüke Busz Zrt.-nek.

Az önkormányzat a közgyűlés döntése értelmében a hitelügyletben készfizető kezességet vállal. A forint alapú kölcsön visszafizetése a 2015-2027. éveket érinti.

A pécsi közgyűlés februárban döntött úgy, hogy a százszázalékos tulajdonú Tüke Busz Zrt. végezze a közösségi közlekedést áprilistól a megyeszékhelyen. A változtatásra azért volt szükség, mert fennállt a veszélye, hogy az előző, szocialista városvezetés alatt részben privatizált PK Zrt. nem lett volna képes biztosítani a szolgáltatást a jövőben, ugyanis a társaságnak akkor 774 millió forintos adófizetési kötelezettsége állt fenn.

Még márciusban első fokú, nem jogerős ítéletében hét év szabadságvesztésre ítélte a PK Zrt. vezérigazgatóját a pécsi helyi járatú autóbuszok ügyében a Pécsi Törvényszék. A vádirat szerint Keczer László 2009 januárjában adásvételi szerződést kötött arról, hogy a városi vagyonkezelő Pécs Holding Zrt. többségi tulajdonában és a Mecsekbusz Kft. kisebbségi tulajdonában lévő PK eladja több mint másfél száz buszból álló járműparkját a PK és az LL Bus Kft. által létrehozott PK Busrent Kft.-nek. A 2,6 milliárd forintról szóló szerződéshez kapcsolódóan egy üzemben tartási megállapodás is született a járművek bérléséről.

Az ítélet indokolása szerint a buszok eladásával és visszabérlésével a PK Zrt.-t és közvetetten Pécs városát jelentős vagyoni hátrány érte. Keczer László 2,47 milliárd forint vagyoni hátrányt okozott a buszok eladásával és visszabérlésével 2009 januárja és 2011 márciusa között. Februárban ezen, a buszok kiszervezésével kapcsolatos szerződést jó erkölcsbe ütközőnek, ezért semmisnek nyilvánította jogerős ítéletében a Zalaegerszegi Törvényszék. A bíróság kimondta: a semmisség értelmében a PK Busrent nem szerezte meg a buszok tulajdonjogát, így az eredeti állapot helyreállítása érdekében 15 napon belül köteles a járműveket a PK Zrt.-nek átadni.

A pécsi közösségi közlekedést ellátó Tüke Busz Zrt. 947 millió forintos hitelének felvételéhez járult hozzá a pécsi önkormányzat közgyűlése csütörtökön este.MTI-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek