BUX 41,906.58
+1.60%
BUMIX 3,960.45
+0.94%
CETOP20 1,960.74
+2.16%
OTP 10,580
+0.71%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-5.33%
+2.90%
-0.20%
ZWACK 17,500
+1.74%
0.00%
ANY 1,640
+0.31%
RABA 1,165
+0.87%
0.00%
-0.49%
+1.89%
+0.46%
OPUS 193.2
-0.21%
-7.36%
+2.00%
0.00%
+4.39%
OTT1 149.2
0.00%
-1.99%
MOL 2,834
+1.21%
0.00%
ALTEO 2,390
+1.70%
+1.85%
+1.22%
EHEP 1,645
+2.81%
+1.43%
+1.67%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-1.72%
+8.53%
0.00%
SunDell 42,000
+5.53%
-2.33%
+2.65%
-4.40%
0.00%
+1.89%
+10.89%
GOPD 9,020
-27.84%
OXOTH 3,700
-2.37%
0.00%
NAP 1,226
+0.66%
-12.34%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Feljövőben a kerékpáros turizmus

Ha lassan is, de Magyaror­szágon is fejlődik a Nyugat-Európában már évtizedek óta trendi kerékpáros turizmus. Ötletekből nincs hiány, pénzből viszont igen.

A kerékpáros turizmus az európai turizmus egyik legdinamikusabban bővülő ágazata, ami Magyarország számára is kihasználható trendet jelenthet. Az elmúlt években hazánkban is szaporodott a kerékpárosok száma, amit jól mutat, hogy tavaly már több mint háromszázezer kerékpárjegyet vettek a MÁV-START utasai, kétszer annyit, mint négy évvel ezelőtt. Az igényt érzékelve a vasúttársaság a Balatonhoz, a Tisza-tóhoz és a Fertő-tóhoz vasúttal és kerékpárral kirándulók számára kedvezményes túrajegyet vezetett be, amivel az ország bármely területéről elindulva, a megtett távolságtól függetlenül, egységesen 400 forintért lehet a bicikliket szállítani a tavak körül. „Manapság már nem igaz az a korábbi beidegződés, amely szerint a kerékpárral érkezők a kevésbé fizetőképes vendégeket jelentik, ráadásul a kerékpáros szezon rendszerint jóval hosszabb a nyári strandszezonnál, áprilistól novemberig tart” – közölte a Kerékpárosklub. Az egészségorientált életmód, a gyakran rendkívüli költségű felszerelések vásárlása elsősorban a középosztályhoz és főként az egzisztenciálisan jól fejlődő fiatalok csoportjához kapcsolható.

A Magyar Turizmus Zrt. adatai szerint a kerékpáros turisták átlagosan 15 százalékkal magasabb költési hajlandósággal bírnak, 7–11 napra kelnek útra, 55 százalékuk településtől településig teker, 40 százalékuk csillagtúrákat szervez, 5 százalékuk városlátogatás közben használ kerékpárt, és 90 százalékban az önálló szervezésű utazás a jellemző. Vannak persze szervezett utak is: egy négyéjszakás Balaton-kerülő túra például a főszezonban 63 ezer forintba kerül. Egyre több hazai szállásadó is felismeri a kerékpáros turizmusban rejlő lehetőségeket. Minimum elvárás tőlük, hogy zárt, fedett helyen tudják elhelyezni a vendégek kerékpárjait, valamint minimum 2 napra való, kidolgozott kerékpártúra-ajánlattal rendelkezzenek, amelyekről térképet biztosítanak.

Persze a kerékpározáshoz utak is kellenek. Ha kiépül a tervezett infrastruktúra, a kerékpáros turizmus kiegészítheti, mi több, hosszabb távon érezhető pluszlökést adhat a balatoni idegenforgalomnak. „A magyarok körében nagyon népszerű, egyfajta teljesítménytúra, kellemes kirándulás a Balaton megkerülése. Gyakori, hogy baráti társaságok, családok évente megteszik a távot. A külföldiek másként állnak hozzá, ők is lekerekezik az utat, ám közben megszállnak egy-két napra, s közben úgynevezett háttérkirándulásokra indulnak” – mondta Tar László, a Nyugat-balatoni Turisztikai Iroda Nonprofit Kft. vezetője. A 2015-ig tartó fejlesztési projektben javasolták, újítsák fel a Balatoni Bringakörutat, az ugyanis több helyütt rendkívül rossz állapotú. A nemzetközi szabványok által javasolt 2,75 helyett néhol 1,8 méter a szélesség, de akadnak 80 centisek is. Ami biztosan eredményt hozna, az a Kis-Balaton körüli kerékpárút kiépítése, de csak úgy, ha azt összekötnék a balatoni szakasszal. A szűkebb régiónál maradva pedig a Keszthely–Hévíz közti kerékpárút mielőbbi összekötését szeretnénk elérni. Az iroda hatvan kerékpárt állított forgalomba térségi pályázati forrásokból. A 3,6 milliós beruházás az egész régiót szolgálja: Keszthelyen, Zalakaroson, Gyenesdiáson, Vonyarcvashegyen, Balatongyörökön és Hévízen (ahol már korábban megvalósult a beruházás) is kölcsönözhetőek a kerékpárok. A rendszer sajátossága, hogy bárhol leadhatók a biciklik: vagyis ha valaki Keszthelyen kölcsönzött kerékpárt, de Zalakarosról nem szeretne visszatekerni, akkor ott is leadhatja kétkerekűjét.

Ez a beruházás azonban egyike a ritka kivételeknek. A pályázati rendszer ugyanis nem kedvez a kerékpáros turizmus fejlesztésének. A pályázók az előkészítés költsége és az előfinanszírozás és az ebből eredő magas kockázat miatt sok esetben belebuknak, vagy el sem tudnak kezdeni ilyen projekteket. Idén az Új Széchenyi Terv keretében a turisztikai attrakciók és szolgáltatások fejlesztését szolgáló pályázatokat 6,35 milliárd forinttal támogatja az Európai Unió és a kormány. Ebből a keretösszegből félmilliárd forintot kifejezetten a kerékpáros turizmus fejlesztésére különítettek el. Július 1-jétől augusztus 31-ig gazdasági társaságok, szövetkezetek, egyéni vállalkozások, költségvetési, illetve nonprofit szervezetek pályázhatnak a konstrukcióra. Az már biztos, hogy mintegy 1,3 millió euró összköltségű pályázat keretében végeznek kerékpáros turisztikai fejlesztéseket Vas és Zala megyében, valamint a Muravidéken 2014 őszéig.

Csak összehasonlításképpen: az European Cyclists’ Federation (ECF) legutóbbi felmérése szerint az évi közel 3 milliárd kerékpáros turisztikai utazás az európai gazdasághoz közel 60 milliárd euróval járul hozzá. Az ECF úgy becsüli, hogy a legalább egy éjszakát eltöltő kerékpáros turisták száma elérheti a 26 milliót, ami az EU tagállamok lakói által generált utazások mintegy 3 százaléka.

Főleg a németek jönnek

Hazánkban közel 1500 kilométer turisztikai célra alkalmas, kitáblázott kerékpárúton biciklizhetünk. A kisforgalmú mellékutakat is magába foglaló országos kerékpáros törzshálózat hossza 2500 kilométerre tehető. Kerékpáros útvonalaink közül a legforgalmasabbak és legnépszerűbbek azok az útvonalak, amelyek egybefüggő túrahálózatot képeznek, vagy a nemzetközi kerékpáros hálózat tagjai (például Balatoni Bringakörút, EuroVelo 6, EuroVelo 11, Tisza-tó körüli túrák). Magyarországra főleg német, holland, osztrák és szlovák kerékpárosok érkeznek, átlagos napi költésük napi 15 ezer forint körül mozog.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek