BUX 43,457.58
+4.02%
BUMIX 3,956.67
+0.14%
CETOP20 2,013.3
+1.85%
OTP 10,465
+5.66%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-4.64%
+0.85%
+2.13%
ZWACK 17,050
0.00%
0.00%
ANY 1,600
-1.23%
RABA 1,170
-0.85%
0.00%
+0.49%
+0.65%
+1.40%
OPUS 189.8
+0.53%
-1.60%
-0.12%
0.00%
+2.34%
OTT1 149.2
0.00%
+1.95%
MOL 2,842
+5.26%
+0.26%
ALTEO 2,360
-1.26%
0.00%
+0.20%
EHEP 1,770
+11.32%
+9.79%
+0.89%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+0.87%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
0.00%
+0.47%
-0.38%
+2.92%
+4.05%
-2.99%
+0.81%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,470
-7.22%
+0.44%
NAP 1,210
+1.68%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Paksra is betörne az Alstom

A magyar miniszterelnökkel, két miniszterével, Budapest főpolgármesterével, majd az MVM vezetőivel tárgyalt kedden többek között a francia Alstom csoport elnök-vezérigazgatója. Patrick Kron a Budapestnek gyártott első új metrószerelvény átadására érkezett Budapestre, majd kizárólag a Világgazdaságnak adott interjút.

– Miről tárgyalt kedden Orbán Viktorral?

– Kifejtettem, hogy az Alstom továbbfejlesztené magyarországi tevékenységét és jelenlétét, a miniszterelnök úr pedig hangsúlyozta az ország infrastruktúrája fejlesztésének fontosságát. Szeretné, ha ebben részt vennének olyan vállalatok is, mint az Alstom, persze a versenyszempontok figyelembevételével. Nagyon gyümölcsöző és nyitott megbeszélést folytattunk az energiaipar és a közlekedés fejlesztéséről is. Orbán Viktor kívánatosnak tartotta, hogy erősítsük a kapcsolatunkat a helyi vállalatokkal, és vonzó beszállítási lehetőségeket kínáljunk nekik. Mi viszont akkor tudunk a cégekkel erősebb partnerséget kiépíteni, ha minél több lehetőséget kapunk mi magunk is.

– Milyen lehetőséget lát az Alstom a paksi bővítésben?

– A világ legnagyobb turbina- és generátorbeszállítója vagyunk, berendezéseink megtalálhatók a világon telepített atomerőművek több mint egyharmadában. Nukleáris részt nem szállítunk, de úgynevezett turbinaszigetet igen. Lehetőleg együttműködünk a helyi beszállítókkal. Érdekel minket a meglévő paksi blokkok korszerűsítésében való részvétel, azaz a blokkok üzemidejének meghosszabbítása, irányítástechnikai rendszerek modernizálása és a teljesítménynövelés is. Jeleztem a miniszterelnöknek és a nemzeti fejlesztési miniszter asszonynak is, hogy ha lesz tender, bizonyos feladatokra mi is pályázni kívánunk.

– Milyen paksi feladat juthat a csoport magyarországi leányvállalatának?

– Amint kiírják a tendert, meghatározzuk a magyarországi beszállítói képességeket és a potenciális partnereket, beleértve a magyar leányvállalatunkat is. Ahol megbízást nyerünk, általában is igyekszünk minél jobban a helyi beszállítókra, főleg a helyi Alstom vállalatokra támaszkodni. A csoport jelenleg is több tíz millió eurónyi szolgáltatást vesz igénybe és vásárol magyarországi cégektől.

– Közben viszont a Távol-Keleten és Dél-Amerikában erősít, Európában pedig visszavesz a kapacitásaiból. Mire számíthat ilyenkor az Alstom Hungária Zrt.?

– Külföldi leányvállalataink mérete a saját belföldi értékesítési lehetőségeiktől és országuk exportpiaci versenyképességétől függ. Az Alstom Hungária Zrt. sem csak belföldön értékesít, sőt a kötöttpályás közlekedési szoftvert fejlesztő és tesztelő üzletága például szinte csak külföldre, köztük Észak-Amerikába szállít. Projektjeink függvényében támogatjuk a társaság egyes üzletágainak növekedését.

– Milyen tapasztalatokat szűrt le abból, hogy az Alstomtól rendelt első metrószerelvény késéssel, perek, viták és szerződés-újrakötés után érkezett meg kedden?

– Számunkra az a legfontosabb, hogy a viták után tavaly júliusban Tarlós főpolgármester úrral megállapodtunk a projekt folytatásáról. Olyan megállapodást kötöttünk, amelynek megfelelően végrehajtottuk a járműveken azokat a műszaki változtatásokat – mindenekelőtt fékrendszerén –,

amelyekre a magyarországi típusengedély megszerzéséhez szükség volt. A típusengedélyt határidőre megszereztük, és átadtuk az első modern, biztonságos és megbízható metrószerelvényt Budapestnek.

– Mennyit vesztett a cég a csúszáson és a járművek átalakításán?

– Az önkormányzattal tavaly kötött megállapodásból adódóan maradtak még nyitott kérdések, ezek megoldásán még dolgozunk. A megállapodás új platformot teremtett egy hatékony együttműködés számára, így nem az a kérdés, hogy ki mit vesztett, hanem az, hogy mit nyert a budapesti utazóközönség.

– Figyeli-e az Alstom a további magyarországi kötöttpályás járműfejlesztési terveket?

Igen, sőt reméljük is, hogy szállíthatunk majd például vasúti jelzőberendezést, ennek fejlesztésében Budapesten is jelentős kompetenciákkal rendelkezünk. A gördülőállomány-szállítási pályázatok is érdeklik a cégünket, világszerte ma is számos ilyen projektünk fut. A magyarországi lehetőségeket itteni leánycégünkön keresztül kísérjük figyelemmel.

A cég a Metropolisszal tört be a magyar piacra

Patrick Kron (58) 2003 óta az Alstom csoport elnök-vezérigazgatója, megbízatása 2015-ig szól. Párizsban szerzett műszaki és bányaipari diplomát, pályáját a francia ipari minisztériumban kezdte. Ezt követően a leghosszabb időt a Pechiney csoportnál töltötte el, különböző felsővezetői pozíciókban, mielőtt 2002-ben belépett az Alstomhoz. A 92,6 ezer fős csoport a márciusban zárult üzleti évben 19,9 milliárd eurós forgalommal zárta, rendelésállományát egy év alatt 14 százalékkal 21,7 milliárd euróra, üzemi eredményét 7,1 százalékkal 1,4 milliárd euróra növelte. Járműipari üzletága – amely világelső a nagyon nagy sebességű vonatok eladása terén – a magyarországi gördülőállomány-piacra a BKV által 65 milliárd forintért rendelt Metropolis metrókocsikkal tört be. Energia üzletágán belül egyre nagyobb hangsúlyt kapnak a megújuló energiahordozót hasznosító projektek, de meghatározóak maradtak az atom-, a szén- és a gázerőművi beszállítások is. A divízió profiljától kissé eltérő villamosenergia-hálózati tevékenységet egy éve önálló egységbe szervezték. Bevételei 60 százaléka a feltörekvő piacokról származik.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek