BUX 39,234.2
-5.50%
BUMIX 3,852.63
-1.33%
CETOP20 1,952.57
-0.70%
OTP 9,010
-8.17%
KPACK 3,100
0.00%
-0.91%
-4.35%
+0.85%
-4.00%
ZWACK 17,400
-1.42%
-1.96%
ANY 1,610
-1.23%
RABA 1,165
+0.43%
-1.79%
-4.44%
-1.33%
-2.27%
+2.19%
-2.73%
-1.50%
0.00%
+1.03%
OTT1 149.2
0.00%
-1.95%
MOL 2,504
-9.14%
+1.69%
ALTEO 2,200
-5.98%
0.00%
-3.02%
EHEP 1,595
-5.62%
-0.67%
-3.80%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
+1.59%
0.00%
0.00%
SunDell 42,000
0.00%
+0.48%
-1.90%
-3.60%
-2.60%
-1.27%
-2.75%
GOPD 12,000
0.00%
OXOTH 3,370
-9.89%
+2.10%
NAP 1,206
0.00%
-15.15%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Szerbek veszik a használt autóinkat

Tavaly 9 851 használt személyautót exportáltak Magyarországról, de az általános vélekedéssel szemben elsősorban nem nyugat-európai autókereskedők a vevők.

A KSH adatai szerint messze legnagyobb számban Szerbiába vitték az autókat, legtöbbüket 300 000–500 000 forintos ársávban. Másrészt szakmai becslések szerint 2011-ben a 45 ezer új autó körülbelül egy, a 11 433 új kis haszonjármű tíz százalékát reexportálták. Ez azt jelenti, hogy a kereskedők napokon belül ki is vonják a forgalomból a járművet, és külföldön eladják. Ha ugyanis a kereskedő egy hónapon belül kivonja a forgalomból és eladja, még cégautóadót sem kell fizetnie, az export után pedig visszaigényelheti az áfát.

Erdélyi Péter, a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének elnöke lapunknak elmondta, hogy az új autók reexportját gyenge anyagi helyzetben lévő márkakereskedők nem engedhetik meg maguknak, hiszen áfával együtt veszik meg a kocsit az importőrtől, ám az áfa-visszaigénylés több hónapig is eltarthat, és addig nem jut pénzéhez a vállalkozó.

Az azonban biztos, hogy nem kis számban vittek Nyugat-Európába is ilyen új, de az első forgalomba helyezés miatt használtnak minősülő autókat. Ezt bizonyítja a KSH összesítése, amely szerint például a Németországba szállított 416 darab 1000–1500 köbcentis benzines autó áfamentes átlagára 2,456 millió forint volt. Az is érdekes ugyanakkor, hogy amíg Szerbiába a 1,5–2,5 literes dízelekből 3636 került 468 ezer forintos átlagáron (nyilvánvalóan koros koromgyárakról lehet szó), addig Szlovákiába 907 darabot vittek, egyenként nettó 1,66 millióért. A legérdekesebb célországok között van Svájc, ahova nyilvánvalóan azért vittek három luxuskocsit összesen 92,26 millióért, mert Magyarországra a magas adóterhek miatt olcsóbban szállítanak a gyárak, tehát ez esetben jó néhány milliót megspóroltak az autók új tulajdonosai.

Szakmai vita a reexportról

Az első fél évben ötödével 27 781-re nőtt az új autók forgalomba helyezése. Ám a Gép­jár­mű-márkakereskedők Or­szá­gos Szövetsége szerint a forgalomba helyezett személyautók 15–20 százaléka valójában reexport. Erdélyi Péter MGE-elnök ezt a becslést túlzottnak tartja, de elismeri, hogy valóban nőtt az új autók külföldre szállítása. Értesüléseink szerint ugyanakkor abban nincs véleménykülönbség a szakmában, hogy az új furgonok tizedét továbbra is exportálják.


Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek