Bár még nem minden felmérésben ez a sorrend, egyre inkább úgy fest, hogy valóban megtörténik az, amit sokan még három esztendővel ezelőtt is elképzelhetetlennek tartottak, s az IE elveszíti közel másfél évtizede őrzött piacvezető pozícióját. A Microsoft böngészője még a 90-es évek végén lett világelső, néhány esztendővel később pedig már a teljes piac 90 százalékát ellenőrizte, s részesedése még 2010-ben is meghaladta az 50 százalékot.
Az Explorer piacvesztésével párhuzamosan ugyanakkor a Chrome 2008-as megjelenése óta rohamosan növeli felhasználói számát. A böngésző piaci részesedése 2009-ben az 1 százalékot is alig érte el, s még 2010 végén is mindössze 7 százalék volt, tavaly novemberben azonban megelőzte a korábban az IE nagy kihívójának tartott, Mozilla által fejlesztett Firefoxot, idén tavasszal pedig részesedése átlépte a 30 százalékot, sőt akad olyan régió, ahol már minden második internetező Chrome-ot használ.
A Google böngészője gyors előretörését egyébként elsősorban a feltörekvő országoknak köszönheti: Ázsiában és Latin-Amerikában (azaz abban a két régióban, ahol a globális internetelőfizetések nagyjából 55 százaléka összpontosul) magasan piacvezető a Chrome, de megelőzi az IE-t például Afrikában is. Ezzel szemben az Explorer lényegében Észak-Amerikának köszönheti, hogy mostanáig tartani tudta globális első helyét, a tengerentúlon ugyanis az internetezők 40 százaléka még mindig a Microsoft termékét használja. Érdekesség, hogy Európában ha csak egy hajszállal is, de a Firefox az első, s a fekete kontinensen is a Mozilla böngészőjét használják a legtöbben.
Magyarországon egyébként az európai átlagnál is gyengébben áll az IE, amely itthon már egyértelműen lemaradt a két másik említett böngésző mögött, s részesedése mindössze 13 százalék. Az NRC friss felmérése szerint hazánkban a 18–69 éves internetezők 46 százaléka Firefoxot, 37 százaléka Chrome-ot használ leggyakrabban, míg az Explorer csupán a netpolgárok nyolcadánál számít első számú böngészőnek.
Az igazsághoz ugyanakkor hozzátartozik, hogy a többség jellemzően nem kötelezi el magát teljesen egyetlen böngésző mellett: a netezők egynegyede legalább kettőt használ rendszeresen, azok aránya pedig, akik fő böngészőjük mellett legalább alkalmanként használnak mást is, közel 70 százalék. Részben ezzel, részben a korai piacra lépéssel magyarázható, hogy bár az Explorer ma már nem igazán népszerű, az internetezők elsöprő többségének van valamilyen tapasztalata vele kapcsolatban: tíz internetezőből kilenc használta valaha, ugyanannyian, mint a Firefoxot, amelyet azonban a netezők háromnegyede még ma is használ. Mindeközben az egyre népszerűbb Chrome ikonja úgy van ott a hazai internetezők kétharmadának asztalán, hogy 25 százalékuk még sosem próbálta ki. Mindez ugyanakkor az NRC szakértői szerint azt is jelenti, hogy a legnagyobb növekedési potenciál a Google böngészőjében rejlik, így nem kizárt, hogy idővel hazánkban is a Chrome lesz a piacvezető.
Szakértők szerint a Microsoft a globális piacon csak a Windows 8 megjelenésében bízhat, az Internet Explorer egy új verziójának kiadása ugyanis mindig megdobja a felhasználók számát. Ezt támasztja alá az is, hogy miközben az Explorer összesített piaci részesedése folyamatosan szűkül, a legújabb verziót használók száma még júniusban is jelentősen emelkedett. Éppen ezért nem kizárt, hogy ősszel, új operációs rendszere piacra dobását követően a Microsoft visszaszerzi a globális vezető pozíciót a böngészők szegmensében is, kérdés azonban, hogy mennyire lesz képes ezt tartósan megőrizni.
Mindenesetre a konkurensek láthatóan tartanak az IE legújabb verziójától, legalábbis erre utal, hogy a Mozilla néhány hete azzal vádolta meg a Microsoftot, hogy a redmondi székhelyű vállalat új operációs rendszerének egyik változata nem támogatja a konkurens böngészőket. A nonprofit szervezet mind Európában, mind az Egyesült Államokban hivatalosan is panaszt nyújtott be, amihez nem sokkal később a Google is csatlakozott, s aminek eredményeként az amerikai szenátus és az Európai Bizottság (EB) is úgy döntött, folyamatosan figyelemmel kíséri a fejleményeket. A Microsoft számára nagyobb problémát egy esetleges EB-elmarasztalás okozhat, ugyanis korábban egyszer már összerúgta a port az unióval böngészője miatt, bár akkor sikerült egyezségre jutnia az illetékes szervekkel.
Szakértők szerint ráadásul az Opera sokáig második helyét sem tudja már tartani, hiszen megközelítette az iPhone saját böngészője is, amely szintén bő 20 százalékot hasít ki a piacból. A Windows 8 megjelenése itt is átrendezheti az erőviszonyokat, de várhatóan tovább élesíti majd a versenyt a Chrome mobil verziója is, amely már bemutatkozása hetében a legkeresettebb iPhone alkalmazás lett az USA-ban.
Szakértők szerint ráadásul az Opera sokáig második helyét sem tudja már tartani, hiszen megközelítette az iPhone saját böngészője is, amely szintén bő 20 százalékot hasít ki a piacból. A Windows 8 megjelenése itt is átrendezheti az erőviszonyokat, de várhatóan tovább élesíti majd a versenyt a Chrome mobil verziója is, amely már bemutatkozása hetében a legkeresettebb iPhone alkalmazás lett az USA-ban.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.