BUX 41,661.32
-2.88%
BUMIX 3,917.88
-1.57%
CETOP20 1,992.63
0.00%
OTP 10,340
-4.04%
KPACK 3,100
0.00%
0.00%
-0.84%
-1.68%
-0.40%
ZWACK 17,050
-2.29%
0.00%
ANY 1,595
-2.74%
RABA 1,135
-2.58%
0.00%
-0.24%
+0.62%
-0.46%
-2.16%
+16.67%
-1.72%
0.00%
-0.41%
OTT1 149.2
0.00%
-1.48%
MOL 2,764
-3.69%
+0.25%
ALTEO 2,400
+0.84%
0.00%
-3.50%
EHEP 1,600
+9.22%
+0.71%
-0.77%
MKB 1,972
0.00%
0.00%
-0.69%
0.00%
0.00%
SunDell 41,600
-0.95%
0.00%
-0.37%
-1.85%
0.00%
-0.93%
-7.26%
GOPD 12,700
0.00%
OXOTH 3,740
0.00%
-0.45%
NAP 1,190
-3.09%
0.00%
0.00%
Forrás
RND Solutions
Cégvilág

Új frontok a böngészőháborúban

A Chrome előretörése, az okostelefonok terjedése és a Windows 8 tervezett piacra dobása igencsak felkavarta az állóvizet a böngészőpiacon. Az elmúlt hónapokban az Internet Explorer elveszítette globális vezető pozícióját, míg itthon messze lemaradva már csak a harmadik a Microsoft böngészője.

Két egymást követő hónapban is a Google által fejlesztett Chrome-ot hozta ki a világ legnépszerűbb böngészőjének havonta megjelenő elemzésében a StatCounter piackutató cég. A társaság szerint a Chrome májusban előzte meg a Microsoft Internet Explorerét (IE), júniusra pedig a két böngésző piaci részesedése közötti különbség fél százalékpontra nőtt.

Bár még nem minden felmérésben ez a sorrend, egyre inkább úgy fest, hogy valóban megtörténik az, amit sokan még három esztendővel ezelőtt is elképzelhetetlennek tartottak, s az IE elveszíti közel másfél évtizede őrzött piacvezető pozícióját. A Microsoft böngészője még a 90-es évek végén lett világelső, néhány esztendővel később pedig már a teljes piac 90 százalékát ellenőrizte, s részesedése még 2010-ben is meghaladta az 50 százalékot.

Az Explorer piacvesztésével párhuzamosan ugyanakkor a Chrome 2008-as megjelenése óta rohamosan növeli felhasználói számát. A böngésző piaci részesedése 2009-ben az 1 százalékot is alig érte el, s még 2010 végén is mindössze 7 százalék volt, tavaly novemberben azonban megelőzte a korábban az IE nagy kihívójának tartott, Mozilla által fejlesztett Firefoxot, idén tavasszal pedig részesedése átlépte a 30 százalékot, sőt akad olyan régió, ahol már minden második internetező Chrome-ot használ.

A Google böngészője gyors előretörését egyébként elsősorban a feltörekvő országoknak köszönheti: Ázsiában és Latin-Amerikában (azaz abban a két régióban, ahol a globális internetelőfizetések nagyjából 55 százaléka összpontosul) magasan piacvezető a Chrome, de megelőzi az IE-t például Afrikában is. Ezzel szemben az Explorer lényegében Észak-Amerikának köszönheti, hogy mostanáig tartani tudta globális első helyét, a tengerentúlon ugyanis az internetezők 40 százaléka még mindig a Microsoft termékét használja. Érdekesség, hogy Európában ha csak egy hajszállal is, de a Firefox az első, s a fekete kontinensen is a Mozilla böngészőjét használják a legtöbben.

Magyarországon egyébként az európai átlagnál is gyengébben áll az IE, amely itthon már egyértelműen lemaradt a két másik említett böngésző mögött, s részesedése mindössze 13 százalék. Az NRC friss felmérése szerint hazánkban a 18–69 éves internetezők 46 százaléka Firefoxot, 37 százaléka Chrome-ot használ leggyakrabban, míg az Explorer csupán a netpolgárok nyolcadánál számít első számú böngészőnek.

Az igazsághoz ugyanakkor hozzátartozik, hogy a többség jellemzően nem kötelezi el magát teljesen egyetlen böngésző mellett: a netezők egynegyede legalább kettőt használ rendszeresen, azok aránya pedig, akik fő böngészőjük mellett legalább alkalmanként használnak mást is, közel 70 százalék. Részben ezzel, részben a korai piacra lépéssel magyarázható, hogy bár az Explorer ma már nem igazán népszerű, az internetezők elsöprő többségének van valamilyen tapasztalata vele kapcsolatban: tíz internetezőből kilenc használta valaha, ugyanannyian, mint a Firefoxot, amelyet azonban a netezők háromnegyede még ma is használ. Mindeközben az egyre népszerűbb Chrome ikonja úgy van ott a hazai internetezők kétharmadának asztalán, hogy 25 százalékuk még sosem próbálta ki. Mindez ugyanakkor az NRC szakértői szerint azt is jelenti, hogy a legnagyobb növekedési potenciál a Google böngészőjében rejlik, így nem kizárt, hogy idővel hazánkban is a Chrome lesz a piacvezető.

Szakértők szerint a Microsoft a globális piacon csak a Windows 8 megjelenésében bízhat, az Internet Explorer egy új verziójának kiadása ugyanis mindig megdobja a felhasználók számát. Ezt támasztja alá az is, hogy miközben az Explorer összesített piaci részesedése folyamatosan szűkül, a legújabb verziót használók száma még júniusban is jelentősen emelkedett. Éppen ezért nem kizárt, hogy ősszel, új operációs rendszere piacra dobását követően a Microsoft visszaszerzi a globális vezető pozíciót a böngészők szegmensében is, kérdés azonban, hogy mennyire lesz képes ezt tartósan megőrizni.

Mindenesetre a konkurensek láthatóan tartanak az IE legújabb verziójától, legalábbis erre utal, hogy a Mozilla néhány hete azzal vádolta meg a Microsoftot, hogy a redmondi székhelyű vállalat új operációs rendszerének egyik változata nem támogatja a konkurens böngészőket. A nonprofit szervezet mind Európában, mind az Egyesült Államokban hivatalosan is panaszt nyújtott be, amihez nem sokkal később a Google is csatlakozott, s aminek eredményeként az amerikai szenátus és az Európai Bizottság (EB) is úgy döntött, folyamatosan figyelemmel kíséri a fejleményeket. A Microsoft számára nagyobb problémát egy esetleges EB-elmarasztalás okozhat, ugyanis korábban egyszer már összerúgta a port az unióval böngészője miatt, bár akkor sikerült egyezségre jutnia az illetékes szervekkel.

Okosoknál is a Google az első

A böngészőpiacon is új frontot nyitott az okostelefonok megjelenése. Érdekes módon a Google saját böngészője szinte egy időben vette át a vezető szerepet a mobil- és a PC-szegmensben is, jelenleg ugyanis az okostelefon-tulajdonosok nagyjából 22 százaléka használja az Android böngészőjét, miközben a korábban hosszú ideig vezető norvég Opera piaci részesedése 21,5 százalék alá csökkent.

Szakértők szerint ráadásul az Opera sokáig második helyét sem tudja már tartani, hiszen megközelítette az ­iPhone saját böngészője is, amely szintén bő 20 százalékot hasít ki a piacból. A Windows 8 megjelenése itt is átrendezheti az erőviszonyokat, de várhatóan tovább élesíti majd a versenyt a ­Chrome mobil verziója is, amely már bemutatkozása hetében a legkeresettebb iPhone alkalmazás lett az USA-ban.

Szakértők szerint ráadásul az Opera sokáig második helyét sem tudja már tartani, hiszen megközelítette az ­iPhone saját böngészője is, amely szintén bő 20 százalékot hasít ki a piacból. A Windows 8 megjelenése itt is átrendezheti az erőviszonyokat, de várhatóan tovább élesíti majd a versenyt a ­Chrome mobil verziója is, amely már bemutatkozása hetében a legkeresettebb iPhone alkalmazás lett az USA-ban.-->

Értesüljön a gazdasági hírekről első kézből! Iratkozzon fel hírlevelünkre!
Kapcsolódó cikkek