Folyamatosan nő az új, kereskedelmi célú repülők iránt igény, meghaladva az érintett gyártóknál várható kapacitásbővítésekből adódó kínálati többletet is. A szakma egyik nagy szereplője, a kanadai Bombardier várakozásai szerint 2031-ig a különböző méretű kereskedelmi repülőkből együtt mintegy 12 800 kel majd el, körülbelül 630 milliárd dollár értékben.
Nem meglepő, hogy az előrejelzés szerint a repülőgép piac a világ lendületesebb GDP-növekedést felmutató térségeiben bővül majd jobban, tehát Ázsiában, Latin-Amerikában, a FÁK országaiban és a Közel-Keleten. A kínai lakosság például az idei, 10 milliárd dollár körüli együttes összeg után 2024-ben több mint 80 milliárdot költ légiutazásra az említett társaság elemzése és a IHS Global Insight közös adatai szerint. Észak-Amerika vezető pozíciója azonban megmarad.
Az is kézenfekvő, hogy a világ 20 évvel későbbi repülőgép parkjának merőben más lesz az összetétele, mint a mostaninak. A változás egyik fontos oka a gazdaságossági megfontolások figyelembe vétele. (Az USA energiaminisztériumának legfrissebb előrejelzése szerint a következő 20 évben hordónként 126 dolláros kőolaj-árral kell számolni, ez pedig eléggé megdrágítja majd a légiszállítást.) A flottaoptimalizálást utaskényelmi elvárások és környezetvédelmi szempontok is befolyásolják. A folyamat fő áldozatai a legkisebb, tehát a 20-59 fős személyszállítók lesznek, a nyerők természetesen a nagyobb gépek.
Az idén eshet a légitársaságok nyeresége
A világ légitársaságainak tavalyi együttes nyeresége tavaly 7,9 milliárd dollárt tett ki az előző évi 15,8 milliárd dollár után, amit két veszteséges év előzött meg. Erre az évre hárommilliárdos összforgalom várható a Nemzetközi Légi szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint. A 2011-es eredményre egyik oldalról az utas- és áruforgalom erősödése, valamint a jegyárak enyhe emelkedése hatott, a másikról viszont az olaj drágulása, az európai pénzügyi válság, továbbá az észak-afrikai és közel-keleti politikai bizonytalanság.
A Bombardier készített előrejelzést az üzleti célú kisgépekre is, ami azért nagyon fontos számára, mert e piacon vezető, s e cég ellenőrzi a jelenleg ismert rendelésállomány 45 százalékát is. 2011-ben az eladott repülők száma alapján 32, az árbevétel alapján pedig 38 százalékosra teszi a részesedését a szegmensben. Adatai szerint a 2012-2031-es időszakban összesen 24 ezr üzleti repülőgép kel el, összesen 648 milliárd dolláros forgalmat generálva.
Nem véletlen, hogy a társaság a világ milliárdosainak számát is figyelemmel kíséri, amikor piaca alakulását vizsgálja, hiszen e körből kerül ki sok vevője. Most márciusban a legtöbb dollármilliárdos, mintegy 150 az USA-ban volt, számuk 6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit a Forbes adatai alapján.
További részletek a holnapi Világgazdaságban