Cégvilág

Százmilliárdok, repülőgépekre

A következő 20 évben körülbelül 12 800 kereskedelmi repülőgépet vesznek a légitársaságok, mintegy 630 milliárd dollár értékben, a légi járművek száma pedig a mostaninál 51 százalékkal lesz nagyobb a Bombardier előrejelzése szerint. Üzleti célú repülőgépből 24 ezer kelhet el ebben az időszakban, 648 milliárd dollárért.

Folyamatosan nő az új, kereskedelmi célú repülők iránt igény, meghaladva az érintett gyártóknál várható kapacitásbővítésekből adódó kínálati többletet is. A szakma egyik nagy szereplője, a kanadai Bombardier várakozásai szerint 2031-ig a különböző méretű kereskedelmi repülőkből együtt mintegy 12 800 kel majd el, körülbelül 630 milliárd dollár értékben.

Nem meglepő, hogy az előrejelzés szerint a repülőgép piac a világ lendületesebb GDP-növekedést felmutató térségeiben bővül majd jobban, tehát Ázsiában, Latin-Amerikában, a FÁK országaiban és a Közel-Keleten. A kínai lakosság például az idei, 10 milliárd dollár körüli együttes összeg után 2024-ben több mint 80 milliárdot költ légiutazásra az említett társaság elemzése és a IHS Global Insight közös adatai szerint. Észak-Amerika vezető pozíciója azonban megmarad.

Az is kézenfekvő, hogy a világ 20 évvel későbbi repülőgép parkjának merőben más lesz az összetétele, mint a mostaninak. A változás egyik fontos oka a gazdaságossági megfontolások figyelembe vétele. (Az USA energiaminisztériumának legfrissebb előrejelzése szerint a következő 20 évben hordónként 126 dolláros kőolaj-árral kell számolni, ez pedig eléggé megdrágítja majd a légiszállítást.) A flottaoptimalizálást utaskényelmi elvárások és környezetvédelmi szempontok is befolyásolják. A folyamat fő áldozatai a legkisebb, tehát a 20-59 fős személyszállítók lesznek, a nyerők természetesen a nagyobb gépek.

Az idén eshet a légitársaságok nyeresége

A világ légitársaságainak tavalyi együttes nyeresége tavaly 7,9 milliárd dollárt tett ki az előző évi 15,8 milliárd dollár után, amit két veszteséges év előzött meg. Erre az évre hárommilliárdos összforgalom várható a Nemzetközi Légi szállítási Szövetség (IATA) adatai szerint. A 2011-es eredményre egyik oldalról az utas- és áruforgalom erősödése, valamint a jegyárak enyhe emelkedése hatott, a másikról viszont az olaj drágulása, az európai pénzügyi válság, továbbá az észak-afrikai és közel-keleti politikai bizonytalanság.



A Bombardier készített előrejelzést az üzleti célú kisgépekre is, ami azért nagyon fontos számára, mert e piacon vezető, s e cég ellenőrzi a jelenleg ismert rendelésállomány 45 százalékát is. 2011-ben az eladott repülők száma alapján 32, az árbevétel alapján pedig 38 százalékosra teszi a részesedését a szegmensben. Adatai szerint a 2012-2031-es időszakban összesen 24 ezr üzleti repülőgép kel el, összesen 648 milliárd dolláros forgalmat generálva.

Nem véletlen, hogy a társaság a világ milliárdosainak számát is figyelemmel kíséri, amikor piaca alakulását vizsgálja, hiszen e körből kerül ki sok vevője. Most márciusban a legtöbb dollármilliárdos, mintegy 150 az USA-ban volt, számuk 6 százalékkal haladta meg az egy évvel korábbit a Forbes adatai alapján.
További részletek a holnapi Világgazdaságban

flottaoptimalizálás repülő Bombardier dollármilliárdos
Kapcsolódó cikkek