Úgy tudjuk, az NFM kis módosításokkal egyet értett a MEH áremelési javaslatával. Bár hivatalosan a szakminiszter mondja ki a hatósági árakról a végső szót, az ügy magasabban, a politikusok szintjén akadt el. Ha pedig nincs új termelői ár, akkor érthető, hogy miért nem hirdették ki a termelői áron alapuló, s nyilván áremelkedést tartalmazó, október elejétől hatályos végfelhasználói árait sem.
Az ügy amiatt kényes, hogyha a mostaninál magasabb lakossági távhőárakat jelentenek be, az ellentétes lenne az emelés szükségtelenségét állító, korábbi, hivatalos nyilatkozato kkal. Az viszont a hatályos szabályozásba ütközne, ha a hőtermelőknél nem keletkezne 4,5 százalékos, eszközarányos nyereség.
2013. első negyed évétől ráadásul további költség rakódik a hőtermelőkre amiatt, hogy beindul az EU új szén-doixod kvótakereskedelmi rendszere. Ekkortól a mostaninál kevesebb ingyenes kvóta osztható szét az erőműtársaságok között, vagyis többet kell fizetniük üvegházhatású gáz kibocsátásuk után. A lapunkhoz eljutatott szakmai számítások szerint összességében a fenti, hőár-emelő tényezők mellett átlagosan mintegy 8 százalékos termelői áremelésre lenne szükség ahhoz, hogy a termelőknél megjelenjen a 4,5 százalékos nyereség.
A termelőknek a nyereségük mellett közelgő tulajdonosváltásuk miatt is fájhat a feje. „Középtávon elérendő cél a hőtermelés és a hőtovábbítás/értékesítés egy kézbe, lehetőleg önkormányzati tulajdonba kerülése” – szerepel a szakmai közönség előtt Holoda Attila energiaügyi helyettes államtitkár által bemutatott a Távhőfejlesztési Cselekvési Tervben. Már a meglévő önkormányzati-törvény is önkormányzati feladatnak jelöli ki a távhőellátást, de az önkormányzatok e feladatukat piaci szereplőkkel való szerződéseken keresztül is teljesíthetik. Változást tehát a tulajdonviszonyok változása hozhat. Ennek részleteiről – hány év értendő középtávon, hogyan és milyen forrásból történne az eszközök átadása – még nem sok hangzott el, részletek a november 30-ra elkészülő, végleges tervtől várható. Ez utóbbi, szakmai egyeztetés után még az idén a kormány elé kerülne. Ma a hazai távhőtermelők döntő többsége belföldi és külföldi magáncégek birtokában van, a távhőszolgáltatók többsége viszont már települési ellenőrzés alatt működnek.
Mindössze egy évig élt (tehát már nem él) az a rendszer is, amelyen keresztül a biztonsági gáztárolóban lévő készletből lehetett vételezni az MVM Partneren keresztül. (Piaci forrásaink szerint az MVM Partner eladta a rá bízott gáz egészét a hőtermelőknek annak ellenére, hogy a tavaly júliusban indult gázév elején még szerény kereslettel találkozott.)
Mindössze egy évig élt (tehát már nem él) az a rendszer is, amelyen keresztül a biztonsági gáztárolóban lévő készletből lehetett vételezni az MVM Partneren keresztül. (Piaci forrásaink szerint az MVM Partner eladta a rá bízott gáz egészét a hőtermelőknek annak ellenére, hogy a tavaly júliusban indult gázév elején még szerény kereslettel találkozott.)-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.