BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Most a sztárok műugrása a menő

A magyar tévék beszerzői négy nagyobb televíziós vásáron tesznek szert újabb formátumokra, sorozatokra, valóságshow-kra. A legkomolyabb a Los Angeles Screenings, viszonylag szerény a budapesti Natpe, amely korában Discop néven futott, és kettő van Cannes-ban – az őszi nemrég ért véget

A tévések nagyrészt úgy szerzik be azt, amire szükségük van, mint nénikék a répát és a póréhagymát – csak épp a nagy televíziós piacokon a standoknál sorozatokat, formátumokat, tévéfilmeket lehet mustrálgatni, vásárolni, miközben össze lehet futni sorozatsztárokkal, híres angol vagy amerikai műsorvezetőkkel. A hazai szakemberek főleg négy nagy tévés vásárt látogatnak: a MIPCOM az egyik cannes-i, az őszi, ez nemrég ért véget, 12-13 ezer résztvevővel, akik száznál több országból érkeztek az ötnapos rendezvényre. Mint Ökrös Gergely, a TV2 kreatívvezetője a Világgazdaságnak elmondta, ha választani kell, akkor a cégek inkább erre mennek, mint a tavaszi MIPTV-re, amit szintén ugyanott rendeznek. „A válság előtt rengeteg cég volt jelen, mindenfelé partikat tartottak, jachtokon, hotelek bárjaiban, udvarain, medencék mellett, nagy volt a pörgés. Két éve már nyomott volt a hangulat, érződött a rosszkedv: ahogy bejött a válság, a cégek sokkal jobban átgondolták, hány embert küldjenek, mekkora standot béreljenek. Régen sok kis produkciós cég és forgalmazó volt jelen, mostanában azonban nagy felvásárlások vannak, eltűnőben vannak a kicsik” – vélte.

A NATPE ennél kisebb, de legalább Budapesten (is) rendezik: idén volt januárban Miamiban, júniusban a magyar fővárosban, és jövőre is lesz nyár elején. A hazai, főképp Kelet- és Közép-Európának szóló rendezvény honlapja szerint 710 cég volt jelen idén, köztük a legnagyobbak is, negyvennél több országból. „Nálunk kevesebben vannak, mint a MIP-eken, de arra jók, hogy építsük a kapcsolatokat.

A MIP-en mindenkinek több tucat találkozója van, ott nemigen lehet hosszabban, alaposabban ismerkedni, a pesti vásárra viszont ugyanúgy eljön az Endemol, a Talpa Media, a Sony, az ITV, a Red Arrow International. A nagy tévék november első hetében már látják a tavaszt, januárban pedig nagyjából tudják, ősszel mit adnak: a hazai rendezvény júniusban van, tehát egyfajta last minute, ahol be lehet szerezni még valamit őszre. Amúgy nem hoznak ide sok újdonságot, a legtöbb sorozat, film, formátum látható a MIP-eken” – magyarázta Ökrös.

Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója korábban úgy vélte, hogy a MIPTV és a MIPCOM annyira hasonló, hogy talán nincs is szükség ezekre évente kétszer. „A budapesti NATPE a MIPTV töredékébe kerül, és szépen kinőtte magát, sokan eljönnek Budapestre. Különben sokat változott az iparág, 5-6 éve még el kellett menni egy ilyen vásárra, hogy megtudj dolgokat. Ma videón, neten mindent lehet látni, így kevés az újdonság, mire odaér a vevő. Ennek megfelelően a kapcsolatépítésen van a hangsúly" - mesélte.

Hogy mit vettek, vagy mi iránt érdeklődnek a cégek, arról nem szívesen beszélnek, nehogy a konkurencia elhalássza előlük – volt már erre több példa az RTL Klub és a TV2 viszonylatában is. Ökrös Gergely szerint mostanában a „reconstructed reality”, a szociodráma tarol, mert valójában ez a mostani korszak talkshow-ja: ilyen lesz a TV2-n a Családi titkok, ilyen a most futó A gyanú árnyékában az RTL-en. „Ez különböző tematikákban van jelen, van belőle bűnügyi, családi, viszonylag olcsó és egyszerű előállítani. Nagy újdonságok a MIP-en nem voltak, de a sztárok műugrása azért nagy sláger, holott évek óta ment a Pro7-en. Vannak, akik a formátumra utaznak, mások sorozatokat, filmeket vesznek. Néha nekünk is sikerül eladni valamit, egy magyar ötlet bekerült a ProSiebenSat1 formátumkatalógusába, a Hal a tortánt pedig a norvégok megvették, de az Ezek megőrültek nem kelt el eddig.

A cannes-i testvér és az amerikai nagybácsi

Az őszi vásár testvére a tavaszi MIPTV, ezt legközelebb 2013-ban április 8. és 11. közt rendezik Cannes-ban, az idein számos cég jelent meg, jöttek Argentínából, Kínából, Tajvanról, Libanonból és Litvániából is. Szintén a formátumok nagy vásáraként tartják számon, 2011-ben például – a válság ellenére – 57 ország 401 cége jelent meg ezen.

A MIPDoc a dokumentumfilmek piaca, rengeteg vetítéssel, programmal, szintén nagy érdeklődéssel.

A MIPTV 2010-es adatai is impozánsak voltak, 11 500 résztvevő, ezen belül 4 ezer vevőjelölt sétálgatott száznál is több országból érkezett 1500 eladó asztala, standja között.

LA Screenings rendezvény a legnagyobb: májusban tartják Los Angelesben, itt nézik meg a programigazgatók, beszerzők a nagy stúdiók pilotjait, itt válogatnak a legnagyobb gyártók filmes és sorozatos csomagjai közül – a TV2 a CBS, a Universal és a Sony hosszú távú partnere, így elsősorban ezektől vásárol, az RTL Klub pedig a Warnerrel és a FOX-szal üzletel elsősorban.

A MIPDoc a dokumentumfilmek piaca, rengeteg vetítéssel, programmal, szintén nagy érdeklődéssel.

A MIPTV 2010-es adatai is impozánsak voltak, 11 500 résztvevő, ezen belül 4 ezer vevőjelölt sétálgatott száznál is több országból érkezett 1500 eladó asztala, standja között.

LA Screenings rendezvény a legnagyobb: májusban tartják Los Angelesben, itt nézik meg a programigazgatók, beszerzők a nagy stúdiók pilotjait, itt válogatnak a legnagyobb gyártók filmes és sorozatos csomagjai közül – a TV2 a CBS, a Universal és a Sony hosszú távú partnere, így elsősorban ezektől vásárol, az RTL Klub pedig a Warnerrel és a FOX-szal üzletel elsősorban.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.