Bővül a balatoni flotta
Miután üzletileg sikeres az öt éve 30 millió forintért vásárolt 13 személyes gyorshajó, a Fonyód és Badacsony közt közlekedő Calypso, idén két, egyenként 193 ezer euróba kerülő 20-25 személyes gyorshajót vásárol a Balatoni Hajózási Zrt. (BH), amelyekért az előleget már ki is fizették a horvátországi gyárnak – mondta el a Világgazdaságnak Horváth Gyula, a társaság vezérigazgatója, hozzáfűzve, hogy az első augusztusban, a második szeptemberben érkezik a tóra.
A napokban tárgyaltak Magyarországon az olasz minősítő szervezet, a RINA szakemberei, akik azt is ellenőrzik, hogy a balatoni előírásoknak megfelelően folyik-e a hajók építése. Ez meggyorsítja a magyarországi forgalomba helyezést, így a két, legfeljebb 40 kilométeres sebességre engedélyezett hajó a nyár végén már szállíthatja az utasokat Siófok, Balatonfüred és Tihany között.
Miután a vételárat az átvételig részletekben fizeti a BH, egyáltalán nem mindegy, hogyan alakul a forint árfolyama. A hajóvásárlás ahhoz a 230 millió forintos projektcsomaghoz tartozik, aminek 40 százalékát nyerte el vissza nem térítendő támogatásként a cég. A projekt többi eleme a siófoki mólórekonstrukció 65-70 millió forintba kerülő befejezése, valamint a tihanyi személyhajó kikötő felújítása.
„Csak április nyolcadikán ért véget a tél, úgyhogy jelentős elmaradásban vagyunk. A tavalyi március 15-én és húsvétkor gyönyörű időnk és nagy forgalmunk volt, most pedig havazott a múlt hónap közepén, így egy forint bevételünk sem volt. A húsvéti forgalom pedig a tavalyi negyedét sem érte el, úgyhogy 10 millió forint a forgalomelmaradásunk a két ünnep után” – sorolta Horváth Gyula, aki ennek ellenére a tavalyinál tizedével nagyobb, 2,1 milliárd forintos árbevételt vár az idei évben. Az elmúlt évben a személyhajózás árbevétele 6, a kompjáratoké 9 százalékkal nőtt, így a társaság forgalma a tavaly előtti 1,82 után meghaladta az 1,9 milliárd forintot, és az előzetes adatok szerint a mérleg szerinti eredmény a tervezett 20 millió forint mintegy háromszorosa lett.
A magasabb árbevételi tervet egyebek között arra építette a vezérigazgató, hogy jelentős megrendeléseket szerzett az úgynevezett vízépítő üzletág, amelynek árbevétele a tavalyi 30 millióval szemben elérheti a 150 millió forintot. Így többek között a MÁV-val kötött szerződés alapján olyan munkát is elvégeznek idén, hogy a Fűzfő és Kenese között a vízparton vezetett vasútvonalnak se a víz, se a jég ne árthasson. Miután a cég az üzletággal megnyerte két balatonfüredi strand felújítását, Fonyódon is pályázik hasonló munkára.
A Calypsóval együtt 25 tagú flotta legújabb tagját, a 300 személyes, részben saját kivitelezésű Szigliget motorost szeptember 28-án adták át. A hat öreg vízibusz egyikét – amit a Szigligettel váltottak ki – már eladásra hirdették, míg egy másikat 30 kerékpár szállítására teszik alkalmassá a hónap végéig. A beruházásra az bátorította fel a cégvezetést, hogy tavaly a kompokon szállított kerékpárok száma 24,8 százalékkal emelkedve meghaladta az 53 ezret. Az új szolgáltatás, a túrabiciklisek szállítása május elsején kezdődik Györök és Máriafürdő között. Györök azért jó célpont, mert ott van az Afrika-múzeum, a közelben, Szigligeten pedig a Balatonra, Badacsonyra valamint a Tapolcai medencére néző, nagy látogatottságnak örvendő vár már egészen jó állapotba került az évről évre folytatódó restaurálás révén.
A 2014 és 2020 közti időszakra vonatkozó tervek szerint ugyanakkor a vízibuszokat újabb hajókra cserélné a társaság, de már a közeljövőben szeretnék elérni, hogy a sármelléki repülőtérre ne csak a Keszthelyre és Hévízre, hanem Siófokra és Füredre utazó külföldiek is érkezzenek. A keszthelyi kikötőből gyorshajóval szállítanák a vendégeket a Balaton északi-medencéjének szállodáihoz. A hajóút nem tartana tovább, mint busszal döcögni az északi part településein keresztül, viszont annál jóval látványosabb lenne.