Az átrendszámozásból hosszabb távon esetlegesen jelentkező előnyöket is szem előtt tartva jelenleg nem tartom időszerűnek a közúti járművek rendszámainak területi rendszámra történő cseréjét – közölte a parlament honlapján a nemzeti fejlesztési miniszter. Németh Lászlónét a Demokratikus Koalíció részéről Kolber István kérdezte arról, hogy „Hol tart a rendszámcsere ügye?”. A tárcavezető válaszában közölte, hogy a területi rendszámok bevezetésével összefüggő rendszámcserék végrehajtásával kapcsolatban az előzetes vizsgálatokat, szakmai egyeztetéseket más tárcák képviselőivel együtt végezték el. Ennek során egyértelművé vált, hogy a lakosság és a vállalkozások széles körét érintő jármű-átrendszámozások elindítása csak akkor valósulhat meg gördülékenyen, ha a végrehajtásra folyamatos járműhasználat mellett van lehetőség.
Figyelemmel kell lenni arra is, hogy a rendszámcseréből következő, különböző típusú és tartalmú nyilvántartások felülvizsgálatára legyen elegendő felkészülési és végrehajtási idő.
Némethné hangsúlyozta, hogy a közigazgatás korszerűsítése érdekében már létrehozott szervezeti változások új helyzetet teremtettek a közlekedési igazgatási eljárások lefolytatásában is. Az egyes hatásköri és illetékességi szabályok részbeni változása és az átrendszámozásból adódó ügyintézési feladatok megnövekedése a kapcsolódó hatósági eljárások lefolytatásának idejét jelentősen meghosszabbítaná, ami akadályozná a jogszerű járműhasználatot. Figyelembe kell venni továbbá azokat a kormányzati és parlamenti döntéseket is, amelyeket a közelmúltban a bevezetés előtt álló – a jármű rendszámra is épített – e-útdíj rendszer tárgyában hoztak. A tárcavezető hangsúlyozta, hogy a rendszámcsere e tekintetben is további eljárásokat és indokolatlan költségeket eredményezne a jármű-üzembentartók számára.
A Nemzeti fejlesztési minisztérium korábban azzal indokolta a rendszámcsere szükségességét, hogy a területi rendszámmal a gépjárműhöz azonnal és össze nem téveszthető módon hozzá lehet rendelni aktuális nyilvántartási helyét, üzembentartója lakóhelyét. Így a területi jelölés hozzájárul a rendszámtábla-felismerő rendszerek hatékonyabb működéséhez, valamint a Belügyminisztérium szerint az utazó bűnözők kiszűrésében is fontos szerepe lehet.
Az NFM korábbi tervei szerint a jelenleg használt ABC-123 jelölést kiegészítették volna a két első betűvel, amely az üzemben tartó bejegyzett lakhelyének, vagy székhelyének járására utal majd. Hasonló megoldást alkalmaznak például az összes környező országban, így Ausztriában, Szlovákiában, Romániában, Szlovéniában, Csehországban, Szerbiában és Horvátországban is, valamint Németországban, Olaszországban, Bulgáriában, Lengyelországban, Görögországban, Norvégiában, Írországban.
A területi rendszámok bevezetésétől egy ideig még bevételt is vártak, a 2012-es büdzsé tervezetében egy ideig szerepelt is egy 12 milliárdos tétel. A Nemzeti Közlekedési Hatóság (NKH) elnöke Győri Gyula a Magyar nemzetnek cáfolta azt az értesülést, hogy cseréktől 50 milliárd forintot remél a kormány. Azt hangoztatta, hogy a bevétel hosszú évekre elhúzódva érkezhetne be a költségvetésbe, másfelől az esetleges bevezetésnek és magának az eljárásnak is vannak költségei, ezért nem alkalmas a gyors bevételszerzésre.
Korábban többek között Schváb Zoltán, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) közlekedésért felelős helyettes államtitkára nyilatkozta azt, hogy még 2012-ben döntés születhet a területi (megye, járás) alapú rendszámokról. Ha a bevezetés mellett döntött volna az illetékes tárca, a műszaki vizsgán egyablakos ügyintézéssel történhetett volna meg a rendszámcsere. Később a tárca azt nyilatkozta, hogy a tervezet elfogadása esetén a rendszámok cseréje idén januárban kezdődhetett volna meg felmenő rendszerben. Így az új típusú rendszámok elsőként az újonnan forgalomba helyezett járműveken jelenhettek volna meg, a második lépcsőben az adásvétel alapján gazdát cserélő autók következtek volna. A fennmaradó rendszámok cseréje a hatóságok előtti eljárásokhoz, jellemzően az időszakos műszaki vizsgához kapcsolódott volna. Így a teljes folyamat a 2013. január 1-je előtt forgalomba helyezett járművek műszaki érvényességének lejártával, 2017 januárjában fejeződhetett volna be.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.