Cégvilág

A digitális átállás miatt rengeteg tévét vettünk

A valamennyi műszaki tartós fogyasztási cikk piac adatait összesítő GfK TEMAX® mutatószám szerint 2013 második negyedévében a szektor értékesítése 14 százalékkal bővült Magyarországon a megelőző év azonos időszakához viszonyítva. E növekedés legjavát az egyébként kétszámjegyű növekményt generáló szórakoztató elektronikai és a telekommunikációs piac, valamint az a fotópiac adta, amelynek az eladásai nem egészen tíz százalékkal gyarapodtak.

2013 második negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon meglehetősen pozitív eredménnyel zárult: az értékesítési összforgalom a mért kategóriákban 15,5 százalékos növekedést mutatott. A piacot kategóriánként megvizsgálva az említett növekedés leginkább a piacot meghatározó síkpaneles televíziók, valamint a digitális beltéri egységek iránti kereslet fellendülésének köszönhető. A piaci sikerük nagyrészt az analóg földfelszíni műsorszórás közeledő leállításának július 31-én zárult első ütemével magyarázható – írja a GfK.

A hagyományos termékcsoportok, úgymint videókamerák, hifi- és házimozi rendszerek, asztali és hordozható DVD lejátszók, felvevők, MP3/MP4 lejátszók, további csökkenést voltak kénytelenek elkönyvelni. Kisebb meg-lepetésre az autóhifi fejegységek és hordozható navigációs berendezések mérsékelten ugyan, de növekedni tudtak az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Az egyik legkeresettebb elektronikai eszköz, a mobiltelefonok piaca az év második negyedében a korábbi trendeket követve meghatározó mértékben tudott bővülni: a készülékek összforgalma 11 százalékkal nőtt 2012 második negyedévéhez képest. A növekedést elsősorban az egyre népszerűbb okostelefonok térnyerése okozta, miközben a hagyományos (feature) telefonok iránti kereslet visszaesett a tavalyi évhez képest. A hagyományos telefonok gyengébb piaci teljesítményét az átlagárak jelentős csökkenése sem tudta ellensúlyozni. Az okostelefonok iránti egyre nagyobb érdeklődést pedig az is jól jelzi, hogy az árak kismértékű emelkedése mellett is nőtt irántuk a kereslet.

A magyar fotópiac 2013. második negyedévében enyhén, 5,3 százalékkal nőtt a tavalyi év azonos időszakához viszonyítva. Kategóriaszinten egyértelműen a digitális tükörreflexes készülékek (D-SLR) forgalmának növekedése volt kiemelkedő. Emellett a kompakt, cserélhető objektíves (MILC) gépek mutattak még jelentős növekedést, jóllehet egyelőre piacuk még jóval kisebb mint a társkategóriáké, de jövőjük ígéretes lehet. Mindkét piac erősödésének hátterében az értékesítési átlagárak jelentős csökkenése játszott nagy szerepet. A hagyományos fix lencsés kompaktok forgalma minimálisan erősödött, miközben a kereslet fokozatos eltolódása volt megfigyelhető az ún. ultrazoom (10x optikai zoom átfogás és afelett) kategóriában, ami összességében a piacon mért átlagárat növelte.

okostelefon szórakoztató elektronika tv
Kapcsolódó cikkek