BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Nyereséget terem a vevők bizalma

A szuper- és hipermarketek világában a hagyományos kereskedelmi tevékenység megtartásának, újragondolásának köszönheti sikerét a kaposvári Marázplastot és a Megapapírt birtokló családi vállalkozás. Védjegyük a fejlesztés, idén a milliárdos forgalmú cégek táborához csatlakoznak.

Húsz éve egy Barkas kisteherautó és egy zöld Trabant alkotta a kétszemélyes családi vállalkozás járműflottáját. Maráz Ferenc cégtulajdonos és felesége jelenleg közel 50 kaposvárinak és környékbeli dolgozónak nyújt megélhetést, a cégközpontba hetente több tucatnyi nagy teherautó szállítja a sok tízmillió forint értékű árut. Önálló logisztikai csoport gondoskodik arról, hogy a megrendelt szállítmány időben célba érjen.

– Nem feltétlenül állandóan a termékmennyiséggel és a dömpingárakkal tűnünk ki a mezőnyből, hanem a szolgáltatással, s a magas minőséggel – emelte ki Maráz Ferenc. – Úgy látom, végletek alakultak ki a hazai kereskedelemben: a garázsboltokon kívül jórészt a szuper- és hipermarketláncok uralják a piacot. Csakhogy mi a tradicionális kereskedelem megtartásában, fejlesztésében látjuk a kiutat. A nagykereskedelmi tevékenységen kívül ezért hoztuk létre a kaposvári áruházat, ahol a lakosság sok ezernyi termék közül minden bizonnyal megtalálja azt, amire igazán szüksége van. Úgy vélem, jó irányt választottunk, erről gyakran kapunk visszajelzést. Egy vásárlónk nemrég egy doboz csokival köszönte meg az egyik eladó lelkiismeretes munkáját. Nekem legalább annyira jól esett ez a gesztus, mint a munkatársamnak.

Tipikus mikrovállalkozásként indult a cég, a folytatás viszont korántsem volt megszokott. Szinte évről évre töretlenül nőtt, erősödött a társaság, újabb céget, üzletágat alapított a tulajdonos házaspár. Korábban raktárat hoztak létre a fővárosban, majd török-, olasz- és szerb háztartási termékek importját indították el. Ez a szakterület éveken át szállította a várt eredményt, ám ahogy a piaci igények változtak, a válság mélyült, megszüntették ezt a tevékenységet, helyette új területen csillogtatták meg tudásukat. Ésszerű döntést hoztak. Dobogós helyet vívtak ki maguknak a helyi háztartási-cikk forgalmazásban és a tulajdonos szerint – az üzleti adatokat tekintve – országosan is a Top 10-be küzdötték fel magukat.

– A nagy hazai- és külföldi érdekeltségű kereskedelmi társaságok árnyékában fokozatosan építettük ki a hídfőállásokat – tudtuk meg. – A háztartási termékek forgalmazásában érdekelt Marázplast jelenleg közel 1000 kereskedővel áll kapcsolatban, s ebből csaknem 300-at személyesen szolgálunk ki.

A szalvétától kezdve a pizzás dobozon át a partikon használt műanyag evőeszközökig seregnyi árucikket szállítanak a patinás szállodák és luxus vendéglők részére, s ezzel együtt a csomagolás-üzletág gondos felfejlesztése is életképes elgondolásnak bizonyult. Különféle – kérésre emblémázott – rekeszek, raklapok forgalmazása pedig a pékségek, sütödék érdeklődését keltették fel, s a vállalkozás környezettudatos elkötelezettségét tükrözi, hogy a törött rekeszeket is visszaveszik. Ehhez hasonló dinamikus növekedés jellemzi az írószerek, papíráruk és irodaszerek forgalmazására szakosodott Megapapír 2004 Kft. teljesítményét. Számos világszerte ismert cég – többek közt a Smiley, az Umbro, a Justin Bieber – hazai forgalmazói, elképesztően gazdag felhozatalt biztosítanak az iskola-, és irodaszerekből. Bár a naptár még augusztust mutat, a forgalmat tekintve már őszt írnak a cégnél: az iskolakezdésre készülő családok valósággal megrohamozták a kaposvári áruházukat. Füzetek, tollak, ceruzák, iskolatáskák, s a vállalkozásoknak nélkülözhetetlen irodai felszerelések tömege mellett újdonságok sokaságával találkozhatnak a vevők: a legújabb kalocsai mintás dossziéból is lenyűgöző a kínálat.

– Ez az új büszkeségünk, bár korántsem irigylésre méltó időszakban nyitottunk – utalt a Raktár utcai üzletházra a cégvezető, ahol konyhai-, lakásfelszerelési- , illetve mezőgazdasági cikkeken kívül vegyiárut, kozmetikumot, s tartós élelmiszert is árusítanak. – A márciusi ítéletidőben kezdtük el a munkát, napokig alig jöttek vevők. A csapat lelkesedése azonban nem tört meg, olyan elszántak voltunk, mint a gátfutó, aki az elején elvéti a lépést, ám kitartásának köszönhetően elsőként szakítja át a célszalagot. Túlzás nélkül állíthatom: annyi tettvágy van egy-egy munkatársban, hogy az kettőnek is javára válna. Úgy vélem, ez garancia a jövőre nézve.

Hawaii és brazil palack a kollekcióban; sörösüveget gyűjt a cégtulajdonos

Maráz Ferenc 1969-ben született Kaposváron, Szulokban töltötte gyermekkorát. A kaposvári Gépészben érettségizett és gyártástechnológusi végzettséget szerzett. A későbbi munkához jó alapokat adott az egykori szuloki Aranyhomok tsz-ben eltöltött időszak, később a helyben megtermelt zöldség-gyümölcs eladásával próbálkozott, majd a '90-es évek elején a horvát bevásárlóturizmus felvirágzásakor Barcson tartós fogyasztási cikkek kereskedelmére szakosodott. Ekkor pecsételődött meg sorsa: ezután alapította cégeit, felesége a vállalkozás pénzügyeit felügyeli. A házaspár két leánygyermeket – a 16 éves Henriettet és a 13 esztendős Esztert – neveli.

– A napi robotból a fallabda kapcsol ki: a 400 körüli országos listán a 215. helyen jegyeznek – mondta a cégvezető. – Másik régi hobbim a sörösüveg gyűjtés, melyből több ezres kollekcióval rendelkezem. Barátaim a világ minden részéből hoztak már egy-egy palackot. Így japán, brazil és hawai-i palack is gazdagítja a felhozatalt.

– A napi robotból a fallabda kapcsol ki: a 400 körüli országos listán a 215. helyen jegyeznek – mondta a cégvezető. – Másik régi hobbim a sörösüveg gyűjtés, melyből több ezres kollekcióval rendelkezem. Barátaim a világ minden részéből hoztak már egy-egy palackot. Így japán, brazil és hawai-i palack is gazdagítja a felhozatalt. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.