BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Maximalista maradt a munkában

Rajta kívül nincs több női ügyvezető az autósszakmában Magyarországon. A Ford globális szervezetében azonban igen. A svéd leányvállalatot is nő vezeti. Kővágó-Laky Andrea ugyanakkor úgy érzi, nem valakinek a nemén, sokkal inkább a szakmai felkészültségén múlik, hogy jó vezető válik-e belőle

– Szeret autót vezetni?

– Igen, nagyon. Jelenleg egy Titanium X felszereltségű, 163 lóerős, 2 literes dízel Mondeóval járok, amelyet nagyon szeretek. Amióta édesanya vagyok, sokkal nagyob hangsúlyt helyezek az autóban megtalálható különböző aktív biztonsági rendszerekre, a könyezetbarát megoldásokra, illetve elkezdtem értékelni a korábban számomra kevésbé fontos praktikus megoldásokat, tárolórekeszeket is. Ugyanakkor, ha a férjemmel közösen utazunk valahova, legtöbbször ő vezet, bár szíve szerint talán erősebb motort választana az autóhoz.

– Amikor a céghez került, fontos volt a jogosítvány?

– Nem. 1994-ben irodai pozícióba jelentkeztem, ott nem volt rá szükség. Megkérdezték ugyan, hogy van-e jogosítványom, de akkor ennek igazából nem volt jelentősége. A karrierem előrehaladtával, a későbbi feladataim ellátásához azonban természetesen elengedhetetlenné vált.

– Majdnem húsz éve dolgozik a Ford magyar érdekeltségénél. A főiskola után ez volt az első munkahelye?

– Nem, a második, de az első vállalatnál csak pár hónapot töltöttem, nem nyerte el a tetszésemet, így gyorsan váltottam.

– Itt végigjárta a ranglétra minden fokát. Már értékesítési igazgató volt, amikor hirtelen ön lett a főnök. Meglepődött?

– Amikor 2005-ben az akkori ügyvezető igazgató, Molnár Viktor regionális igazgató lett, és a korábbi pozíciója megüresedett, egyike voltam a lehetséges utódjelölteknek, de nem volt evidens, hogy engem választanak. Büszkeséggel tölt el, hogy végül így történt, hiszen a hazai szervezet első magyar ügyvezető igazgatóját váltottam, s én lettem Európában a Fordon belül az első női ügyvezető. Ez egyébként a hazai iparágban is ritkaságszámba ment, hiszen Magyarországon rajtam kívül akkor az autósszakmában csak Dormán Judit volt női ügyvezető igazgató. Mára egyedül maradtam.

– A kollégái csodálkoztak? Mégiscsak autóscégről volt szó, vagyis a köztudatban egy férfias vállalatról, ön pedig nő, ráadásul nagyon fiatal, 31 éves volt akkor.

– Akkor már több mint tíz éve a vállalatnál dolgoztam, egyre magasabb beosztásban, a kollégáim, vezetőim egyaránt ismerték és elismerték a munkámat, a szakmai felkészültségemet. A kinevezéskor persze így is sok kihívással kellett szembenéznem, de az nem szerepelt köztük, hogy nőként miként fogom magam elfogadtatni.

– Néha azonban nem elég a kiváló teljesítmény. Az előítéleteket is le kell győzni.

– A Ford vállalati kultúrájában a teljesítmény, a felkészültség elismerése épp olyan független az illető nemétől, mint a vallási hovatartozásától vagy a származásától, bőrszínétől. Ezek a szempontok egyszerűen fel sem merülnek. Egy-egy pozíció betöltésénél azt veszik figyelembe, hogy a kiszemelt embernek megvan-e a képessége, a tudása és az ambíciója a poszt ellátásához, s nagy biztonsággal tudja-e hozni az elvárt eredményeket. Kinevezésemkor a kollégáim maximálisan támogattak, segítették a munkámat, ahogyan teszik azt ma is. Így a vezetőváltás teljesen zökkenőmentesen, majdhogynem észrevétlenül ment végbe.

– Ön azért – gondolom – észrevette, hiszen megváltozott az élete, a munkája…

– Az életem akkoriban még nem sokat változott. A kinevezés is szinte észrevétlenül történt: felhívott a Ford európai értékesítési és marketingtevékenységéért felelős alelnöke, és tájékoztatott, hogy az akkori ügyvezető igazgatónk nemzetközi feladatot kap, s engem neveznek ki a helyére. Gratulált, de a részleteket már nem vele kellett megbeszélnem. A munkám persze más lett, sokkal komplexebb feladatokat kellett ellátnom. Míg addig csak a magyarországi értékesítésért voltam felelős, onnantól a teljes hazai működést át kellett látnom, irányítanom. Az az igazán nagy váltást, a minden korábbinál nagyobb kihívást az jelentette, amikor édesanya lettem, hisz ma már egy hároméves kislány vár haza. Ő a legfontosabb az életemben, ám természetesen a munkában is maximalista maradtam.

– Nem adódtak érdekes szituációk abból, hogy amikor az európai Ford-főnökök összejönnek, ön az egyedüli nő?

– Nem, mert az európai értekezleteken általában a vállalat működésének más területeiért felelős kollégák is vannak, akik között már sokkal több a nő.

Névjegy

Kővágó-Laky Andrea (39)

Közgazdász, a Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján szerezte első diplomáját, majd a Buckinghamshire Chilterns University College DMS-diplomája (Degree in Management Studies) következett.

1994 óta dolgozik a Fordnál. A közel húsz év alatt megjárta a ranglétra minden fokát, a rendelési koordinátori poszttól az értékesítési igazgatói beosztáson át jelenlegi beosztásáig.

jelenleg a Ford Közép- és Kelet-európai Értékesítési Kft. Magyarországért felelős ügyvezető igazgatója.

Férjezett, egy hároméves kislány édesanyja.

Közgazdász, a Modern Üzleti Tudományok Főiskoláján szerezte első diplomáját, majd a Buckinghamshire Chilterns University College DMS-diplomája (Degree in Management Studies) következett.

1994 óta dolgozik a Fordnál. A közel húsz év alatt megjárta a ranglétra minden fokát, a rendelési koordinátori poszttól az értékesítési igazgatói beosztáson át jelenlegi beosztásáig.

jelenleg a Ford Közép- és Kelet-európai Értékesítési Kft. Magyarországért felelős ügyvezető igazgatója.

Férjezett, egy hároméves kislány édesanyja.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.