– Mennyire változott a piacvezető pozíciója a SZÉP kártya területén a kibocsátó OTP Pénztárszolgáltató Zrt.-nek?
– Sikerült azt az év elején kitűzött célunkat teljesíteni, hogy megőrizzük 75 százalékos piaci részesedésünket a Széchenyi Pihenőkártyák területén. Októberben az OTP SZÉP kártya birtokosok száma meghaladta a 690 ezret, vagyis idén eddig 110 ezer kártyát bocsátottunk ki. Jelenleg 22 ezer elfogadóhellyel és mintegy 15 ezer munkáltatóval állunk kapcsolatban. Az OTP SZÉP kártyákra a 2011-es indulás óta közel 100 milliárd forintnyi feltöltés érkezett, s ebből az összegből mintegy 73 milliárdot használtak fel a kártyabirtokosok. Idén 44 milliárd forint áramlott a magyar gazdaságba a SZÉP kártyák révén. Biztosak vagyunk abban, hogy a turizmusba és vendéglátásba visszaáramló összegeknek köszönhetően munkahelyeket sikerült megőrizni, vagy teremteni, és ahhoz is hozzájárultunk, hogy fejlődjön az érintett szektor is.
– Mekkora volt a feltöltések aránya a különböző alszámlákon?
– Továbbra is a vendéglátás a legnépszerűbb alszámla, melyről összesen 48,5 milliárd forintot költöttek el eddig. A második továbbra is a szálláshely zseb 16,5 milliárdos költéssel, míg a szabadidő alszámláról eddig 9,5 milliárd forintot használtak fel. A munkáltatók választási lehetőséget biztosítanak ezen a területen a dolgozóik számára. A juttatások felhasználását az is könnyíti, hogy idén júliustól mindhárom alszámla terhére lehet vásárolni fürdőbelépőket. Az idei évben a korábbiakhoz képest a szabadidő alszámla lett népszerűbb. Erről az alszámláról lehet például szálláshely szolgáltatásokra és fesztivál belépőkre költeni. A munkavállalók általában a lehető legtöbbet a vendéglátás alszámlára kérték, és a fennmaradó keretüket osztották meg a szálláshely valamint a szabadidő alszámla között.
– Mely időszakra volt jellemző a legjelentősebb felhasználás a SZÉP kártyákról?
– Az OTP SZÉP kártya is nagymértékben hozzájárult ahhoz, hogy a nyáron a turizmus és vendéglátás szektor rekordokat döntsön a korábbi évekhez képest. Az idei 44 milliárdos felhasználás közel felét, 19,7 milliárd forintot a nyári hónapokban használták fel. Főként az augusztus 20-i hétvége volt kiemelkedő, amikor 1,25 milliárdot használtak fel pár nap alatt a kártyákról. Megfigyelhető, hogy sokan rövid távú megtakarítási termékként gondolkodnak a kártyával kapcsolatban. Folyamatosan érkező juttatásaikat megtartják, hogy ebből finanszírozzák nyaralásukat. Ezzel együtt a SZÉP kártya a hétköznapok terméke lett, a munkavállalók 99 százaléka megtanulta a használatát. Ingyenes mobiltelefonos alkalmazásunkkal több, mint 40 ezer felhasználási lehetőség után tudnak érdeklődni. A SZÉP kártya rendszere a gazdaság fehérítéséhez is markánsan hozzájárult, korábban elképzelhetetlen volt, hogy például egy ételfutár mobil terminállal vigye ki az ételt akár egy kisebb faluba, lehetővé téve az elektronikus fizetést.
– Várhatóak-e változások a béren kívüli juttatásokat érintően?
– A jelenlegi információink szerint a kormány nem tervezi, hogy hozzányúlna a béren kívüli juttatási rendszerhez. Ugyanakkor jövőre sem dőlhetünk hátra, folyamatosan azon dolgozunk, hogy szolgáltatásainkat fejlesszük, bővítsük. Az OTP SZÉP kártya jelenleg Magyarország legnépszerűbb elektronikus cafeteria terméke. Előnye, hogy nem kell fölösleges plusz adminisztrációs terheket vállalni azért, hogy a juttatások eljussanak a munkavállalókhoz. Nem kell pihenőidejüket sem megszakítani feleslegesen azért, hogy valamilyen irodában személyesen kelljen felvenniük utalványaikat. Az OTP Csoport jelenleg több mint egymillió munkavállalónak biztosít elektronikus cafeteria terméket, így
önkéntes nyugdíj- és egészségpénztári termékeket, a Cafeteria és a SZÉP kártyákat.
– Milyen előnye származik a munkáltatóknak az elektronikus cafeteria termékek használatából?
– A gyorsan változó piaci környezetben a munkáltatóknak egyre inkább a számukra fontos feladatokra kell koncentrálni, így érdekeltek az adminisztráció csökkentésében, akár a béren kívüli juttatásoknál is. Magas színvonalon tudjuk segíteni a munkáltatókat, a cafeteria ügyekben járatos tanácsadói hálózattal rendelkezünk, akik tudnak segíteni a közép- és nagyvállalatoknak. Cafeteria szoftverünk révén a munkáltatók egyszerűen és gyorsan rendelhetik meg a dolgozók választásának megfelelő juttatásokat, kártyákat.
– Az év végi pluszjuttatásoknál mennyire célszerű élni a cafeteria lehetőségével?
– Fontos megkülönböztetni a jutalmat és a plusszjuttatást egymástól. Jutalmat vagy prémiumot csak munkabérben lehet biztosítani. Arra viszont van lehetőség, hogy a vállalat eredmények alapján úgy gondolja, hogy pluszjuttatást biztosít munkavállainak az év végén. Az utóbbi időben egyre gyakoribb, hogy ebben az esetben béren kívüli juttatások formájában vehetik igénybe ezt a munkavállalók, így akár 20 százalékos nettó többletet is elérhetnek. A munkavállalók számára az a legfontosabb, hogy minél nagyobb összeget kaphassanak kézhez a juttatásaikból. A HR számára pedig az a legfontosabb, hogy a munkavállalók elégedettek legyenek a magasabb nettó értékű év végi juttatással, de mindezt
ésszerű adminisztrációs terhek mellett tudják biztosítani a dolgozóknak. Az év végi, cafeteriában adott plusz juttatásokról újra kell nyilatkozni, de szoftvereink segítségével ez viszonylag egyszerű adminisztrációval jár.
– Milyen várakozásai vannak az OTP Pénztárszolgáltatónak?
– Továbbra is meg szeretnénk őrizni 75 százalékos piaci részesedésünket a SZÉP kártya szegmensben. Arra számítunk, hogy lesz még olyan szektor, akik az idén még nem vehettek igénybe cafeteria keretet, de jövőre kaphatnak. A fiatalok is egyre jelentősebb mértékben költenek például nyári szórakozásukra a cafeteria révén, elsősorban a fesztiválok belépőire. Ez egy folyamatosan növekvő piac lehet a közeljövőben.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.