BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Elkéstek a keleti nyitással?

Karsai Béla, a Karsai Műanyagtechnikai Holding Zrt. elnöke, és Alföldy Csaba, a Market Építő Zrt. elnöke beszélt a Világgazdaság konferenciáján arról, hogy miként hoztak létre nagyobb vállalatok egy kkv-ból.

Karsai elmondta, 50 négyzetmértes nyúl ólból indult a vállalkozás, most már 700 munkatársuk van több telephelyen. Jelenleg csomagolástechnikai termékeik vannak az élelmiszeriparban, kozmetikai iparban és autóipari alkatrészeket szállítanak be.

Alföldyék 20 fővel kezdték 1996-ban, jelenleg150-200 fő között változik állandóan a cég létszáma, ami projektfüggő. Építőipar lejtmenetben van, külföldi lehetőségeket keresik, és kapcsolódnak az exportlehetőségekhez

Karsai kiemelte, amikor kezdték, akkor banki kamatok 30 százalékosak voltak, és nehéz volt beruházást indítani, az egyik legnagyobb történelmi hiba, hogy a vállalkozásokat nem hozták helyzetbe például a privatizáció korszakában. Hitelt úgy tudtak felvenni, ha egy új innovációs terméket hoztak létre akkor a bankok keresték az ügyfeleket.

Minden időnek meg van a kihívása, mint kkv-knak annyiban van előnyük, könnyebben tudnak reagálni a változásokra, mint egy nagyvállalt – mondta Alföldy.

Karsai reméli, még átlátja a vállalatának a méretét, de mindent nem tudhat a vállalatvezető sem. Fontos, hogy legyen innováció. Szerinte azt hívjuk innovatív terméknek, ami extraprofitot hoz. Olyan programot hirdettek meg, ami alapján a külföldi kutatás, fejlesztés révén létrejött termékeket gyártjuk le, termelési központtá válunk, így csak tulajdonképpen a személyi jövedelemadó marad itt. A cél az lenne, hogy olyan magyar szériatermékek legyenek, amelyeket mi terjesztünk el a világon, ezeket kellene megbecsülni, támogatni, hogy ne legyünk bérgyártó ország, s az legyen a cégek érdeke, hogy minél alacsonyabb legyen a minimálbér. 

Alföldy hozzátette: „nálunk a kollégák szaktudása a legfontosabb, a mi termékünk a kollégáink szaktudása”. 

Karsai szerint ők is belestek abba, hogy 40 százalékkal csökkent a hitellehetőségük, a megújuló hiteleket szűkítették és visszafizető pozícióban voltak. Akkor vették el az esernyőt, amikor legjobban esett az eső – fogalmazott. Tele voltak új ötletekkel, lehetőségekkel, piacokkal, de mégis folyamatos volt a forráskivonás. Fontos kérdés, hogy hogyan támogatja a kormányzat azt, aki kilép a kkv szektorból. Erre válasz kell, mert így nem érdemes kilépni a kkv szektorból, nem éri meg a 200 fő feletti alkalmazottnál többet foglalkoztatni. Ha az Exim tovább folytatja az export ilyen támogatását, az lehet egy kitörési pont.

Alföldy kiemelte, korábban sok cég volt Moszkvában, most viszont már alig, lehet, hogy elkéstek a keleti nyitással. Versenyhátrányunk van a környező országokkal szemben, ezt kell pótolni az innovációval, de ehhez meg tőke kellene – fejtette ki.

Karsai szerint a duális gazdaság kiépült, vannak a multik és a magyar cégek. Ezt az ollót kellene összezárni. Ausztriában, amennyit ők kifelé fektetnek, annyit engednek náluk befektetni. Elsősorban a magyar vállalkozások érdekét kellene képviselni külföldön, s nem az nézni, hogy mennyi konkurenciát hozzunk ide a magyar cégek nyakára. Megfontolnám a kormány helyében, hogy muszáj-e azokat a cégeket idehozni, akiknek kiváló mérlegeik vannak – mondta. Az autóiparban vannak ilyenek, kérdéses, hogy mekkora lesz majd a magyar beszállítói hányad.  Üdvözlendő, hogy például a Suzukinál megállapodás van a magyar beszállítói hányadról.

Alföldy hangsúlyozta: az építőiparban tevékenykednek, amikor multik bejöttek Magyarországra, tőlük tanulták a szakmák. Ezért hálásak is nekik, most tudnak nekik konkurenciát jelenteni Magyarországon, külföldön még nem. Külföldön meg van a lehetőség, ahová nem megy nyugat-európai nagyvállalat. Külföldi piacra lépéshez nagyon nagy tőkét kellene megmozgatni, teljesen más jogi környezetben kellene szerepelnie, nagytudású külföldi szakértőket kellene alkalmazni, a nagy távolságok miatt is nehéz egy építőipari cégnek kint dolgoznia. Jelenleg ők mintegy 20-25 magyar vállalkozást tudnak oroszországi piachoz juttatni.

Az orosz piacot, amit korábban magyarok fedtek le, Alföldy szerint most világcégek fedik le, a zöldborsót Oroszországban glóbusznak nevezik, de ma már nem árulnak ilyet, helyette van Bonduelle, ami nem magyarországi profitot hoz.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.