A mikro, kis- és középvállalatok (kkv) éves kiadásaik mindössze 3,3 százalékát fordítják távközlési szolgáltatásokra, és még ennél is kisebb részét, 1,8 százalékát informatikára. De az értékesítésre is kevesebbet szánnak, mint a költségeik öt százaléka, a marketingre pedig egy százalék sem jut – számolt be a Magyar Telekom partnerei körében végzett felmérés tapasztalatairól Lakatos Péter, a társaság kis- és középvállalati szolgáltatások üzletágának vezérigazgató-helyettese. Ennek tükrében igen meglepő, hogy mégis előkelő helyen szerepel a távközlés és az informatika, amikor azt fontolgatják a cégeknél, hogyan lehetne tovább faragni a költségeket. „A hazai kkv-k költségstruktúrája nem igazán felel meg napjaink piaci kihívásainak, és korántsem növekedéspárti” - mutatott rá Lakatos Péter.
Pedig bőven lenne mit fejleszteni, hiszen a felmérés alapján az érintett cégek 40 százalékánál 5 éves, vagy annál idősebb az it-infrastruktúra. Vagyis minimális informatikai költségvetéssel, többnyire régi gépeken, a biztonsági mentést csak nehezen, vagy egyáltalán nem megoldva igyekeznek felvenni a 21. század tempóját ezek a vállalkozások. További megdöbbentő adat, hogy a megkérdezett társaságok mindössze 36 százaléka rendelkezik saját internetes oldallal, 40 százalékuk pedig valamilyen ingyenes levelezőrendszert használ. „A kutatás eredményei alapján elmondható, hogy nem érzik annak jelentőségét, hogy a márkájuk szempontjából milyen szerepe van annak, ha van működő honlapjuk, illetve az e-mail címük saját domén alatt fut” – tette hozzá Lakatos Péter.
Ezen eredmények alapján megállítható, hogy a hazai kkv-k általában nem a növekedés zálogaként tekintenek az informatikai megoldásokra, emellett azonban problémát jelent az is, hogy az it-beruházásokkal kapcsolatos megtérülési várakozásaik is rendkívül visszafogottak. A Telekom felmérésének tapasztalatai szerint ugyanis a megtérülés szempontjából az informatikai és a távközlési beruházásokat hátra sorolták, de hasonló volt a helyzet a marketing kiadásokkal is. Pedig nem csak a növekedés miatt fontosak az említett területek, de a mindennapi működés kapcsán is. „A hazai mikro, kis- és középvállalatok alulértékelik a levelezés leállásának vagy éppen az ügyféladatbázis elvesztésének kockázatát, illetve azt, hogy milyen nagyságú üzleti veszteséget jelent ez” – vázolta a helyzetet a távközlési cég szakembere.
Éppen ezért a Magyar Telekomnak nem csak abban van fontos szerepe, hogy megfelelő távközlési és informatikai megoldásokkal lássa el a magyarországi kkv-kat, de abban is, hogy tudatosítsák bennük, miért fontos ez a két terület – tette hozzá Lakatos Péter. Ennek jegyében a vállalat komoly erőfeszítéseket tett, hogy saját értékesítő csapata olyan képzést kapjon, hogy amikor leülnek tárgyalni egy-egy meglévő, vagy potenciális új ügyféllel, akkor ne csupán a rendelkezésre álló szolgáltatás portfóliót tudják bemutatni, de sokkal szélesebb látókörrel, partnerként képesek legyenek az egyedi igényekre reagálni.
„A kkv-kat nem az érdekli, hogy technikailag hogyan oldanak meg egy bizonyos feladatot, számukra az a fontos kérdés, hogyan tudnak hatékonyabban működni, illetve a szolgáltatók ebben hogyan tudják segíteni őket” – hangsúlyozta Lakatos Péter. Így például legyen egy szerver, ahol képesek tárolni a fontos adataikat, rendelkezzenek megfelelő eszközökkel és alkalmazásokkal, amelyekkel fel tudják dolgozni ezeket az adatokat és természetesen olyan kommunikációs megoldással, amellyel bármikor, bárhol elérhetik az információikat és rendszereiket. Napjainkban talán minden eddiginél fontosabb az is, hogy mindezekhez a szolgáltatásokhoz – a hardvertől kezdve az alkalmazásokig – minél költségkímélőbb módon juthassanak hozzá. „Ezt a Magyar Telekom úgy segíti elő, hogy akár a számítógéppark kialakítását, akár az üzletmenethez szükséges adatok tárolását, vagy a feldolgozásukhoz használt alkalmazásokat havidíjas konstrukcióban teszi elérhetővé” – fűzte hozzá a vállalat szakembere. Ez a hozzáállás, illetve a kedvező konstrukciók komoly eredményeket is hoznak, a társaság kkv üzletágán belül például az idén eddig 35 százalékkal nőtt az informatikai megoldások szállításából származó bevétel a múlt év hasonló időszakához képest.
Potenciális partner
A Magyar Telekom kkv és otthoni, illetve kisirodai (SOHO) ügyfelei körében készült felmérés szerint az érintett vállalkozások több mint kétharmada számára a webáruház, valamint az online megjelenés esetében egy telekommunikációs szolgáltató teljes mértékben elfogadható külső partner lehet. Szintén magasnak mondható, 50 százalék feletti az el nem utasítók aránya a céges honlap és az ügyfélszolgálat területén. A számítástechnikai, informatikai tevékenységek esetében közel 50 százalékos a nagy távközlési szolgáltató partnerként való elfogadottsága, és érdekes módon még az energia felhasználásnál is 38 százalékos. A legkevésbé a jogi, ügyvédi és a könyvelési, pénzügyi területen tolerálnák telekommunikációs szolgáltató megjelenését.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.