Nincs nagy különbség egy magyar és egy amerikai fejlesztő közt
A legfontosabb az, hogy folyamatosan teszteljük a piacot, így könnyebben kikerülhető a vakvágányra futás. Emellett fontos az is, hogy minél előbb kiadják terméküket, innovációjukat a piacra, hiszen sok a versenytárs - mondta Csizmadia Ferenc, a ChemAxon tulajdonosa, K+F igazgatója a Világgazdaság konferenciáján. Volt olyan termékük, amely kudarcot eredményezett, de megtanulták, hogy nem a bürokraták, hanem a felhasználók határozzák meg a termékeket, az újdonságokat. A cég kémiai szoftvert fejleszte a gyógyszerfejlesztők számára.
A startupok nagyon gyorsan nőnek, akár heti 25 százalékos is lehet a bővülés - vette át a szót Valner Szabolcs a Digital Factory Zrt. igazgatója. Mindenki vállalkozásában előfordulnak buktatók, aki azt állítja, hogy nála ilyen nem történt, az hazudik - mondta. 16 ötletből 8-9 startup, 4 százalékos az esély, hogy a hozzájuk betérők jó terméket és jó piacot találtak. Jelenleg szoftverforradalom zajlik - tette hozzá.
Fehér Gyula, a Ustream társalapítója azt mondta: ők hét éve nulla tőkével, négy fővel próbálkoztak, jelenleg 250 alkalmazottjuk van. Közel 30 millió dollár bevételt értek el tavaly. Ebbe belefért az is, hogy a régebbi üzleti modellt kidobták és felállítottak egy újat. „Nálunk nem volt kudarcra példa, csak kisebb botlások, de szerencsére az üzleti modell jól bevált” - mondta. Jellemző, hogy a legtöbb startup beleépíti az üzletébe az informatikát, az informatikai szolgáltatást. „Gondolkodásban Kelet- Európához hasonlítunk, de összességében nincs különbség egy magyar és egy amerikai fejlesztő között.” „Nem vettünk igénybe állami pénzt, és nem is tervezzük” - tette hozzá.
Havasi Zoltán, a MOHAnet elnök-vezérigazgatója azt a példát hozta: ők nem tervezték, hogy a piacra lépjenek, csak maguknak akartak termékeket előállítani. Mindenki ugyanoda tart, csak más úton - állította. A mi próbálkozásaink közt is vannak olyanok, ami kissé belassult vagy kevésbé vált be, de igyekszünk felvenni a piac meg-megújuló igényeit, hogy az esetleges veszteséget minimalizáljuk - fogalmazott. Az innovációban a magyarok szerinte bizonytalanok, kevés önbizalmuk van, de ez sem általános jelenség.


