BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Hosszú harc az Alstomért

A General Electric (GE) és a Siemens vezetője is azt hangsúlyozta a keddi franciaországi parlamenti meghallgatáson, hogy javulna a franciaországi munkakörnyezetnek, az iparnak és persze magának az Alstomnak is a helyzete, ha az általuk képviselt társaság vásárolhatná meg az Alstom energetikai üzletágát.

„A németországi Siemens legkésőbb június 16-ig nyújtaná be ajánlatát” – mondta Christophe de Maistre, a vállalat franciaországi elnöke. Az ügylettel szerinte két európai ipari bajnok születhetne: az energetikában a Siemens, a vasúti járműgyártásban pedig az Alstom. Jeff Immelt, az amerikai GE vezérigazgatója arra helyezte a hangsúlyt, hogy amennyiben a GE-hez kerülne az érintett üzletág, akkor a GE új üzemek létrehozásával is javítana a franciaországi munkapiaci helyzeten. Utóbbi ígéretét egy nappal később azzal egészítette ki a Reuters nem hivatalos forrásból származó értesülései szerint, hogy a GE kész három év alatt ezer új mérnöki és fizikai dolgozói munkahelyet teremteni Franciaországban. Az amerikai társaság 12,35 milliárd eurót (azaz 16,9 milliárd dollárt) ajánlott az Alstom-érdekeltségért.

„A Siemenst az Alstom minden energetikai eszköze érdekli, kivéve persze azokat, amelyeket Franciaország megtartana az energiafüggetlenségének megőrzése érdekében” –, mondta de Maistre a jogalkotóknak. Egyes források szerint a német cég az Alstom gőzturbina gyártó üzletágát is megvédhetné attól, amitől Párizs tart, vagyis, hogy a szegmens amerikai ellenőrzés alá kerüljön, veszélyeztetve a francia atomipari exportot. A Siemens ezen felül átadná a teljes vasúti üzletágát az Alstomnak, ezzel pedig egy olyan vasútipari vállalat jönne látra, amelynek a többségi tulajdonosa Franciaországban lenne, de a Németországból irányítanák. Viszont a jelzőberendezéseket gyártó ágazatot átvenné a Siemens, de irányítását Franciaországban hagyná. De Maistre szerint az ügylet révén az Alstom megszerezné azt a kritikus tömeget, amelyre szüksége van, és felülkerekedhetne legnagyobb versenytársain, a kínai CNR-en és CSR-en, valamint a kanadai Bombardier-n.

A nukleáris beszállítói piac elvesztésével kapcsolatos francia félelmeket Immelt igyekezett eloszlatni. Az üzletág eladása a GE-nek nem gyengítené a helyzetét, éppen ellenkezőleg: erősödhetne a globális piacon. „Az Alstom nem fog eltűnni, ipari beruházásainkkal nőni fog Franciaország globális energiapiaci befolyása” – mondta a vezérigazgató. A GE egyébként korábban már szemet vetett az Alstom tengeri szél-, valamint vízerőműveire is, a tárgyalások még zajlanak. A vasúti üzletággal kapcsolatban Immelt megjegyezte, szintén folynak a megbeszélések a francia kormánnyal a jelzőberendezések és az irányítás Alstomnak való átadásáról. „Az Alstom Transportnak meglenne a mérete, technológiája és pénzügyi ereje ahhoz, hogy összemérhesse magát olyan riválisokkal, mint a Bombardier, az Ansaldo, vagy a Siemens”.

A vállalatok vezetőinek parlamenti meghallgatására a hét elején került sor, miután a GE beleegyezett abba, hogy június 23-ig meghosszabbodjon a pályázatok benyújtásának határideje.

Szem előtt a nemzeti érdek

A francia kormány már korábban jelezte, hogy az addigiaknál jobb ajánlatokat szeretne az Alstomra, ezen belül is olyat, amely megőrizné a munkahelyeket és az ország energiafüggetlenségét. Mivel az Alstom világszerte keresett nukleáris beszállító, Párizs erősen aggódik amiatt, hogy az atomiparhoz kapcsolódó tevékenység esetleges eladása rontaná Franciaország helyzetét az energiaszektorban.

Az is félő, hogy ha az üzletágat eladják, akkor nem állna meg a lábán a nagyon nagy sebességű TGV vonatot gyártó szegmens sem.

Az is félő, hogy ha az üzletágat eladják, akkor nem állna meg a lábán a nagyon nagy sebességű TGV vonatot gyártó szegmens sem.-->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.