Nissan Qashqai: Túlszárnyalták a tervet
Túlszárnyalták a tervet: mostanáig 700 000 helyett kétmillió darab talált gazdára a Qashqaiból, s gyorsan a Nissan legnépszerűbb európai modellje lett – nem véletlen, hogy azóta számos gyártó piacra dobott hasonló méretű, a kompakt kombikkal szemben alternatívát nyújtó szabadidő-autót.
Szerintem a kifutó Qashqai külseje még sok éves gyártás után sem hat „porosnak”, de amikor egy parkolóban az új típussal beálltam a kifutó modell mellé, azért nyilvánvalóvá vált, mennyivel vagányabb az újdonság. Egészen hosszú a motorháztetője, illetve itt vannak az autót „vállassá” tevő, széles kerékjárati ívek és a Tekna csúcskivitelhez járó, kékesen világító full-LED-es fényszórók (50 százalékkal kisebb a fogyasztása, mint a xenonnak).
A markánsabb forma eredményeként nagyobbnak mutatja magát a Qashqai, pedig tulajdonképpen a méreteket illetően minimálisak az eltérések: az új generáció hossza 49, tengelytávja 16, míg szélessége 20 mm-rel múlja felül az elődöt, egyedül a magasság csökkent 15 mm-rel. Így teljesen egyértelmű, hogy sokkal inkább a költségoptimalizálás és a súlycsökkentés érdekében vetette be a Nissan a Qashqainál a vadonatúj CMF (Common Module Family) moduláris platformot, mely a VW MQB-architektúrájához hasonlóan számos új modell egységes alapját képezi majd. Bár a súlycsökkentés eredetileg egy mázsa környékén lett volna, a számos új kényelmi és biztonsági felszereltség alkalmazásával 40 kg-ra apadt az új generáció tömegelőnye.
Ezek az új rendszerek két csomagban érhetők el: a Biztonsági Csomagba (Visia és Acenta szinten 200 000 forint, Tekna esetében széria) tartozik a táblafelismerő, a sávelhagyás-figyelő, a parkolóradar, az automata távfénykapcsolás és az automata vészfékező, míg a Biztonsági Pajzs megrendelése esetén (Tekna szinten alapfelszereltség, a másik kettőhöz nem rendelhető) parkolóautomatika, fáradtság- és holttérfigyelő, valamint mozgó tárgyak észlelése jár a modellhez. Utóbbi lényege, hogy álló helyzetben négy kamera figyeli az autó melletti területet, és ha valamilyen mozgó tárgyat észlel, a rendszer hangjelzéssel és a mozgó tárgy területének „kiemelésével” figyelmezteti a vezetőt. Erre nagy szükség is van, mert az új Qashqaiból bizony hátrafelé nehézkes a kilátás, tehát nem csak kényelmi, hanem biztonsági funkciót is betölt.
A beltér ugyan továbbra sem igazán fantáziadús, annyi szent, hogy a korábbi nemzedékhez képest hatalmas az előrelépés. Főleg az anyaghasználatban érhető tetten minőségbeli ugrás, a kormányon lévő, olcsónak ható kályhaezüst betéteket leszámítva igényes felületekkel találkozunk. A helykínálatban ugyanez a pozitív változás már nem érhető tetten, a hátsó sorban jól jönne még egy kis láb-és fejtér, ami azért is bosszantó, mert az elődnél jóval komfortosabbak az ülések. A csomagtartót illetően is vegyes az összkép: a sokat kritizált alacsonyra nyíló csomagtérajtó ugyan már a múlté és a 401 literes befogadóképesség is remek, de a raktérperem továbbra is magas. Mindemellett a padlót megemelő, a variálhatóság miatt alkalmazott elemeket nem lehet a felső szint alá süllyeszteni, tehát ha szükségünk van a teljes kapacitásra, otthon kell hagyni ezeket.
Az új Qashqai motorpalettáját a konszerntárs Renault-tól érkező egységek alkotják, az 1,2-es 115 lóerős benzines turbómotor mellett a jól ismert 1,5-ös (110 LE) és 1,6-os (130 LE) dízelek választhatók. Utóbbi verzióhoz összkerékhajtás is rendelhető, ám a 750 000 forintos felár szerintem sokakat elijeszthet, de az sem mellékes, hogy az 1,6-os egységhez párosítható CVT-automatával (+600 000 Ft) nem lehet kombinálni az All mode rendszert. A 130 lóerős dízel egyébként kiváló darab, csendessége és karaktere a legjobbak közé emeli: pörgetve is csendesen végzi a dolgát és gyakorlatilag az alapjárat felett kevéssel már terhelhető. Különösen tetszett, hogy nem nyújtották el nagyon a fokozatokat, a hatodik nem csak autóúton vagy sztrádán kapcsolható, a motor már 70-től „elbírja”.
A fogyasztásra sem szólhatunk egy rossz szót se: vegyes üzemben 6,2 liter volt. Érdekes, az összkerékhajtású modellnek nemcsak hogy 22 mm-rel nagyobb a hasmagassága (182 mm), hanem 10 literrel nagyobb, 65 literes az üzemanyagtartálya. Sőt, csak az összkerekes verzió kap multilink futóművet, a fronthajtásúak csatolt lengőkarosak. A futómű egyébként feszesebbnek tűnt a korábbinál, ami ugyan kisebb karosszériadőlést eredményez, ám az úthibákra érzékenyebb. A Qashqai gazdag felszereltséget kínál már alapáron is, hiszen a Visia szinten többek között hat légzsákot, LED-es nappali fényt, manuális klímát és tempomatot kapunk. A modell akciós áron 4 999 000 forinttól vihető haza az 1,2-es benzines motorral (listaáron 5,49 millió), ám a dízelek felára (1.5-ös 6 280 000 forint, 1,6-os 6 690 000) több, mint borsos.
Összegzés
A Nissan csak a koncepcióhoz maradt hű, hiszen gyakorlatilag minden új, vagy erősen átdolgozott a második nemzedéken. Bár az 1,6-os dízel remek motor, a felára az 1,2-es benzineshez viszonyítva egyértelműen túlzó.


