Cégvilág

Több mint 800 millió dollárt ér már a macskafotó-megosztó portál

A macskák uralják az internetet – az egyelőre megdönthetetlen tézist most éppen az az oldal igyekszik megcáfolni, amelynek elévülhetetlen érdemei vannak a cuki szőrös emlősök népszerűsítésében. A BuzzFeedről van szó: a 2006-ban alapított, New Yorkban működő gyűjtőportál nem annyira cikkeiről, inkább listáiról, tesztjeiről és gifekből álló összeállításairól vált híressé, olyannyira, hogy ma már havonta világszerte több mint százmillió látogatója van az oldalnak, és ebben az évben várhatóan bevétele is eléri a százmilliót, dollárban.

A portál értékét az Andreessen Horowitz kockázatitőke-befektető cég 800 millió dollárra becsülte – és mellesleg ezt megfejelte 50 millió dollárral. (Összehasonlításképp: tavaly Jeff Bezos, az Amazon alapítója 250 millió dollárt fizetett a Washington Postért).

A célja éppen a minőségibb tartalom előállítása, ami rá is fér a cégre, egy hónapja ugyanis kénytelen volt megválni egyik neves szerkesztőjétől, miután kiderült, több tucat cikkében szóról szóra vett át mondatokat másoktól. A pénzt elsősorban a videotartalmak erősítésére, illetve a hirdetési tevékenység összefogására szánja a cég, amelynek alapítója, Jonah Peretti a Financial Timesnak kiemelte: a technikai innováció is elkerülhetetlen, hiszen az elmúlt évtizedben alaposan megváltoztak az olvasási szokások. Peretti volt az egyik alapítója a Huffington Postnak is, amely hírblogokon keresztül hódította meg a világot, és tanította meg az olvasóknak azt, hogy a korábban internetes naplónak számító médium lehet hírforrás is. A Buzzfeed pedig a korábban elektronikus levelekkel terjedő kép- vicc és egyéb gyűjteményeket terelte egybe, sikerét pedig nagyban annak köszönheti, hogy ezeket a közösségi oldalak (Facebook, Twitter, Pinterest) felhasználói előszeretettel osztják meg: a Buzzfeed forgalmának háromnegyede ezeken az oldalakon keresztül zajlik. És ennek a tartalomnak a jelentős része nem hírekből, hanem cuki szőrös emlősök képeiből áll.

Médiaelemzők egyetértenek abban: a Buzzfeed sikere jelzi azt, hogy az egyedi tartalomnál fontosabb tényezővé válik az, hol, hogyan terjesztik. Vagyis a közösségi oldalakon és a mobiltelefonjukon élő, elsősorban fiatal olvasók megnyerése a cél. Nem véletlen, hogy a Buzzfeed szerzői közül nem azok kapnak prémiumot, akiknek a cikkeit a legtöbben olvassák, hanem azok, akiknek a cikkeit a legtöbben osztják meg.

Yo az élre tör

A világ leghülyébb mobilalkalmazásaként említik a Yo-t, amely egy dologra képes: a „Yo” szócskát elküldeni egy másik felhasználónak. Ennek ellenére az applikáció április elsejei felbukkanása óta töretlen népszerűségnek örvend: július végéig kétmillióan töltötték le, a felhasználók naponta négymillió „yo”-t küldtek, ami a fejlesztők cégének értékét 5–10 millió dollárra növelte. Az izraeli Arbel és Moshe Hogeg ötletét a gázai bombázások idején a hadsereg is átvette: az alkalmazás továbbfejlesztésével született meg a támadásokra figyelmeztető üzenetet küldő rendszer.


tech buzzfeed
Kapcsolódó cikkek