A Stuart Little kisegér filmben szereplő, médiasztárrá lett Berény Róbert festmény kalandos sorsáról és aukcióra kerüléséről nemzetközi sajtó is beszámolt, írt róla a The Guardian, a Daily Mail, a művészeti szaklapok, angol nyelvű blogokon emlegetik, a “legismertebb magyar festmény” állandó jelzővel ellátva. Berény Róbert festményén kívül is akadnak érdekes és értékes tételek a 213 tétel felvonultató anyagban, amelynek árverése december 13-án lesz a budapesti Kongresszusi Központban.
Négy festmény becsértékének felső határa éri el a 40 millió forintot. Aba-Novák Vilmos Trecento város címet viselő, 1930-as datálású képe 20 milliós kikiáltási árról indul. A Római Magyar Intézet ösztöndíjasaként alkotta, az itáliai veduta sorozat része, amikor a művész nem egyszerűen megfestette az olszországi utazásai során látott városokat, hanem egyidejűleg technikai kísérleteket is végzett. Ez a kép szerepelt az 1930-as Velencei Biennale magyar kiállításán. Nemes-Lampérth Józseftől egy szénaboglyás festmény ( Nagybányai boglyák verőfényben, 1911) ugyancsak 20 millió forintról indul, becsértéke 20-40 millió. A harmadik kép ebben a becsértékes sávban Egry Józsefé. A Viharos öböl című fetmény a harmincas évek végéről való, de később saját maga módosított rajta, Vaszary János Koncert Viareggioban, című képe, szintén itáliai ihletésű, 1929-ben keletkezett, amikor Vaszaryt Párizs után az olasz életöröm és színvilág bűvölte el, és újította meg festészetét. Kikiáltási ára 15 millió, becsértéke 30-40 millió.
A 19. Századi művek közül kiemelkedik Koszta József 1890-es datálású aktképe, 20-30 millió forintos becsértékkel, 12 milliós kikiáltási áron. Ugyanebből az évből való Lotz Károly Kornélia kibontott ruhában című műve, 12-16 milliós becsértékkel. Mednyánszkytól szokás szerint több műre lehet licitálni, köztük a katonaképek , az első világháborús élményeit megörökítő darabok a legértékesebbek. A Vonuló trén 15-20 milliós, a Sebesültek, 12-18 milliós becsértékkel. Kikiáltási áruk az alsó érték felénél kezdődik.
Várható volt, hogy a szentendrei életműkiállítás után felbukkannak árveréseken Czóbel Béla fontos művei, most egy Hollandiában festett csendéletére lehet licitálni, becsértéke 16-20 millió forint. A tizes években készült kép keletkezése óta folyamatosan holland gyűjteményekben időzött.
A nagybányaiak közül Ziffer Sándor 1916-os fauve képe figyelemre méltó. A Fehérruhás nő a parkban 18-24 milliós becsértékkel bír és 10 millióról indul. Rippl-Rónai Zsolnay dekorterve a Zsolnay gyűjtőket fogja elsősorban érdekelni, Szederkényi Anna irónő arcképét pedig a Franciaországból való hazatérése után, 1915-ben festette. A pasztellkép becsértéke 8-10 millió forint.
Márffy Ödön is egy idilli női képpel van jelen, Csinszka és barátnője a kertben, olyan vallomás felesége felé, mint Ady szerelmi költészete. A kép becsértéke 12-16 millió forint.
Scheiber Hugó Önarckép színes háttér előtt című műve az 1964-es MNG emlékkiállításon szerepelt, ami azért fontos információ, mert Scheiberé az egyik, ha nem a legszennyezettebb életmű a magyar festészetben, rendkívül sok hamisítvánnyal. Nemcsak hamisították, hanem korabeli, hasonló stílusban készült műveket átszignáltak, így például a László László nevű festő teljes életműve beovadt a Scheiber életműbe. Az önarckép 6 és fél millióról indul, 12-18 millió becsérték mellett.
Az Európai Iskola és a háború utáni modernek közül Vajda Lajos 1938-as pasztell maszkja elérhető, 10-14 milliós becsértékkel megnevezve, de ehhez képest alacsony, 4 millió forintos kezdő áron. Ismét van Ország Lili, a Stanzák I. című 1971-es kép, magas, 8-10 milliós becsértékkel. A kép Raffaelop stanzáit idézi, de ő valójában egy emlékezetpalotát fest. 1972-ben Székesfehérváron, 1979-ben Műcsarnokban volt kiállítva. Lakner Lászlótól pedig a hatvanas évek elején festett Csendélete indul, 5-7 milliós becsértékkel.
Ritka önarckép
Kádár Béla kalapos önarcképe az egyik katalógus címlapkép, 25-35 milliós becsértéke egyrészt annak köszönhető, hogy kevés önarckép található az életműben, másrészt 1921-es, és ez az év stílusváltást jelentett. Ekkor fordult a kubista irányzat felé, analitikus, szemléletszéttördelt formák jelentek meg műveiben. Az előző korszakából is szerepel az árverésen egy fontos kép, amikor Rippl-Rónai vonzásában impresszinista képeket festett. A pasztellszínű Uzsonna, a családját ábrázolja, Kádár rendkívül ragaszkodott feleségéhez és négy gyerekéhez. A kép becsértéke 15-20 millió forint.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.