BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Ezért volt őrült nagy biznisz a kormány bevásárlása: fél év alatt rekordforgalom a ferihegyi reptéren

Fél év alatt szinte minden korábbi rekordot megdöntött a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér, amely tavaly került vissza a magyar állam többségi tulajdonába. Az üzletet pedig a legjobbkor kötötte a kormány: idén fél év alatt annyi utas érkezett, mint tíz évvel ezelőtt egy teljes évben.

Több mint kilencmillió légiutassal és újabb cargorekorddal zárta az első félévet a Budapest Airport – közölte a ferihegyi repteret üzemeltető társaság. 

Ferihegyi reptér
Ezért volt őrült nagy biznisz a kormány bevásárlása: fél év alatt rekordforgalom a ferihegyi reptéren / Fotó: Koszticsák Szilárd

Ferihegyi reptér: tíz évvel ezelőtt egész évben volt annyi utas, mint most fél év alatt

Mint írják, az első negyedéves rekord után továbbra is töretlen felfelé ívelést mutat a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma: 

az első félévben 9 071 236 utast kezeltek, ami a tavalyi adatot 15 százalékkal haladja meg, és közelíti a tíz évvel ezelőtti teljes éves utasforgalmat.

A hatodik havi utasszám önmagában is rekordot jelent: a júniusi 1 697 371 fős utasforgalom 9 százalékkal több, mint 2024-ben. 

A nyár első hónapjának legnépszerűbb célállomásai London, Isztambul és Milánó voltak. 

A növekedés hátterében Magyarország népszerűsége, az erősödő turizmus és a magyarok egyre növekvő utazási kedve áll, amelyet minden idők legszélesebb kínálattal rendelkező nyári menetrendje is támogat. 

A légi áruszállítás is csúcsokat dönt 2025-ben: a Budapest Airport júniusban 34 994 tonna árut kezelt, ami 40 százalékos emelkedést jelent a tavalyi évhez viszonyítva. Az első féléves cargoteljesítmény minden korábbi rekordot megdöntött: 199 319 tonnával közel 50 százalékos növekedést mutatott 2024 első hat hónapjához képest, meghaladja a 2022-es teljes évi adatot, és majdnem eléri 2023 éves kezelt árumennyiségét. Mindez tovább erősíti a Budapest Airport és a BUD Cargo City régiós cargo elosztóközpont szerepét, írja a társaság.

Húsz év után lett ismét a magyar államé a reptér

Tavaly júniusban jelentette be a kormány, hogy húsz év után ismét visszavásárolta a repteret. A 3,1 milliárd eurós tranzakcióban azonban nemcsak a magyar állam, hanem a francia tulajdonú Vinci Airports is részt vett, amely  20 százalékos, míg az állam 80 százalékos tulajdonrészt szerzett. 

A cég fő feladata az üzemeltetés, amiben igencsak jártas, tekintve, hogy a világ 14 országában több mint 70 repteret üzemeltet. A franciáknak ráadásul igencsak nagy tervei vannak, ugyanis a következő tíz évben megépítik a 3-as terminált, amire szükség is lesz.

A legszerényebb becslések szerint 2030-ra a reptér utasforgalma eléri a 20 milliót, amit a jelenlegi kapacitások mellett egyre nehezebb lesz kiszolgálni.

Itt azonban nem áll meg Ferihegyet érintő beruházás sorozat. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter idén június 3-án tartott sajtótájékoztatóján jelentette be, hogy a kormány elindítja a reptéri vasúti beruházást, ám az eredeti tervekkel ellentétben nem állami forrásból, hanem magánbefektetők bevonásával, koncessziós szerződés keretében valósítanák meg. A felhívásokat pedig még idén kiírnák. Úgy tudjuk, hogy az egyik jelentkező éppen a Vinci lehet, a nevéhez ugyanis Franciaországban több vasúti beruházás kivitelezése kötődik, tehát nem lenne idegen a feladat a repterek üzemeltetésére szakosodott cégtől. 

Új cargorepteret is építenek a kormány

De nem csak a vasúti beruházás javítaná a közlekedési feltételeket Ferihegyen. Nagy Márton szintén a június eleji sajtóeseményen jelentette be, hogy cargorepteret építene a kormány, mivel Budapest szerepe cargo szempontból felértékelődött, így az egész régió e-kereskedelmi központjává válhatna a reptér. 

Azt látjuk, hogy kell egy új cargoreptér

– fogalmazott a miniszter. Hasonlóan a reptéri vasút fejlesztéséhez ezt is koncesszióban valósítanák meg, és szintén egymilliárd eurós költséggel, igaz, várhatóan a fővárostól távolabbi helyszínen, ahol biztosítható a 0–24-es működés. Akkor azt ígérte, hogy következő heteken elkezdenek road show-zni a világban, szerinte logikus, hogy ezek a befektetők inkább keletről érkeznek, Kína, Közel-Kelet, Kazahsztán jöhet szóba.

Jelenleg is zajlanak felújítási munkálatok

A Budapest Airport közlésében kitért arra is, hogy megkezdték az elsősorban az 1-es terminál környéki légi forgalmat kiszolgáló, G jelű gurulóút egy szakaszának felújítását. Erre azért van szükség, mert a burkolt felületek és a közműrendszerek műszaki állapota elérte a tervezési életkoruk végét. A három ütemben, 2026 nyaráig megvalósuló munkálatok részeként mintegy 17 000 négyzetméteren építenek új bazaltbeton burkolatot és alépítményeket, csapadékcsatornát és folyókákat, emellett megújul a vizuális navigációs rendszer, a térvilágítás és a fénytechnikai rendszer is.

Hogy egyébként mennyire megérte a kormány bevásárlása, azt bizonyítja az is, hogy májusban 100 milliárd forint osztalékot fizetett be a költségvetésbe a reptér.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.