BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Járműcserék növekedési hitelből

Az eladások folyamatos növekedése ellenére továbbra sem tolonganak a magánvásárlók az autószalonokban, melyeknek száma alaposan visszaesett, csakúgy, mint a szervizeké, ami sok autóhasználó életét nehezíti meg. Az újak eladásait meghaladó használtautó-import nem csak a kereskedőknek árt, mert a kocsik többsége nem tartozik a legjobb környezetvédelmi besorolásúak közé.

Minden hónapban kétszámjegyű, éves szinten 20 százalékos volt a növekedés az új személyautók piacán, ami még akkor is kedvező érték, ha levonjuk a 62 ezer kocsiból a reexportot, ami nagyjából az összes forgalomba helyezések 10 százalékát jelenti - állítja Erdélyi Péter, a Magyar Gépjármű-importőrök Egyesületének (MGE) elnöke.

Az európainál alacsonyabb nettó árú magyar és lengyel szalonok kedveltek a német és osztrák kereskedők között, ám csökkenőben van a reexport, mert a nyugat-európai piacokon egyre több a készletkisöprő árcsökkentő akció.

A tizenegy hónap alatt regisztrált 14 ezer új kishaszonjármű a Datahouse adatai alapján 46 százalékos növekedést jelent. Az MGE elnöke szerint sok vállalkozás idén már nem halogatta tovább régi teherszállítójának cseréjét és a Magyar Nemzeti Bank növekedési hitelprogramja keretében újat vásárolt.

Az egyesület tagvállalatai abban bíznak, hogy jövőre is folytatódik a hitelprogram, ami a válság előtti szintre emelheti legalább a teherszállító járművek eladásait. Egyre több a magánvásárló is a szalonokban – tette hozzá az egyesület elnöke - , mert már ők sem halogathatják tovább az autócserét.

A hitellel terhelt személyautó-állomány már alig néhány tízezresre csökkent (az elmúlt években százezernél több volt a törlesztésképtelen tulajdonosoktól visszavett gépkocsik száma.)
A személyautóknál az év utolsó hónapjára is kitart a növekedés üteme – véli Erdélyi Péter - , és továbbra is a készpénzes vásárlások dominálnak majd, annak ellenére. hogy vannak már versenyképes finanszírozási ajánlatok. A cégek elsősorban - 80-90 százalékban az operatív lízinget vagy a nyílt végű pénzügyi lízing konstrukciót választják, mert ezeknél az áfa részben vagy teljesen visszaigényelhető.

A magánvásárlók továbbra sem új kocsit vesznek, ami azért sajnálatos, mert az importált használt személykocsi korösszetétele kedvezőtlenül változott az utóbbi években: 70 százalékban tíz évnél idősebb autók kerülnek az országba, ezen belül minden második 15 évnél idősebb, ami nem szolgálja sem a vásárlók, sem a költségvetés érdekeit.
Egybevág ezzel Gablini Gábor lapunknak adott nyilatkozata: a Gépjármű Márkakereskedők Országos Szövetségének (GÉMOSZ) elnöke szerint az idén behozott százezer használt autó között egyre kevesebb a tényleg hiánypótló 4-6 éves jármű, a 16-18 évesek pedig nemcsak a hazai járműpark korátlagát, de levegőt is rontják, amellett hogy közlekedésbiztonsági veszélyt is jelentenek.

A nyugat-európai országokban szívesen adják el autóikat kelet-európaiaknak, mert a szerződés megkötése után megszabadulnak a legális bontóba vitel 300 eurós költségétől, az angolok pedig még ingyen is odaadják felesleges jobbkormányos autóikat.

Gablini Gábor szerint Romániához és Szlovákiához hasonlóan korlátozni kellene az extrém öreg járművek behozatalát, ez 6-8 éves korhatárt jelenthetne. Ez talán segítene a túlélésért küzdő kereskedéseknek is: a 2008-as válság óta a magyarországi értékesítési pontok száma 1100-ról 470-re csökkent. Fogyasztói oldalról különösen hátrányos, hogy egyre több a fehér folt a térképen, mert ezzel párhuzamosan fogynak az autószervizek is.

Az ágazat helyzete ellenére sem támogat a GÉMOSZ a románhoz hasonló, központi forrásokra támaszkodó autócsere-támogató programot, mert a piac mesterséges stimulálása előbb vagy utóbb újabb zuhanáshoz vezet, aminél jobb az egyenletesen növekvő forgalom.

Az MGE és a GÉMOSZ is fontosnak tartja a feketegazdaság elleni fellépést, mert az rontja a versenyhelyzetet, miközben a közterhek elmaradását a központi költségvetés is megsínyli. Az importőrök tovább folytatják a márkaszervizeket bemutató kommunikációs kampányukat, amely a jogi környezet változásával együtt - a cégautó javításának áfája felerészben visszaigényelhető - már érzékelhető elmozdulást hozott a legális szervizek irányába.

A JATO Dynamics adatai szerint a magyar piacon az új autóknál a céges vásárlások aránya 77 százalékos. A személyautóknál az Opel vezet, majd a Ford és a VW következik, a teherjárművek kategóriájában Ford, Fiat és Citroën a sorrend. Idén a legkeresettebb modell a Škoda Octavia, az Opel Astra és a Ford Focus.

Egyelőre nem sok esélye van arra, hogy toplistára kerüljenek kínai modellek, de a jövő év elején havi félszáz Great Wall márkájú autó forgalmazását tervezi a Chinese Motors, amely a bulgáriai Bahovicében gyártott típusokat importálja.

A magyar piac legjobb évében, 2004-ben 233 ezer új személyautó kelt el, a legnépszerűbb márka 20 százalékos piaci részesedéssel a Suzuki volt, többségében esztergomi modellekkel, a márkának akkoriban 130 kereskedése volt. Idén a 74 hazai szalonban ötezer új Suzukit helyeztek forgalomba, ez 27 százalékos növekedést és 9 százalékos piaci részesedést jelent. A magyarországi gyártású modellekből idén itthon 4785 kelt el.
Az árlistán a legolcsóbb esztergomi autó, a Splash 2,266 millió forintba, a Swift 3,195 millió forintba kerül, a győri Audi A3-as Limousine ára 6,576 millió forintról indul, de a 300 lóerős S3-as quattro változatért 13,5 millió forintot kell fizetni. A kecskeméti Mercedes CLA kupéból van 8,4 millió forintos, a 360 lóerős 4Matic AMG modell pedig 15,77 millió forintba kerül.

A vásárlási kedvet autós rendezvényekkel is igyekeznek erősíteni. A márciusi Autó-Motor-Tuning show-n részt vett az autó- és motormárkák többsége: három nap alatt 44 ezren látogattak a Hungexpóra. November elején az Automotive Hungary Nemzetközi Járműipari Beszállítói Szakkiállításon a győri Audi, az esztergomi Suzuki, a kecskeméti Mercedes és a szentgotthárdi Opel mellett hazai vállalkozások is bemutatkoztak. A hónap végén tartották a Syma csarnokban a Mobilitás 2014 kiállítást, 25 autó és motormárka kereskedőjével. A 16 ezer látogató közül több tucatnyian rendelték meg autójukat és a zárás után is érezhető volt némi forgalomélénkülés a márkakereskedésekben.

A gépjárműszektort elemzi a GVH

A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2014. december 1-jén piacelemzésbe kezdett, hogy megvizsgálja a magyarországi személy- és kishaszongépjármű forgalmazási, illetve javítási piacok jellemzőit.

A gépjárműszektor fejleményei a gazdasági szereplők és fogyasztók széles körét érintik, ezért azok megismerése kiemelt jelentőségű – közölte a GVH. A hivatal elemezni kívánja a személygépjárművek és kishaszongépjárművek értékesítésével és szervizelésével kapcsolatos hálózatok kialakítását, az azokat érintő változásokat, a márkák közötti és a márkákon belüli verseny jellemzőit. A GVH különös figyelmet fordít a gépjárművek szervizelésével kapcsolatos verseny kereteire és akadályaira, illetve a független javítóműhelyek piaci helyzetére. A versenyhivatal megkeresi a jelentősebb magyarországi gépjárműimportőröket, az értékesítő és javító vállalkozásokat, illetve az őket képviselő érdekképviseleti szervezeteket, valamint a piaci viszonyokról információval rendelkező hatóságokat és más állami szerveket is.

A piacelemzés a GVH hatósági eljárásaitól alapvetően különböző eszköz, amelynek keretében nyilvánosan hozzáférhető piaci információk felhasználásával, illetve az érintett szereplők önkéntes válaszadáson alapuló megkeresése útján a hivatal felméri és elemzi a vizsgált piac működését. Az eredményeket a GVH piacelemzési tanulmányban foglalja majd össze, amelyet a honlapján nyilvánosságra hoz.

A gépjárműszektor fejleményei a gazdasági szereplők és fogyasztók széles körét érintik, ezért azok megismerése kiemelt jelentőségű – közölte a GVH. A hivatal elemezni kívánja a személygépjárművek és kishaszongépjárművek értékesítésével és szervizelésével kapcsolatos hálózatok kialakítását, az azokat érintő változásokat, a márkák közötti és a márkákon belüli verseny jellemzőit. A GVH különös figyelmet fordít a gépjárművek szervizelésével kapcsolatos verseny kereteire és akadályaira, illetve a független javítóműhelyek piaci helyzetére. A versenyhivatal megkeresi a jelentősebb magyarországi gépjárműimportőröket, az értékesítő és javító vállalkozásokat, illetve az őket képviselő érdekképviseleti szervezeteket, valamint a piaci viszonyokról információval rendelkező hatóságokat és más állami szerveket is.

A piacelemzés a GVH hatósági eljárásaitól alapvetően különböző eszköz, amelynek keretében nyilvánosan hozzáférhető piaci információk felhasználásával, illetve az érintett szereplők önkéntes válaszadáson alapuló megkeresése útján a hivatal felméri és elemzi a vizsgált piac működését. Az eredményeket a GVH piacelemzési tanulmányban foglalja majd össze, amelyet a honlapján nyilvánosságra hoz. -->

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.