A január 1-jén bevezendő Elektronikus Közúti Áruforgalom Ellenőrző Rendszer (EKAER) honlapja csupán szerdától elérhető, de már az első napon 70 ezren keresték fel – mondta Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára, azt bizonyítva ezzel, hogy a jogalkotás nem veszi figyelembe, hogy az érintetteknek felkészülési időre van szükségük. Az pedig nem elegendő, hogy a bírságolást csak egy hónappal később kezdik.
Miután a fuvarozói érdekképviseletek az elmúlt hónapokban nem kaptak részletes, a vállalkozások felkészülését segítő érdemi tájékoztatást, az MKFE azt javasolja, hogy január 1-jével ne vezessék be a rendszert, illetve a bevezetésre egy hosszabb felhasználói tesztidőszakot követően kerüljön sor.
A Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete, a közel 3 ezer vállalkozást tömörítő NiT Hungary pedig úgy látja, hogy a teljes hazai közúti szállítmányozási ágazat működését befolyásoló rendszer kizárólag legalább 3 hónapos felkészülési időszak után vezethető be. A NiT Hungary elnöksége emellett tárgyalásokat kezdeményez a hazai közúti fuvarozók európai versenyhelyzetének megőrzése és az EKAER működéséből fakadó veszteségek elkerülése érdekében. Az MKFE főtitkára az egyesület sajtótájékoztatóján nemcsak azt mondta el, hogy az EKAER adminisztratív- és költségteher növekedést jelent a fuvarozóknak, hanem azt is, hogy az interneten olvasható adótanácsadói vélemények szerint az EKAER révén csupán az adócsalások öt százalékát lehet kiszűrni. Karmos Gábor kijelentette ugyanakkor: az öt százalékos általános útdíjemelés a fuvarozók számára valójában nyolc százalékot jelent, hiszen a legfrissebb előírások szerint 6500-ról 6708 kilométerre nőtt a díjköteles úthálózat hossza.
Szakmai vélemények szerint a magyar fuvarozó vállalkozások piaci kilátásait tovább rontja, hogy Magyarországon még mindig nem működik hatékonyan a piacvédelem. A NiT Hungary a magyar fuvarozók védelme érdekében fontosnak tartaná, hogy az EKAER rendszer adatai közé a külföldi fuvarozók közlekedési engedély-sorszámait is rögzítsék.
Az MKFE főtitkára ugyanakkor kijelentette, hogy a magyar-orosz és magyar-kazah áruszállítás javát nem magyar, orosz vagy kazah vállalatok végzik, viszont „kelet-európai, de nem EU-tagországból származó cégek” visszaélnek az amúgy is nagyvonalúan osztogatott magyarországi szállítási engedélyekkel, amelyeket többször is felhasználnak sőt sokszorosítanak is. Miután a bilaterális kapcsolatok és engedélyek felülvizsgálata érdemben nem kezdődött meg, az egyesület megoldandó feladatnak tartja az engedélyek megfelelő ellenőrzését, aminek egyébként jelenleg sem az anyagi, sem a személyi, sem a technikai feltételei nem elégségesek.
Ha a jármű tengelyszámát hibásan adják meg, nyolc óránként kiszabják a 80-100 ezer forintos bírságot.
Az MKFE kérése alapján ez év februárjára ígérték, hogy a jármű üzembentartóját ilyen esetben riasztják, hogy módosíthassa az adatokat, ennek ellenére a szolgáltatás máig sem működik.
Ha a jármű tengelyszámát hibásan adják meg, nyolc óránként kiszabják a 80-100 ezer forintos bírságot.
Az MKFE kérése alapján ez év februárjára ígérték, hogy a jármű üzembentartóját ilyen esetben riasztják, hogy módosíthassa az adatokat, ennek ellenére a szolgáltatás máig sem működik.-->
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.