Akár 5,26 millió áram-, 3,37 millió gáz-, 650 lakossági távhő-vásárló és sok intézményi felhasználó is átkerülhet a február végéig megalapítandó állami közműszolgáltatóhoz, ugyanis a MEKH adatai szerint 2013 végén ennyien vették igénybe az egyetemes szolgáltatást. Még nyitott, hogy a társaság ténylegesen mikor kezdi meg a működését. Bár az ENKSZ Első Nemzeti Közműszolgáltató Zrt. működési modelljéről még kevés került a nyilvánosságra, de a döntéshozóknak már pontosabb elképzeléseik lehetnek a várható költségekről annak alapján, hogy éppen egymilliárd forintos alaptőkében és 14 milliárdnyi tartalékban határozták meg a társaság stafírungját. Első lépésben a Főgáznak kell országos egyetemes szolgáltatási jogosultságot szereznie, de nem ismert, hogy a fogyasztókat mai szolgáltatóik kompenzálásával venné át, vagy átcsábítaná. Az utóbbi mellett szól, hogy a bejelentés szerint az állami szolgáltató piaci alapú árakkal és minőségi szolgáltatásokkal kerekedne riválisai fölé. Kérdés, hogy a szolgáltatóváltás a jelenlegi, vagy egy új, speciális szabály és határidők szerint történik majd.
Az árral való ügyfél-átcsábításban lévő tartalékok nagysága erősen függ a majdani árképzéstől, az pedig az ENKSZ működési módjától. Az áram végfelhasználói díjában a termék árára a kereskedelmi árrésre nagyjából 40 százalék jut, ahogyan a rendszerhasználatra is, a maradék az adó. A lakossági gázár háromötödét a termék ára és árrése teszi ki, egy-egyötödét pedig a rendszerhasználati díj, illetve az áfa.
Már ismert, hogy nonprofit szolgáltatás várható, vagyis a nyereség csak a fenntartható működést fedezné. Az viszont nem, hogy a majdani szolgáltató milyen áron jut majd a továbbadandó termékhez. Ez azon is múlik, hogy átveszi-e a jelenlegi egyetemes szolgáltatók vásárlási szerződéseit, tehát elsősorban a Magyar Földgázkereskedőtől és a Tigáztól vásárol-e, vagy majd az ENKSZ mellett szintén az MFB alá tartozó MFB Földgázkereskedőre támaszkodik. Az árampiacon még nincs MFB-s nagykereskedő, és kézenfekvő az MVM-mel való együttműködés fenntartása az átlagosnál olcsóbb paksi áramra és az importra alapozva. A távhő helyzete más, ott a decentralizált termelés lehetőségei használhatók ki a mainál jobban, például egy új, főváros közeli hulladékégető építésével.
Befolyásolja az árakat, hogy az ENKSZ tulajdonosi, vagy partneri kapcsolatban lesz-e az áramot és gázt neki szállító társaságokkal, és az is, hogy hogyan fogja kezelni az évi sokmilliárd forintra rúgó lopáskárt és hálózati veszteséget. Kérdés, hogy országosan egyetlen áram-, gáz-, és távhőár lesz-e, vagy a szolgáltató, holdingszerű felépítésének köszönhetően érvényesítheti a tarifáiban az adott ellátási területre jellemző költségeket. Az sem mindegy, hogy az ENKSZ maga tárolja-e be nyáron a téli felhasználásra szükséges gázt, vagy más végzi-e el a faladatot a számára. Ügyfélszolgálatáról annyi tudható a korábbi közlések alapján, hogy a posta hálózatára alapozna.
Átalakulnak az erőviszonyok
A gázpiaci átalakulással a Tigáz 1,2 millió felhasználót vesztíthet el, az E.On feleennyit, a GdF és a Főgáz 0,8-0,8 milliót, de az utóbbi új formában, de megtartja az ügyfeleit. Az áramszolgáltatásban az E.On lehet a fő vesztes, mert a változásokban 2,4 millió fogyasztója érintett, a közös hátterű Elműnek, Émásznak és MÁSZ-nak együtt 2,1 milliója, a Démásznak pedig 0,7 milliója. Az országban megtermelt távhőnek csak a 10 százalékát veszi meg a lakosság, további 13,4 százalékot használnak a külön kezelt intézmények. Az értékesítés közel 60 százalékát öt szolgáltató látta el.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.