BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Holtszezon az állami hirdetésnél

Egyelőre inaktív a Nemzeti Kommunikációs Hivatal a közbeszerzési piacon, az új hirdetések hiánya pedig számos állami cégre és ágazatra lehet negatív hatással.

Az állami cégek nevében már a Nemzeti Kommunikációs Hivatal (NKH) bonyolítja le és köti meg a kommunikációs közbeszerzéseket, de a Közbeszerzési Értesítőben nincs nyoma a szervezetnek, pedig a Lázár János vezette Miniszterelnökség keretein belül már tavaly október 10-e óta működik az új hivatal Nobilis Márton elnökletével. Az NKH indulásának akadozása és a közbeszerzések hiánya jelentős bizonytalanságokat eredményezett a felügyelete alá tartozó költségvetési szerveknél és állami vállalatoknál. Többségüknél eddig mindig ugyanaz a médiaügynökség nyerte el a tendereket, az I.M.G. Inter Media Group ajánlatát hirdették ki gyakran győztesnek. „Az NKH a hatásköre alá tartozó költségvetési szervek és gazdálkodó szervezetek kommunikációs feladatait és kiadásait feltérképezte, az igényeket felmérte, jelenleg a közbeszerzési eljárások előkészítése zajlik” – közölte lapunkkal a Miniszterelnökség. Hozzátették: rövidesen megjelennek az NKH első közbeszerzései eljárásai. Az idei költségvetésben 440 millió forintot különítettek el az NKH számára, a Miniszterelnökség tájékoztatása szerint pedig jelenleg 20 alkalmazottja van a szervezetnek. Ők korábbi becslések szerint összességében évi 40–50 milliárd forint médiaköltéséről dönthetnek. Kérdés, hogy a reklámpénzeket a jövőben az eddig megszokott vagy új szempontok alapján osztják-e szét.

A nagy állami reklám- és médiatenderek az elmúlt években döntően meghatározták a hazai piacot, az állami cégek ugyanis évről évre rekordnagyságú kommunikációs büdzséből gazdálkodhattak. Jelenleg azonban például az Államadósság Kezelő Központ magas beosztású tisztségviselőinek fogalmuk sincs, mikor hirdethetik újra az állampapírokat.

Nagyon fontos lenne, hogy idén is fussanak a reklámok, hiszen az ÁKK ebben az évben csak forint alapú állampapírokkal akarja finanszírozni az adósságot, és a lakosságra is számítanak. December végén azonban lejártak a szerződéseik, így idén nem tudják hirdetni az állampapírokat sem, amiből nagy baj lehet. Senki sem tudja az ÁKK-ban, hogy mikor indulhat újra a kampány, de az biztos, hogy még hónapokat kell várni erre, hiszen a közbeszerzési eljárás lefolytatása is sok idő lesz. Az adósságkezelő egy belső elemzése szerint még két hónapig lesz hatása a korábbi reklámoknak, utána azonban nem várható élénk kereslet a lakosság részéről. Az ÁKK-ban azt gondolják, hogy az új reklámok hiányának valószínűleg negatív hatása lesz a lakossági állampapírok eladására, hiszen az ismertség nagyon fontos tényező, azt viszont remélik, hogy a lakosság nagyobb része megújítja a lejáró állampapírokat. Amikor 2012-ben elindították a kampányt, akkor szinte senkinek sem jutott eszébe, hogy állampapírban takarítson meg, mostanra azonban a teljes adósság 9, a forintadósság 15 százaléka a lakosság kezébe került. A tendencia folytatódása csökkentené Magyarország sérülékenységét.

A Magyar Posta és az NKH kapcsolata viszont harmonikusnak tűnik. „A Magyar Posta Zrt. a kormányrendeletben meghatározottak szerint egyeztet a hivatallal minden szükséges esetben, és a jogszabálynak megfelelően jár el a beszerzési eljárások során” – közölte lapunkkal az állami vállalat. Még tavaly szeptemberben írtak ki egy 1,7 milliárd forintos médiatendert, az ajánlatokat október 1-ig várták, de egyelőre nincs hír a győztesről. Az állami cég mindössze annyit közölt lapunkkal, hogy a közbeszerzési eljárás eredményéről megfelelő időben és tartalommal adnak majd tájékoztatást. Eddig az Initiative Media Hungary volt a Posta megbízott médiaügynöksége, a 2013–14-es szerződés pedig 1,4 milliárd forintos keretet tartalmazott.

Maradnak a régi partnerek?

„Előre nem látható és elháríthatatlan ok következtében ajánlatkérő a szerződés megkötésére és teljesítésére képtelenné vált” – ezzel az indokkal vonta vissza novemberben a Magyar Turizmus Zrt. a belföldi kommunikációra kiírt, 24 hónapra érvényes, összességében 2 milliárd forintos médiatenderét. A cégnél az IMG volt a megszokott partner, de ezúttal a közbeszerzési értesítő szerint vita támadt a felek között. Nem tartozik a közbeszerzési törvény hatálya alá a Szerencsejáték Zrt., az MNV engedélyével zártkörű pályázaton szokta kiválasztani a médiaügynökségét. A cég az egyik legnagyobb hirdetőnek számít, a 2014-re vonatkozó szerződését a Vivaki Hungary-val kötötte meg 4 milliárd forintos értékben, az idei győztest még nem hozták nyilvánosságra, de az biztos, hogy 2015-re jelenleg nincs szerződés a Szerencsejáték Zrt. és a Vivaki között.


Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.