BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átadták az észak–dél olajfolyosót

Mostantól Magyarország és Szlovákia teljes olajellátása megoldható a Földközi-tenger felőli szállításokkal, és még a csehországi olajbiztonság is javulhat a Mol és a szlovákiai Transpetrol tegnap átadott beruházásának köszönhetően. A két társaság 10 hónap alatt, mintegy 20 milliárd forintból teljesen újra cserélte a Barátság I. olajvezeték egészét, a kapacitását pedig évi 3,5 millió tonnáról évi 6 millió tonnára emelte. A Mol emellett felújította, és évi 10 millió tonnáról 14 millió tonnára emelte az Adria olajvezeték magyarországi szakaszának kapacitását. Ez utóbbi cső teremti meg az összeköttetést a földközi-tengeri olajszállítmányok és a Barátság I. olajvezeték, azaz a Molhoz tartozó, Pozsonyi Olajfinomító között. Mivel az útvonalon mindkét irányba szállítható olaj, mód nyílik arra is, hogy a Barátság I-en (és Magyarországon) keresztül Szerbiába is jusson orosz olaj, ami a szlovákiai olajszállító társaságnak ígér többlet tranzitbevételt.

A szlovákiai vezetékavatón Robert Fico szlovák miniszterelnök kiemelte, hogy a beruházás egy észak-déli olaj-összeköttetés kialakítását jelenti olyan időkben, amikor a meglévő kelet-nyugati irányú szállításokat észak-déliekre kell cserélni. Orbán Viktor magyar miniszterelnök emlékeztetett, hogy amikor a felújítás elindult, még nem lehetett látni, hogy az orosz-ukrán konfliktus szükségessé teheti az Adria felőli olajszállítást is. A konfliktus kapcsán leszögezte, hogy „Magyarország sziklaszilárd álláspontja az, hogy nem akarunk háborút, békét akarunk.” Kitért arra is, hogy azok az országok lemaradnak a versenyben, amelyek kormánya nem gondoskodik az ipara számára olcsó energiáról.

Fasimon Sándor, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója szerint előbb-utóbb fel kell újítani az egyébként megfelelő kapacitású, de már öregedő Adria vezeték horvátországi szakaszát is. Kérdésünkre elmondta, hogy ennek érdekében a Mol egyrészt forszírozhatja, hogy az ügy felkerüljön a kormányközi megállapodások szintjére, másrészt maga is léphet, hiszen a horvát INA-n keresztül tulajdonrésze van a Janaf vezetéki társaságban is. A százhalombattai olajfinomítót – egyben a magyar piacot is ellátó – Barátság II. olajvezeték felújítása már néhány éve megtörtént. Így ma már akár kelet felől, akár alternatív irányokból, de teljes mértékben biztosított a magyar és a szlovák olajellátás, és mind a két országban nagy olajkészleteket is tárolnak.

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.