BÉT logóÁrfolyamok: 15 perccel késleltetett adatok

Átadták az észak–dél olajfolyosót

Mostantól Magyarország és Szlovákia teljes olajellátása megoldható a Földközi-tenger felőli szállításokkal, és még a csehországi olajbiztonság is javulhat a Mol és a szlovákiai Transpetrol tegnap átadott beruházásának köszönhetően. A két társaság 10 hónap alatt, mintegy 20 milliárd forintból teljesen újra cserélte a Barátság I. olajvezeték egészét, a kapacitását pedig évi 3,5 millió tonnáról évi 6 millió tonnára emelte. A Mol emellett felújította, és évi 10 millió tonnáról 14 millió tonnára emelte az Adria olajvezeték magyarországi szakaszának kapacitását. Ez utóbbi cső teremti meg az összeköttetést a földközi-tengeri olajszállítmányok és a Barátság I. olajvezeték, azaz a Molhoz tartozó, Pozsonyi Olajfinomító között. Mivel az útvonalon mindkét irányba szállítható olaj, mód nyílik arra is, hogy a Barátság I-en (és Magyarországon) keresztül Szerbiába is jusson orosz olaj, ami a szlovákiai olajszállító társaságnak ígér többlet tranzitbevételt.

A szlovákiai vezetékavatón Robert Fico szlovák miniszterelnök kiemelte, hogy a beruházás egy észak-déli olaj-összeköttetés kialakítását jelenti olyan időkben, amikor a meglévő kelet-nyugati irányú szállításokat észak-déliekre kell cserélni. Orbán Viktor magyar miniszterelnök emlékeztetett, hogy amikor a felújítás elindult, még nem lehetett látni, hogy az orosz-ukrán konfliktus szükségessé teheti az Adria felőli olajszállítást is. A konfliktus kapcsán leszögezte, hogy „Magyarország sziklaszilárd álláspontja az, hogy nem akarunk háborút, békét akarunk.” Kitért arra is, hogy azok az országok lemaradnak a versenyben, amelyek kormánya nem gondoskodik az ipara számára olcsó energiáról.

Fasimon Sándor, a Mol Magyarország ügyvezető igazgatója szerint előbb-utóbb fel kell újítani az egyébként megfelelő kapacitású, de már öregedő Adria vezeték horvátországi szakaszát is. Kérdésünkre elmondta, hogy ennek érdekében a Mol egyrészt forszírozhatja, hogy az ügy felkerüljön a kormányközi megállapodások szintjére, másrészt maga is léphet, hiszen a horvát INA-n keresztül tulajdonrésze van a Janaf vezetéki társaságban is. A százhalombattai olajfinomítót – egyben a magyar piacot is ellátó – Barátság II. olajvezeték felújítása már néhány éve megtörtént. Így ma már akár kelet felől, akár alternatív irányokból, de teljes mértékben biztosított a magyar és a szlovák olajellátás, és mind a két országban nagy olajkészleteket is tárolnak.

Címoldalról ajánljuk

Tovább a címoldalra

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.